Штучний інтелект (ШІ або AI – Artificial intelligence) усе частіше стає темою багатьох дискусій на просторах інтернету. Одні вважають ШІ синонімом прогресу, інші переконані, що це абсолютне зло й загроза всім чесним працівникам, треті вірять у повстання машин. Одне зрозуміло – тема чутлива, тема гостра. Тож спробуймо в ній розібратися.

Міністерство цифрової трансформації України презентувало «Словник термінів у сфері штучного інтелекту». Це дозволить упорядкувати інформацію про ШІ та полегшити його регулювання у правовому полі, адже відтепер розробники, законодавці та науковці у сфері ШІ говоритимуть однією технологічною мовою та формуватимуть якісне законодавство у цій сфері.

У статті розберемо деякі з цих термінів, розглянемо можливі ризики використання штучного інтелекту та де можна навчитися його основ. 

Що таке ШІ і як він працює?

Штучний інтелект – це технологія, яка надає комп’ютерам можливість виконувати завдання, що традиційно вимагають людського мислення: розпізнавання мови, прийняття рішень чи аналіз даних. Водночас це і галузь науки, що розробляє такі інструменти. Найяскравіший приклад – генеративний ШІ: ви точно чули про ChatGPT, який допомагає створювати тексти, або Midjourney, що генерує унікальні зображення за вашим описом.

Генеративний штучний інтелект – різновид ШІ, який застосовується для створення нового контенту, такого як аудіо, код, зображення, текст, відео тощо. 

Користувацькі сервіси, зазвичай, виглядають як діалогове вікно (а у випадку ChatGPT – саме як чат в соцмережі), куди потрібно вписати запит (такий запит має назву промпт), щоб отримати у відповідь згенерований за ним контент. Чим точніше й детальніше складений запит, тим більше шансів отримати потрібний результат.

ШІ може сприяти оптимізації процесів у практично будь-якій сфері, оскільки полегшує обробку інформації, комунікацію та прийняття рішень. Крім того, є сфери, де «робочі обов’язки» штучного інтелекту більш спеціалізовані, як-то розпізнавання мовлення, облич та символів, аналіз даних та прогнозування, комп’ютерний зір та генерування контенту. 

Ризики застосування штучного інтелекту

Поширеним є побоювання, що ШІ залишить без роботи багатьох спеціалістів. Наприклад, він уже широко використовується в графіці та дизайні, а також музиці, мультиплікації та кіно. Роботи для художників та дизайнерів дійсно стало менше, оскільки ШІ взяв на себе механічні задачі на кшталт створення великої кількості однотипних зображень. Втім, це лише дозволить зробити креативну галузь креативнішою, адже людину від штучного інтелекту відрізняє здатність до творчості, і саме вона тепер цінуватиметься більше за швидкість та техніку.

Натомість небезпека штучного інтелекту для креативної сфери, а також для галузей, пов’язаних з обробкою засекреченої інформації та персональних даних, полягає в іншому – без належного регулювання машинне навчання може порушувати конфіденційність та авторські права. Саме тому розширення використання ШІ в професійній діяльності потребує встановлення чітких законів і норм. Також важливу роль тут грає така характеристика ШІ як людиноцентричність.

Людиноцентричний ШІ – підхід до ШІ протягом усього життєвого циклу, що ґрунтується на людських цінностях і надає перевагу розширенню, а не заміні можливостей людей. 

Також до ризиків застосування штучного інтелекту належить можлива упередженість та ризик прийняття неправильного рішення через брак даних або помилки у програмуванні, що особливо небезпечно, якщо неправильне рішення ШІ тягне за собою ризик для життя та добробуту людей.

Необхідною складовою цифровізації будь-якої діяльності є грамотність у галузі ШІ (AI literacy). Цей термін означає знання, уміння та навички, які дозволяють постачальникам, розробникам, користувачам і особам, які зазнають впливу системи ШІ, оцінити можливості, ризики та потенційну шкоду, яку може завдати система ШІ на будь-якому етапі її життєвого циклу, та вживати заходів для її уникнення чи помʼякшення. Простіше кажучи – це техніка безпеки при роботі зі штучним інтелектом. 

Де можна навчитися основ ШІ?

В Україні існують курси для вивчення штучного інтелекту. Наприклад, восени 2024 року було запущено безкоштовний «Курс зі штучного інтелекту: від початківця до експерта»

Проєкт створений за підтримки:

  • Міністерства цифрової трансформації.
  • Міністерства освіти та науки України.
  • AcademyOcean – передової LMS-платформи для онлайн-навчання та персоналізованого розвитку персоналу.
  • Netpeak Talent – IT-рекрутингової агенції.
  • Choice31 – компанії, які спеціалізується на карʼєрному розвитку в діджитал-галузі.

Курс допоможе зрозуміти основи ШІ та ефективно застосовувати їх у житті та роботі. Він дає можливість не лише користуватися вже наявними сервісами, а й створювати та донавчати власних цифрових помічників.

Висновки

Штучний інтелект відкриває перед людством величезні можливості, водночас кидає виклики, які неможливо ігнорувати. Успішне впровадження ШІ залежить від нашої здатності збалансувати прогрес з етичними й правовими нормами, забезпечити його людиноцентричність і сприяти підвищенню цифрової грамотності. Україна, завдяки ініціативам, таким як створення словника термінів і запуск освітніх курсів, демонструє готовність стати важливим гравцем у глобальній спільноті ШІ. Проте ключ до успіху лежить у руках кожного з нас.

Розуміння технологій, їхніх можливостей та ризиків допоможе не лише адаптуватися до нової цифрової реальності, а й формувати її відповідно до людських цінностей. Штучний інтелект – це інструмент, і тільки ми вирішуємо, як він змінить наше майбутнє.

Читайте ще: Взаємодія штучного та людського інтелекту: якою буде робота у 2025 році?