Ми продовжуємо адаптуватися до принципово нових умов ринку праці, а наші пріоритети та цілі продовжують змінюватися. robota.ua опитала українців різного рівня кваліфікації, віку, статусу та професійного спрямування про те, якими є їхні пріоритети при працевлаштуванні та чого вони очікують від роботодавців.

Якщо ви прагнете залучити та утримати найкращі таланти, результати нашого дослідження допоможуть вам зрозуміти запити кандидатів, правильно налаштувати комунікації та побудувати потужну команду. Розказуємо все про те, чого сьогодні очікують від вас ваші потенційні співробітники.

Минулого разу ми проводили таке опитування рівно рік тому – тоді було опитано 1 700 респондентів, а цього року вибірка склала 1 650 пошукачів. Абсолютно всі респонденти на момент проходження опитування перебували в активному пошуку роботи. Переважна більшість опитаних є мешканцями обласних центрів (36,1%) і столиці (31,1%), а 16,6% респондентів проживають у районних центрах.

Більша частина опитаних кандидатів мають вищу освіту – 70% респондентів є дипломованими фахівцями. Що стосується вікового діапазону, то найбільша кількість учасників опитування є представниками груп від 18 до 40 років та від 41 до 55 років. 

Віковий розподіл респондентів

Ми намагалися охопити всіх гравців ринку праці, опитавши представників різних професій та рівнів кваліфікації. Майже половина респондентів є кваліфікованими спеціалістами – 47% опитаних обіймали на останній роботі саме такий рівень посади. 17% респондентів є керівниками регіону/відділу/підрозділу, 15% – кваліфіковані робітники, 12% – різнороби, 7% – CEO/директори/заступники директорів/директори напрямку, а 3% – власники бізнесу.

Рівень посади

Отже, якими є очікування українців сьогодні? Як змінилися запити та побажання кандидатів за останній рік і що це означає для роботодавців і ринку праці загалом?

У 2024 році, як і рік тому, розмір компанії не грає для пошукачів ключову роль – 47,3% опитаних чесно сказали, що цей фактор не має жодного значення (головне – щоб добре платили), а ще 11,1% зазначили, що їм складно відповісти. Однак переважна більшість тих фахівців, які беруть до уваги розмір компанії, воліли б працювати в організації середнього розміру (13,3%), великій міжнародній корпорації (12,4%) або великій національній компанії (10,7%). І лише 5% українців надали б перевагу маленьким проєктам – 4,3% хотіли б стати частиною невеликої фірми (ФОП/ПП), а 0,8% готові доєднатися до стартапу.

Розмір компанії

Соціальна місія компанії вже стабільно є важливою для кандидатів – 58,1% респондентів підуть працювати тільки в ту організацію, яка допомагає армії та цивільним, робить регулярні донати та займається іншою благодійною діяльністю. Лише для 16,9% цей момент не є принциповим (порівняно з 14% у 2023 році), а 25% опитаних зізналися, що їм складно відповісти.

Соціальна місія компанії

Уподобання пошукачів щодо місця пошуку роботи залишаються незмінними – безумовними лідерами є job-сайти, на яких шукають вакансії 88% респондентів. Рідше кандидати звертаються до соцмереж (34%) і офіційних сайтів компаній (28%). А от фриланс-майданчиками українці майже не користуються – лише 4% опитаних фахівців найчастіше шукають роботу саме там.

місця пошуку роботи

За цей рік найважливіші критерії при виборі роботодавця майже не змінилися для більшості українців. Першим і найголовнішим залишається розмір зарплати – цей параметр є ключовим при виборі вакансії для 85% пошукачів (порівняно з 80% у 2023 році). Інші критерії грають приблизно однакову роль для кандидатів, а головними серед них є гнучкий графік роботи (43%), можливість кар’єрного зростання (41%), прозорість працевлаштування (40%) і можливість працювати віддалено (33%).

Критерії при виборі роботодавця

Цікаві зміни спостерігаються у вимогах пошукачів до вакансії. Тепер кандидатів менше хвилює зрозумілий опис посади та обов’язків – цей критерій є найважливішим для 31% респондентів (порівняно з 51% у 2023 році). Кандидатів, як і раніше, зацікавить та вакансія, в якій вказані всі умови працевлаштування – так вважають 27% опитаних (порівняно з 32% у 2023 році). Сьогодні фахівці на ринку праці все більше звертають увагу на пропозиції з цікавими задачами, які відповідають їхнім професійним інтересам, – цей критерій є ключовим для 25% респондентів. Також 14% українців вибирають ті вакансії, в яких вказана зарплата, а от відоме ім’я компанії є важливим лише для 2% пошукачів.

вимоги пошукачів до вакансії

Основні проблеми, з якими стикаються кандидати під час пошуку роботи, залишаються незмінними – найскладнішими викликами для спеціалістів є пошук вакансії з гідним рівнем зарплати (так вважають 31% фахівців) і пошук посади, що відповідає компетенціям (такою є думка 23% спеціалістів). Сьогодні, порівняно з 2023 роком, пошукачі частіше скаржаться на упередженість роботодавців щодо статі або віку – це є найбільшою проблемою під час працевлаштування для 16% кандидатів. Серед інших труднощів респонденти зазначають складність пошуку роботи поряд з домом (12%), затягнутість процесу (8%) і часті відмови роботодавців (7%).

проблеми, з якими стикаються кандидати

Фінансові запити українців очікувано виросли порівняно з минулим роком – найбільшу кількість кандидатів по всій Україні (30%) цілком влаштує зарплата в розмірі від 25 000 до 40 000 гривень. Чверть пошукачів (24%) погодяться на винагороду в розмірі від 15 000 до 25 000 гривень, а от п’ята частина респондентів (20%) претендують на рівень зарплати понад 55 000 гривень. 18% фахівців розглянуть усі вакансії в діапазоні від 20 000 до 55 000 гривень, а 9% респондентів цілком комфортним доходом вважають зарплату від 10 000 до 15 000 гривень.

Фінансові запити українців

Ринок праці постійно трансформується, і з кожним роком все більшу роль відіграє можливість працювати дистанційно. Але в цьому питанні думки українців розділилися – для однієї чверті опитаних цей фактор є дуже важливим, а для іншої чверті респондентів віддалений формат роботи взагалі не є принциповим. Решта фахівців більшою чи меншою мірою визнають, що можливість працювати дистанційно може бути тим критерієм, що впливає на їхнє рішення про працевлаштування.

можливість працювати дистанційно

Читайте ще: Переваги внутрішньої мобільності для компанії: дослідження LinkedIn