Про Budni
Наші продукти
У сучасному світі робоче навантаження часто перевищує розумні межі. В результаті працівники вигорають і втрачають продуктивність. Однак відверто розповісти про це своєму керівництву складно, адже здається, що воно не зрозуміє і засудить.
Щоб допомогти знайти вихід із цієї ситуації та навчитися щиро спілкуватися з начальством, звернулися до психологині та психотерапевтки Мирослави Третяк. Нижче ділимось рекомендаціями.
«Дехто вважає, що не варто говорити про вигорання, адже реакція керівництва буде непередбачуваною та різкою (можуть навіть звільнити). Проте це не так. Не варто боятися говорити про свій стан. Але потрібно добре підготуватися та зробити це асертивно й толерантно», – зазначає Мирослава. Психологиня рекомендує:
Зрозуміти причини вигорання
Керівництво не зрозуміє мети зустрічі, якщо ви спершу не розберетесь у собі. Передусім проаналізуйте стан і знайдіть причини вигорання. Можливо, справа в напруженому графіку роботи, великій кількості складних завдань тощо. Або ви хочете всім догодити та працюєте довше. У результаті вигораєте. «Якщо причина у вас, то інші не допоможуть. Просто потрібно дотримуватись графіка та не перепрацьовувати. Якщо ж причина інша, звертайтесь за допомогою», – наголошує психотерапевтка.
Визначити, з ким ви хочете поговорити
Подумайте, хто саме в організації здатен найкраще допомогти вам у цій ситуації. Це не обовʼязково має бути генеральний директор. Це може бути безпосередній керівник, HR-менеджер тощо. Важливо, щоб людина знала про ваші робочі обов’язки і навантаження та могла вплинути на розподіл завдань і роботу загалом. «Дуже важливо обрати людину, з якою вам буде найкомфортніше обговорити ці моменти», – зазначає Мирослава Третяк.
Домовитись про визначений час
Перегляньте календар та оберіть годину, коли у керівника найменше термінових справ і зустрічей. Ідеально, якщо він приділить певний період часу тільки вам. Далі надішліть електронне повідомлення або призначте зустріч через додаток (наприклад, через Google Calendar, Microsoft Outlook Calendar тощо). У повідомленні коротко зазначте тему розмови. Наприклад напишіть: «Я хотів би обговорити деякі особисті питання, які впливають на мою роботу». Це допоможе підготувати шефа до розмови. Таким чином ви покажете, що цінуєте його час та розмова справді важлива. «Якщо ж ви прийдете без попередження, спілкування не матиме успіху», – каже психологиня.
Не говорити на емоціях
Не нападайте та не висувайте претензії. Краще подайте інформацію через призму «Я-висловлювань». Замість того, щоб говорити: «Через вас я вигорів», «Мені все набридло» тощо, скажіть: «Останнім часом я відчуваю втому та виснаження через велику кількість робочих завдань». А потім чітко висловіть, що б ви хотіли змінити. «Дуже важливо підготувати пропозиції того, як ви бачите вихід із ситуації. Це можуть бути додаткові ресурси для виконання завдань, гнучкий графік, участь у психологічних тренінгах тощо. Таким чином розмова матиме логічне завершення і керівник знатиме, що далі робити», – говорить психотерапевтка.
Бути готовим до компромісу
Інколи роботодавці не можуть повністю вирішити ситуацію з вигоранням працівників. Натомість спроможні запропонувати варіанти, які частково розвʼяжуть вашу проблему. Будьте готові розглянути ці пропозиції, адже, можливо, їх буде достатньо для покращення вашого стану. Крім того, обговоріть довгострокові рішення, які в майбутньому допоможуть запобігти вигоранню. Це можуть бути регулярні відпустки, зміни в організації роботи тощо. Таке спілкування покаже керівництву вашу зацікавленість у довгостроковій співпраці та розвитку.
Зберігати доброзичливу атмосферу
Говорити про свої почуття шефу складно та інколи незручно. Щоб створити більш сприятливу атмосферу, почніть розмову з позитиву та конструктиву. Поясніть, що ваше звернення спрямоване на покращення продуктивності та добробуту. А це в майбутньому принесе користь компанії. Крім того, висловіть вдячність керівництву за приділений час і використовуйте невербальні сигнали: посмішку, дружній жест, спокійний голос. Вони допоможуть зняти напругу та створити атмосферу довіри.
Вигорання – це нормальне явище, з ним стикаються багато людей. Не бійтеся звертатися за допомогою до керівників, адже більшість з них зацікавлені в підтримці здоров’я та продуктивності своїх співробітників.
Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni
Читайте ще: Як працювати в умовах аномальної спеки? 9 корисних порад