Про Budni
Наші продукти
Авторка статті – Каріне Папікян, HR-консультантка, подкастер, SHRM-SCP
Розвиток лідерства в організаціях є ключовим елементом для забезпечення довгострокового успіху та стійкості бізнесу. У сучасному світі, особливо в Україні, де зміни відбуваються на постійній основі, а конкуренція за таланти і не тільки стає дедалі жорсткішою, компанії потребують ефективних лідерів, здатних керувати командами та приймати стратегічні рішення.
Розвиток лідерських навичок сприяє не лише покращенню індивідуальної продуктивності, але й підвищенню загальної ефективності організації. Інвестування в навчання лідерства допомагає створювати культуру інновацій та адаптивності, що є важливим для успішної навігації в мінливих умовах ринку.
Процес розвитку лідерства включає різноманітні методи та підходи, такі як тренінги, коучинг, менторинг та програми з розвитку талантів. Сучасні організації часто застосовують комплексний підхід, поєднуючи ці методи для досягнення максимальних результатів.
Розвиток лідерських навичок не є одноразовим заходом, а постійним процесом, який вимагає систематичного підходу та підтримки з боку керівництва.
Ефективні програми з розвитку лідерства орієнтовані на виявлення потенціалу співробітників, їх мотивацію та сприяння професійному зростанню, що в кінцевому результаті приносить користь всій організації.
У травні 2024 року ми провели дослідження, основною метою якого було сформувати розуміння сучасного підходу до розвитку лідерства в українському бізнесі. А саме – розібратися, які компетенції вважаються найважливішими для розвитку лідерів, хто є основним драйвером навчальних програм, як оцінюються результати навчання та чи є відмінності залежно від геолокації оперування або сфери бізнесу.
Дослідження також мало на меті виявити ефективні методи та практики, що використовуються для розвитку лідерських навичок, та визначити основні виклики, з якими стикаються компанії під час впровадження таких програм.
Дослідження включало тільки кількісне опитування і тривало протягом 1 місяця. Долучилось 55 респондентів, це представники понад 20 бізнесів із різних бізнесів: ІТ, рітейл, фінансові послуги, медицина, маркетинг і реклама, АПК, консалтинг тощо. Це дозволило отримати більш-менш різноманітні підходи та оцінку наявних програм розвитку лідерства.
Якщо детально розглянути вибірку, то:
Розпочнемо із найбільш цікавого питання «Хто є головним драйвером навчання та розвитку лідерства у вас в компанії». Результати маємо наступні:
Дослідження показало, що всього у 35% компаній-респондентів є комплексна програма навчання та розвитку лідерства, в основному це ІТ-бізнес, який оперує на території України та за кордоном і має в стратегічному плані цілі щодо розвитку лідерського потенціалу.
Всі компанії-респонденти досить низько оцінюють рівень інвестицій у розвиток лідерства, в середньому на 5 із 10, а компанії, що оперують тільки в України – на 3,8.
В середньому, у половини учасників дослідження є процес оцінки персоналу, внутрішня модель компетенцій та практика співпраці із зовнішніми менторами та коучами.
Лише у 28% респондентів є більш-менш чітке розуміння суми в річному бюджеті на програму навчання; 72% виділяють бюджет під запит протягом року, не плануючи його заздалегідь; 9% опитаних інвестують до $50 000; 7% до $10 000 на рік у навчання лідерства.
Щодо тривалості програми навчання, то:
Формати навчання компанії обирають різноманітні, відповідно до їхнього темпу та культури, але є деякі патерни за результатами дослідження:
Дослідження виявило ключові критерії, які є вирішальними для відбору кандидатів до програми навчання серед співробітників. Респондентам надавалися 15 варіантів на вибір. Найважливіші з них:
3 ключові компетенції, на базі яких будується процес навчання та які є характерними для всіх респондентів, незалежно від сфери чи локації:
Щодо складнощів, з якими стикаються компанії при впровадженні програм навчання лідерства, виділились наступні:
Віримо, що це дослідження допоможе сформувати розуміння сучасного підходу до розвитку лідерства в організаціях та сприятиме розвитку ефективних лідерських програм у майбутньому. Отримані дані підкреслюють важливість системного підходу до навчання та розвитку лідерів, адаптації програм до специфіки бізнесу та забезпечення активної підтримки з боку керівництва.
Забезпечення довгострокового успіху та конкурентоспроможності організацій залежить від здатності керівників до постійного розвитку та вдосконалення. Інвестування в навчання та розвиток лідерства є інвестицією у майбутнє компанії, що дозволяє їй адаптуватися до змін, впроваджувати інновації та досягати високих результатів.
Сподіваємося, що результати нашого дослідження стануть корисними для організацій, які прагнуть вдосконалити свої програми розвитку лідерства і досягти нових висот у своєму розвитку.
*Обмеження
Дослідження проводилося в обмеженій кількості організацій протягом 1 місяця, що може не відображати повноцінної картинки, довгострокові тенденції та ефекти. Крім того, вплив зовнішніх факторів, таких як економічні умови та зміни в управлінні, може впливати на результати. Це дослідження виключно кількісне, додаткові інтерв’ю не проводились.
Читайте ще: Стартапи проти компаній-гігантів: хто привертає увагу IT-кандидатів?