Про Budni
Наші продукти
Зворотний зв’язок може стати рушієм особистісного та кар’єрного розвитку, а може загнати вас у печеру власних страхів. Все залежить від правильності його висловлення та сприймання. Адже критичні оцінювання не завжди викликають позитивні емоції і здатні змусити розчаруватися у власних вміннях. Важливо навчитися правильно отримувати фідбек, щоб стати успішним, бо давно відомо, що помилки приносять користь.
Роль фідбеку у професійному житті
Деякі компанії час від часу (не рідше ніж раз на півроку) проводять сесії зворотного зв’язку. Під час якого колеги дають один одному фідбек стосовно їх дій чи звичок. Результати таких сесій свідчать про підвищення командного духу, покращення роботи та прагнення до розвитку. Наприклад, колега, який постійно запізнюється, може не здогадуватися, що коли він приходить на роботу і всі вже працюють, своїми діями, розповідями про затори він знижує продуктивність роботи команди. Тому наступного разу, навіть якщо знову спізниться, свій прихід колега зробить менш гучним.
Наш мозок налаштований так, щоб акцентувати на негативні, навіть якщо перед тим була сказана похвала. Все йде ще з давніх часів, коли печерні люди мусили бути готовими до нападу хижака будь-якої миті. Тому природно ми маємо упереджений негатив до всього. Але зворотний зв’язок та колега, який його дає, у більшості випадків, – не хижак і боятися його не варто. Лише коли ви дізнаєтеся про себе щось нове, у вас з’являється можливість працювати над собою.
Як отримувати зворотний зв’язок?
- Ви – ОК. Зрозумійте для себе, що фідбек стосується не вашої особистості, а вашої дії. Якщо ви зробили погану презентацію, то погані не ви, а потрібно працювати над удосконаленням навичок з оформлення презентацій.
- Забудьте про образи. Той, хто дає вам фідбек, не має на меті вас скривдити та знизити самооцінку, він хоче допомогти. Тому сприймаєте інформацію не як слова образи, а як дружню пораду. Варто не плутати корисний фідбек з необ’єктивною критикою: як їх розрізнити, читайте тут.
- Заперечення – не краща реакція. Не потрібно оправдовуватися, заперечувати та сперечатися, коли отримуєте зворотний зв’язок. Спокійно вислухайте, потім проаналізуйте та вирішіть, яку користь можете взяти з цього фідбеку чи, можливо, це все ж була критика від деструктора.
- Дякуйте. Тому, хто давав вам фідбек, також було непросто підібрати слова та наважитися їх сказати. Тож подякуйте йому за зворотний зв’язок, навіть якщо він був для вас неприємним.
Як давати зворотний зв’язок?
Трапляються ситуації, коли і ви хочете допомогти колезі у покращенні його роботи. Як же сказати все правильно, щоб не зруйнувати дружні стосунки і не зробити ще гірше?
- Підготуйтеся. Коли бачите помилку колеги, не поспішайте на емоціях розповідати все, що вам не подобається. Підготуйте правильні слова, їх послідовність. Пам’ятайте, що ви хочете допомогти, а не в пориві роздратування висловити все, що думаєте.
- Хваліть. Психологи радять починати зворотний зв’язок з похвали, так людина краще сприйме негатив. Таких позитивних фраз має бути у 3-5 разів більше, аніж критики. Якщо у вас немає позитивних відгуків, не потрібно ночами їх вишукувати – просто доброзичливо та спокійно скажіть те, що не влаштовує.
- Додавайте конкретику. Ви не повинні говорити: «Ну ти і налажав. Це взагалі нікуди не годиться». Наголошуйте на конкретній неправильній дії, не переходьте на особистості та вкажіть на помилки, проаналізувавши які колега зможе стати краще.
- Контролюйте тон. Ваші висловлювання не повинні засуджувати колегу або показувати зневагу, бо це вже буде не корисний фідбек. Тому контролюйте і свої емоції, і тон сказаного.
- Цікавтеся тим, наскільки корисним був ваш фідбек. Час від часу запитуйте у колег, чи допоміг зворотний зв’язок розвинутися чи навпаки став вбивцею мотивації. Так ви знатимете, коли краще промовчати, а коли – допомогти.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії
Читайте більше за тегами: