Тема релокації команд у нові міста та країни стала актуальною для багатьох компаній – в межах стратегії розвитку або через війну, як захід турботи про безпеку людей. Якою б не була причина, це завжди завдання «з зірочкою» – адже треба врахувати безліч факторів: організаційних, фінансових, психологічних. Як обрати локацію для переїзду та підтримати співробітників?

Каріне Папікян, HR-консультантка, експертка з розвитку лідерства

Як компанії визначитися з містом/країною релокації?

Звичайно, насамперед слід звертати увагу на потреби й інтереси бізнесу та команди.

Немає універсального списку «кращих локацій», але є принципи вибору.
Передусім, це баланс інтересів бізнесу та команди. Коли я допомагала клієнтам у релокації, ми оцінювали:

  • податкові та юридичні умови;
  • вартість життя (житло, продукти, транспорт);
  • доступність таланту на місцевому ринку;
  • рівень безпеки;
  • інфраструктуру для офлайн-роботи.

В одній із компаній, з якою я працювала, після такого аналізу обрали дві локації, одну в межах країни, іншу в ЄС. Це дозволило поєднати гнучкість для тих, хто хоче залишитися ближче до дому, і безпековий варіант для тих, хто готовий переїхати далі.

Важливий момент для багатьох моїх клієнтів є необхідність зосереджувати команду в якійсь одній локації, навіть якщо команда працює переважно онлайн. Живе спілкування підтримує культуру та довіру в команді.

Всі вже звикли продуктивно працювати онлайн та з різних локацій під час локдаунів і стали взаємодіяти в такому форматі ще більше через війну. Проте важливо зберігати зв’язки та бути ближче одне до одного. Людям потрібні люди. А для цього потрібно більше можливостей спілкуватися між собою особисто в офлайн-форматі. Навіть якщо це окремі невеликі осередки в різних містах та країнах.

Як підтримати співробітників під час релокації?

Релокація — це не тільки логістика, а й емоційна подорож. Людина має відчувати, що компанія поруч на кожному етапі.

У моїй роботі з клієнтами добре спрацьовувала модель «повного супроводу»:

  • допомога з документами, пошуком житла, перевезенням речей і домашніх тварин;
  • інформаційні гайди про країну чи місто, складені на основі досвіду тих, хто вже там живе;
  • тестові «промотури» — кілька днів у локації перед прийняттям фінального рішення;
  • фінансова підтримка (разові виплати на старт, додаткові бонуси для сімей із дітьми, медстрахування);
  • програми культурної адаптації — тренінги з Cultural Intelligence, щоб люди швидше інтегрувалися у нове середовище.
  • найм релокейшн-фахівця, який супроводжуватиме колег з усіх питань.

Деякі клієнти організовували «промотури», до прикладу кілька днів у Румунії й тобі відразу зрозуміло, чи це твоя країна.

Щодо фінансової підтримки, більшість компаній практикують виплату релокаційних – це дозволяє після переїзду орендувати житло; є додаткові виплати для колег із дітьми (наприклад, на освіту чи послуги няні). Також програми медичного страхування в новій країні. 

Важливий момент – культурна адаптація. Будь-яке суспільство, навіть коли йдеться про сусідні країни, має свою специфіку, і коли розумієш її – інтегруватися й побудувати нові соціальні зв’язки простіше. Тренінги на тему Cultural Intelligence (культурна компетентність) один із найпопулярніших зараз і має сталий ефект.

Як зрозуміти, чи готовий співробітник до переїзду?

Безперечно, не всім просто зважитися на переїзд. Зібрати валізи й оформити документи може кожний. Але психологічно легше людям, у яких розвинена гнучкість, готовність до змін та прийняття нового – досвіду в життя, людей в оточення тощо. Якщо ти відкритий та хочеш побачити якнайбільше країн, культур, мов, то релокація – це не проблема, а перевага. Також дуже допомагає володіння англійською – простіше розв’язувати побутові питання.

Релокація – це тимчасове рішення чи початок нового етапу розвитку?

Більшість релокованих працівників, попри успішну адаптацію, тужать за домом та планують після перемоги України повернутися. Є й ті, яким так сподобалося жити в новій країні, що вони хотіли б залишитися.

Водночас планувати всім – і бізнесу, і працівникам, краще гнучко.

Успішні компанії продовжують розвиватися як в Україні, так і за її межами, і в кожній локації їм потрібні сильні фахівці. Вони не зупиняють найм на внутрішньому ринку та відкривають вакансії в офісах за кордоном, запрошуючи українських спеціалістів і тих, хто вже перебуває в Європі. Формат співпраці залежить від позиції, це може бути як релокація, так і віддалена робота. Гнучкість, мобільність і гібридний підхід, ті принципи, що дозволяють бізнесу підбирати індивідуальні рішення для кожного випадку, зберігаючи ефективність та залученість команди.

Яку цінність релокація дає бізнесу і людям?

Кожен працівник має власні життєві обставини, які варто враховувати під час ухвалення рішень про релокацію чи формат роботи. Одні залишаються вдома, навіть попри складнощі, інші працюють ефективніше в умовах більшої безпеки, коли легше зосередитися і фізично, і ментально. Є чимало прикладів, коли після переїзду результативність фахівців зростала в рази, а процес адаптації проходив швидше та комфортніше.

На мою думку, людиноцентричний підхід компанії проявляється у конкретних діях: турботі про фінансову стабільність, безпеку, добробут та комфорт працівників і їхніх близьких. У періоди високої турбулентності саме така підтримка допомагає зберігати мотивацію та довіру. Як показує практика, взаємна лояльність і партнерські відносини між бізнесом та людьми безпосередньо впливають на продуктивність і зростання компанії, навіть у найскладніші часи.

Читайте ще: Підтримка українців за кордоном та локальне лідерство: як Parimatch Tech розвиває міжнародні офіси