Про Budni
Наші продукти
Компетенції – це довго, незрозуміло, громіздко. Розробка потребує значних зусиль. Супротив працівників. «Нам і без компетенцій зрозуміло, хто є ким», «Я інтуїтивно розумію, що це «наш» працівник». Переважно з таким ставленням зіштовхуються HR-менеджери, коли починають розмову в компанії щодо впровадження компетенцій.
А далі виникають ситуації: суб’єктивні оцінки, загальні фрази без пояснення, аргументів, фактів. Пояснити свою оцінку ані керівник, ані підлеглий не в змозі. В результаті маємо конфліктну ситуацію, яку вирішити буде ох як нелегко.
Врешті-решт, стомившись від непорозумінь, компанія приймає рішення описати характеристики, поведінкові фактори, за якими будуть оцінюватися працівники. Насправді нема потреби з нуля створювати новий підхід в розробці моделі компетенцій. Є багато напрацювань, серед яких: словник компетенцій Лайл М. та Сайн М. Спенсерів, модель Ланкастера, модель компетенцій керівника Шродера, список Дж. Равена.
Розглянемо більш детально бібліотеку компетенцій Ломінгера. Цю модель розробили Роберт Айхингер та Майкл Ломбардо для американської компанії Lominger. В моделі містяться 67 компетенцій, які об’єднані в 6 кластерів:
В кожному кластері є групи (загалом всі компетенції розподілені в 21 групу)
Наприклад, останній кластер «Міжособистісні навички» містить такі групи:
А кожна група містить конкретні компетенції. Наприклад, до групи «Вміння підтримувати відносини з різними людьми» входять такі компетенції:
Читайте ще: Хто такі T-shape, L-shape, M-shape спеціалісти та як їх розвивати й утримувати?
Для кожної компетенції створена картка (тому цей інструмент ще називають картки Ломінгера). Цікаво, що поведінкові індикатори компетенції в картці розписується не по балах, а по рівнях: некваліфікований працівник, кваліфікований працівник, гіперкваліфікований працівник. Для прикладу розглянемо компетенцію «Визначення пріоритетів».
Некваліфікований працівник:
Кваліфікований працівник:
Гіперкваліфікований працівник:
Цікаве спостереження, коли переваги використовуються надмірно, вони перетворюються в недоліки, і ми отримуємо гіперкваліфікованого працівника.
Бібліотека компетенцій Ломінгера цікава ще тим, що в ній представлені 19 характеристик, які заважають кар’єрі та сповільнюють її розвиток. Серед них:
Читайте ще: HR-словник англійської мови: великий перелік термінів та фраз
Кожна характеристика подається з двох поглядів: «Проблеми» та «Без проблем», а також описуються причини такої поведінки. Наприклад, характеристика «Проблеми з виконанням роботи».
Проблеми:
Без проблем:
Деякі причини:
Для того, щоб використовувати модель Ломінгера, насамперед потрібно визначити, які компетенції необхідні працівникам та на якому рівні. Орієнтир – стратегія, цілі та цінності компанії. Не варто обирати забагато компетенцій. 5-7 буде цілком достатньо (максимум 10). Далі створюємо лист оцінювання та вписуємо в нього вибрані компетенції з індикаторами для кожного рівня. Слід звернути увагу, щоб індикатори не дублювались в компетенціях. Далі організовуємо оцінку кожного працівника компанії його керівником та його самооцінку. На виході отримуємо зони розвитку кожного працівника.
Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM
Читайте більше за тегами: