Про Budni
Наші продукти
Сьогодні інновації є неодмінною складовою успішного бізнесу. Тож компанії намагаються збудувати культуру творчості та винаходів. Перед HRM стоять завдання: забезпечити безперервний потік ідей від команди. Але розвинути інноваційне середовище виявляється завданням нелегким. Замість лавини ініціатив у традиційному «Idea Box» відшукується єдина коротка записка. Щось про енергозберігаючі лампи…
У цьому матеріалі поділюся з вами 11 правилами, котрі допоможуть започаткувати в компанії «підривну» енергетику.
1. Спершу – про основи
Аби в команди з’явилося бажання генерувати ідеї, необхідно сформувати у неї розуміння спільної мети. Хто ми? В якому ми бізнесі? Хто наш клієнт? Яку цінність для нього ми генеруємо? Чим ми відрізняємося від інших? Для чого зібралися разом і чого прагнемо досягти? Конструктивні інновації абсолютно неможливі в корпоративному тумані невизначеностей.
2. Які інновації вам потрібні?
Насправді, інновації мають свою класифікацію. Є «продуктові» інновації – як вдосконалити товар чи послугу, зробити їх більш цінними для клієнта. Є «операційні» – ідеї, як зробити діяльність продуктивнішою, зменшити втрати, оптимізувати витрати, наростити якісні показники тощо. Чи, можливо, ви в пошуку «нових клієнтів» – є мета побачити сегменти та потреби, з якими компанія не працювала досі. Або ж підприємство зустрілося з дефіцитом комунікаційних ідей – у вас багато переваг, але як донести їх до клієнта? А може це про революційні розвідки – шукаєте нову бізнес-модель, плануєте створити власний «uber»?
Відповідно, якщо хочете отримувати ідеї, дайте собі працю розібратися: які? Бо заклик: «Гей, народе, генеруйте!» – трохи страшить і трохи смішить. Та й інновації заради інновацій – це як шафа заради шафи. Викинути шкода, а поставити ніде…
3. Налаштуйте категорії, які допоможуть команді мислити сфокусовано
Якщо вам потрібні ідеї відразу в кількох різних напрямках. Наприклад: «фішки сервісу», «повернення втрачених клієнтів», «оптимізація внутрішніх політик та процедур» тощо.
Читайте ще: Комьюнити в компании: как оценить «жизнеспособность» и «мягко» управлять
4. Усі елементи вашої програми мають бути новочасні та апетитні
Маю цікаву історію від товаришки. Під час проходження співбесіди в одній компанії рекрутер довго розповідала їй про інноваційність, прогресивність та найкращі світові практики, які наскрізь пронизують підприємство. Прицільно свердлила очима кандидатку – чи працює вона на вістрі технологій? Потім дала почитати Декларацію про цінності… І, як сказала моя знайома, істина була в тому, що всі відступи, та й загалом форматування документу, були виконані клавішею «пробіл».
До чого це я? Хочете спровокувати команду на народження ідей – всі елементи вашої програми мають бути новочасні та апетитні. Починаючи від назви проекту, яка має надихати та транслювати значимість. Наприклад, Singapore Airlines таку програму назвали Staff Ideas in Action – таким чином, назва компанії та ім’я проекту отримали однаковий акронім S.I.A. І це красива метафора про те, що завтрашню суть компанії сформують сьогоденні ідеї команди.
Такими ж творчими мають бути всі частини програми – презентація, правила і, звичайно ж, канали подачі ідей. Вам доведеться відмовитися від боксу пластикового прозорого з наклейкою «New Ideas».
5. Потрібно кілька каналів подачі
Вони мають бути в легкодоступні та креативно запаковані. Встановіть дошки, на яких можна накидати свою ідею кольоровою крейдою, в найбільш популярних місцях офісу – кафетерії, холі, ліфті. Створіть можливість записати ідею «з голосу» – обладнайте офісні куточки диктофонами, відкрийте телефонну лінію для запису пропозицій на автовідповідач. Також необхідна окрема електронна адреса чи розділ на корпоративному порталі. Симпатюльки «Suggestion Cards/Картки пропозицій» мають бути повсюди…
6. Забезпечте працівників прикладами
Часто працівники не знають, як вірно оформити ідею, тому забезпечте їх прикладами. При цьому вимагати подачі ініціатив у форматі презентації, виконаної в PowerPoint, шаблон якої можна завантажити з диску D – це те ж саме, що впроваджувати правило «з кожного відділу по десять ідей». Так ви задушите проект власними руками! Приклади мають демонструвати, що ділитися ідеєю можна в найбільш зручний та ілюстративний спосіб. Хоч малюнком, хоч ксерокопією з книги із виділеними маркером рядками…
Читайте ще: Идеальная книга сотрудника: как ее создать?
7. Робота з інноваціями – це двоступеневий процес
Для другого етапу вам потрібна професійна команда, котра буде працювати з ідеями. Наприклад, вивчати ініціативи, оцінювати їх, організовувати роботу з впровадження найкращих пропозицій у практику підприємства.
Цікавою є модель Алессандро Ді Фіоре, засновника та генерального директора European Centre for Strategic Innovation (ECSI), яка показує чотири можливих архетипи інноваційного підрозділу в компаніях.
На осі «Х» Алессандро розташовує опозицію: «фасилітатор» – «власник». У першому випадку інноваційний підрозділ консультує , ревізує, прискорює ініціативи, але бізнес-підрозділ залишає за собою право власності. У другому – інноваційний відділ сам експериментує з новими ідеями, маючи власний бюджет, персонал та цілі.
На осі «У» автор відображає рівень централізації інноваційного підрозділу: всі його учасники знаходяться під одним дахом чи застосовується мережева модель з розподіленими експертами.
Таким чином Алессандро виходить на чотири архетипи:
«Команда підтримки» відповідає за розробку процесів та управління послідовністю інновацій, надає консалтингову підтримку ініціативам. Може виступати організатором навчань з креативного мислення та інноваційних технологій. Та в цьому архетипі відповідальність за інноваційні проекти знаходиться на рівні окремих бізнес-одиниць.
«Спільнота практиків» – це команда експертів, які працюють у певних ролях в бізнес-підрозділах та водночас є «відповідальними за інновації». Вони навчаються методам та інструментам творення інновацій, управлінню інноваційними проектами, консультуванню в галузі інновацій. Так компанія отримує інноваційних каталізаторів, які «підігрівають» середовище зсередини у різних його точках.
«Інноваційний центр» – популярна сьогодні модель створення окремого R&D-відділу, що відповідає за пошук і творення ідей, інкубацію інноваційних проектів. Це аналітичний центр та інноваційна академія під одним дахом, простір для досліджень та розробок.
І врешті, «Hub» – місія якого координувати мережу інноваційних центрів, розташованих у гарячих точках по всьому світу; створення інноваційної екосистеми; надання фахівцям доступу до широких ресурсів та аналітичних матеріалів; локація знайомства, обміну думками та співтворчості; бізнес-інкубатор.
На ваш розсуд – яку з цих чотирьох моделей інноваційного підрозділу обрати. Тільки не забувайте про панівний у бізнес-світі тренд відкритості, про прогнози, що в найближчому майбутньому компанія уже не зможе бути успішною сама по собі. Тож до творення потоку інновацій варто залучати не лише власну команду, але й інших учасників мережі: партнерів, постачальників, освітній та регуляторний сектор тощо.
8. Впроваджуйте інновації швидко
Пам’ятаєте практику компанії Intuit, яка вже стала підручниковою? Їх команда по п’ятницях зустрічалася із споживачами для тестування своїх впроваджень та отримання зворотного зв’язку. По понеділках обмірковувала отриману інформацію, по вівторках проводила мозковий штурм для генерації нових ідей. В середу та четвер ідеї опрацьовувалися і втілювалися. В п’ятницю знову пропонувалися споживачам.
TTM (Time-To-Market, час від появи ініціативи до її реалізації) – один із ключових показників конкурентоспроможності підприємства сьогодні.
Крім того, для вашої команди втілення запропонованої нею ідеї у життя – один із кращих мотиваторів продовження творчого пошуку.
Отже, скільки інноваційних рішень по-справжньому було впроваджено вашою компанією за останні три місяці?
Читайте ще: Как повысить результативность ваших тимбилдингов: 6 рабочих идей
9. Винагороджуйте кращі ідеї, публікуйте – всі. Робіть це щотижня!
Відзнака автора кращої ідеї кожні сім днів допоможе підтримувати високий темп творчого пошуку. А публікація всіх ідей – забезпечить його широту. Адже ініціативи, котрі не були прийняті в роботу з певних причин, можуть надихнути команду, спровокувати розвиток думки, переродитися у наступне цікаве рішення. «Кладовище ідей» у вигляді закритого файлу в папках HR-департаменту цього точно не зробить.
10. Для розбудови інноваційного середовища вам знадобляться дві відкритості: до навчання та до конфлікту
Перша перешкода культури інновацій – наш усталений фаховий світогляд. Домовитися із собою, що досвід та переконання, які, власне, забезпечили наш успіх, мають бути переосмислені – це виклик. «Змія, яка не може скинути свою шкіру, повинна померти. Так само й уми, які не можуть змінити свою думку, перестають бути розумом», – казав Ніцше.
Наступна завада – прагнення уникнути конфлікту. Для знаходження справді життєздатних рішень керівник зобов’язаний заохочувати інтелектуальні баталії у командах. Якщо один працівник пропонує рішення А, а інший – Б, завдання керівника – не обрати з-поміж них, а звести працівників для розробки спільного рішення. Одне із визначень інноваційності, яке я люблю найбільше, – конкуренція із самим собою. Перша ідея, перша альтернатива зрідка буває найкращою, необхідно знайти наступну! Ви чуєте скрип? То творче тертя!
11. І останнє слово – до найвищих керівників: власною поведінкою ви повинні продемонструвати, чого очікуєте від решти компанії
Отже, глибокоповажні HRD та СЕО: де ваша найкраща інноваційна ідея останнього часу?
Олена Жильцова, консультант з організаційного розвитку та управління командами, тренер-практик; консультант з питань управління командами Адміністрації Президента України
У роботі над матеріалом автор опиралася на дослідження та роботи Alessandro Di Fiore, Ron Kaufman, Roger Martin, Ross Dawson та ін.
Читайте більше за тегами: