Управління персоналом Надя Березова авторка корисних текстів
Існує стереотип, що розвиток персоналу – це навчання. І якщо працівники компанії не відвідують тренінги, семінари, курси, то і про їхній розвиток в рамках організації говорити недоцільно. Насправді розвиток персоналу – це не лише навчання. До цієї системи входить і адаптація (як новачків до компанії та своїх функціональних обов’язків, так і «старожилів» до змін, нових умов, іншої посади тощо), і робота з кадровим резервом, і оцінка персоналу. Це не лише класичні форми подачі знань, але і менторство, і коучинг.
Важливо, щоб система розвитку персоналу була гнучкою та швидко реагувала на потреби бізнесу та зміни в суспільстві. Тому компаніям корисно час від часу переглядати цей процес та оновлювати його. Можна підійти до цього завдання креативно, наприклад, скориставшись моделлю SCAMPER, яка органічно впишеться в мозковий штурм.
S (Substitute) – замінити
Приклади питань:
- Що входить в систему розвитку персоналу? Що можна замінити? Що можна використати замість цього? Який процес/метод був би більш ефективним?
- Хто бере участь в цих процесах? А якщо замінити учасників? На що можна замінити індивідуальні плани розвитку? А якщо замінити інструменти навчання?
- Якщо замінити форму навчання (наприклад, очну на онлайн і навпаки)? Якщо замінити сам підхід (наприклад, формальну бесіду по плануванню з підлеглим замінити коуч-сесією?)
- Якщо замінити місце навчання (зробити його менш формальним)?
- Вивчення яких тем можемо замінити на онлайн-навчання, самонавчання, а які теми потребують офлайну?
- Чи можемо ми описати ставлення наших конкурентів до питання розвитку персоналу? Чи можемо ми замінити нашу точку зору стосовно розвитку працівників в організації? Як би Ілон Маск підійшов до цього питання? Викладач філософії? вчитель початкових класів?
- Який смішний метод розвитку можна придумати? А що може бути неприємним для працівника в самому процесі? А для його керівника? Як позбутися цього відчуття? Що відбудеться, якщо ми замінимо низку процедур?
Читайте ще:
Як поводитися в конфлікті: гайд для HR-менеджера
С (Combine) – комбінувати, об’єднати
Саме об’єднавши математику та біологію, Грегор Мендель створив нову науку: генетику.
Приклади питань:
- Чи можна об’єднати методи навчання, скажімо, з методами оцінки? Що отримаємо?
- Чи можемо ми створити бібліотеку дій, що розвивають компетенції? Чи можемо ці дії об’єднати в тренінг/навчальний курс?
- Чи можемо ми об’єднати працівників для навчання? По якому критерію будемо оцінювати? Які це будуть групи?
- Чи можемо комбінувати різні форми навчання?
- Чи можемо комбінувати ідеї учасників цього мозкового штурму? Що вийде, якщо об’єднати перші дві ідеї? А якщо інтегрувати третю в об’єднання перших двох тощо?
А (Adapt) – адаптувати
Приклади питань:
- Якою була перша система розвитку персоналу в нашій компанії? Що приносило найкращий результат? Що можна скопіювати?
- Чи можемо ми описати системи розвитку персоналу інших компаній? Чи можемо ми унаслідувати їхній приклад?
- Як побудована система розвитку персоналу в таких сферах, як наука, мистецтво, телебачення, театр, торгівля, спорт? Які ідеї можемо адаптувати до нашої компанії?
- Які асоціації виникають з природними явищами (наприклад, система розвитку персоналу в нашій компанії схожа на веселку тому, що…) Чи з’явились нові питання? Нові ідеї?
M (Modify) – збільшити, модифікувати
Приклади питань:
- Що можемо внести нового в процеси?
- Чи можемо ми розширити систему розвитку?
- Чи можемо ми внести в систему більше переваг? Посилити наявні?
- Чи можемо систему зробити більш гнучкою? Надійною?
- Які тренінги можемо масштабувати в рамках компанії?
- Чи можемо ми збільшити важливість процесів розвитку персоналу в компанії?
- А якщо зосередитись лише на системі розвитку персоналу? Як би це вплинуло на компанію? Працівників?
- Що б ми включили в цю систему, маючи безлімітний бюджет? А якби бюджет складав 100 грн?
- Що можна змінити в процесах? Як удосконалити систему? Чи можемо змінити її сенс? Призначення?
- Як зробити систему більш привабливою для працівників? Керівників? Кандидатів? Як в описі вакансії показати переваги нашої системи розвитку персоналу?
- Що можна зробити по-іншому в презентації системи, проведенні навчальних заходів, виборі методів навчання/оцінки/адаптації?
Читайте ще:
Як покращити процес адаптації за допомогою методики SCAMPER
P (Put) – запропонувати інше застосування
Приклади питань:
- Які ще задачі може вирішити система розвитку персоналу?
- Які б інструменти розвитку запропонував представник покоління Z, а X?
- Чи вся інформація, отримана під час навчання, використовується працівниками в роботі?
- Які інструменти розвитку неефективні? Чи можуть вони бути ефективними в інших процесах?
- Чи можемо ми мінімізувати негатив щодо цієї системи?
- Існує стереотип, що розвиток персоналу нікому не потрібний у компанії. Як довести протилежне?
- Як ця система буде використовуватися в компанії через 10 років?
Е (Eliminate) – усунути або зменшити
Якщо відмовитись від непотрібного із задуманого, зможемо поступово удосконалити процеси.
Приклади питань:
- Якщо система буде мати менше складових?
- Які процеси не потрібні? Що необхідно замінити? Скоротити? Видалити?
- Чи можемо ми спростити систему?
- Від яких правил можемо відмовитись, а які потрібно залишити?
R (Reverse) – змінити на протилежне
Приклади питань:
- Як ще можна організувати процеси?
- Чи можна змінити порядок елементів?
- А якщо внести в систему якийсь несподіваний елемент?
- Чи можна змінити розклад занять?
- Що відбудеться, якщо ми не будемо розвивати своїх працівників?
- Якби підлеглі розвивали своїх керівників, як би це виглядало? Які компетенції вони б обрали?
- Чи можемо ми візуалізувати бажаний результат?
Головне правило проведення мозкового штурму – не оцінювати ідеї під час їхнього виникнення. Вже після закінчення мозкового штурму ідеї варто відсортувати та оцінити. Один із способів: перерахувати плюси та мінуси кожної з них. Перемогу отримає та ідея, в якої буде більше всіх переваг та менше недоліків.
Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM
Читайте більше за тегами:
розвиток навчання SCAMPER