Про Budni
Наші продукти
За останні три роки ми пережили якщо не все, то багато чого — від всесвітньої пандемії до активної фази повномасштабної війни. Змін зазнали всі сфери нашого життя без винятку, а ми, напевно, вже ніколи не будемо такими, як раніше.
Глобальних змін зазнав і ринок праці — у пошукачів змінилися цілі та пріоритети. robota.ua опитала українців про їхні очікування від роботодавців, щоб допомогти керівникам і менеджерам краще зрозуміти кандидатів і тримати правильний вектор для приваблення найкращих талантів.
Минулий раз таке опитування компанія проводила перед початком пандемії COVID-19. Тоді опитали 1 650 людей, а сьогодні — 1 700. Всі респонденти на момент проходження опитування перебували в активному пошуку роботи. Переважна більшість із них мають вищу освіту (70%), а проживають вони в Києві та області (40%), обласних центрах (36%) і районних центрах (17%). У 2020 році переважна більшість респондентів були віком від 18 до 40 років, а у 2023 — від 18 до 55 років.
Тож, як змінилися очікування пошукачів за цей непростий час і які висновки з цього можуть зробити роботодавці? В основі матеріалу — нові реалії роботи українців в умовах війни, а також співвідношення результатів, отриманих взимку 2020 року та влітку 2023 року.
Три чверті учасників дослідження зазнали впливу повномасштабного вторгнення на їхній робочий статус — лише 24,5% опитаних продовжили працювати на тому ж місці. Водночас 25,3% респондентів залишилися без роботи через те, що компанія перестала працювати, а 25,1% людей змінили роботу, але не через війну. Чверть потрапили під скорочення — деякі з них вже знайшли іншу роботу (7%), а от більшість все ще перебувають у пошуку (18,1%).
Кандидати вважають, що найскладніше під час пошуку роботи — знайти вакансію з гідним рівнем зарплати (28%) та ту пропозицію, яка відповідала б компетенціям (25,4%). Також респонденти скаржаться на надто довгий процес пошуку (14,1%), труднощі з пошуком роботи поряд з домом (15,9%) і часті відмови роботодавців (12,7%).
Для більшості опитаних розмір компанії не є принциповим моментом — 48,4% зізнаються, що головним є те, щоб добре платили. Втім, респонденти з більшою ймовірністю надали б перевагу компанії середнього розміру (17,7%) або великій міжнародній корпорації (14,1%). А от ризикувати українці не дуже хочуть — лише 5,5% пішли б працювати в невелику компанію (ФОП або ПП) і 1,3% вибрали б стартап.
Тепер пошукачі стали більше брати до уваги соціальну місію компанії. Так, сьогодні 58,5% опитаних українців (порівняно з 46% у 2020 році) кажуть, що допомога армії, цивільним і регулярні донати є важливими факторами, що впливають на їхній вибір. І лише для 14% респондентів (порівняно з 32% у 2020 році) соціальна місія не є важливою.
Українці стабільно найчастіше шукають роботу на job-сайтах — так відповіли 88% у 2023 році та 91% у 2020 році. Також популярними платформами є соцмережі (34% та 30% відповідно) та офіційні сайти компанії (25% та 28% відповідно). Фриланс-майданчики не мають великого попиту серед респондентів — до них для пошуку роботи зверталися лише 6% опитаних у 2020 році та 5% опитаних у 2023 році.
За останні три роки в українців майже повністю трансформувалося бачення критеріїв, які є найважливішими при виборі роботодавця. Єдине, що залишилося незмінним, — розмір зарплати все ще грає ключову роль для пошукачів (93% у 2020 році та 80% у 2023 році). Крім цього, до пандемії для кандидатів були важливими віддаленість офісу від дому, можливість кар’єрного зростання, впізнаваність компанії роботодавця та додаткові бенефіти, наприклад, корпоративи або медичне страхування. Сьогодні, під час війни, українці роблять свій вибір, спираючись на прозорість працевлаштування, гнучкість графіка роботи, можливість кар’єрного зростання та комфортні умови праці, такі як наявність офісу та безпека.
Від опису вакансії залежить те, чи зацікавиться кандидат пропозицією. І оголошення зі зрозумілим описом посади та обов’язків матиме значно більше шансів на увагу — так вважають 50,5% респондентів. Також пошукачі шукають вакансії, в яких вказані всі умови працевлаштування (31,8%) та зазначена зарплата (11,1%). При цьому компанія не обов’язково повинна бути відомою для кандидата, а також не принциповим є додавання місця розташування офісу — це є важливим для 3,5% і 3% опитаних відповідно.
Половину кандидатів ніколи не зацікавить вакансія з сумнівними вимогами до роботи — такою є думка 49% респондентів, опитаних у 2020 та 2023 роках. 20,4% пошукачів, які взяли участь в опитуваннях, також не відгукнуться на пропозицію від анонімного або невідомого роботодавця. Крім того, 17% українців сьогодні не погодяться на роботу, де не пропонується офіційне працевлаштування. Зазначення зарплати, до речі, майже не впливає на рішення кандидата про те, щоб відправити резюме.
Щодо фінансових амбіцій пошукачів, то вони залишаються стабільними протягом останніх трьох років. Сьогодні найкомфортнішим доходом для українців є рівень від 15 000 до 25 000 гривень (30,5%) і від 25 000 до 40 000 гривень (27,6%). При цьому 16,1% респондентів цілком влаштовуватиме зарплата від 10 000 до 15 000 гривень. А решта українців виявилися більш амбіційними — 13,5% опитаних прагнуть прибутку в розмірі від 40 000 до 55 000 гривень і 12,2% комфортно почуватимуть себе при доході понад 55 000 гривень.