Дискримінаційні вакансії у 2025 році — це пряме порушення закону, за яке передбачені серйозні санкції. Можна отримати штраф у десятикратному розмірі мінімальної зарплати. З травня за дотриманням вимог у вакансіях офіційно стежить Держпродспоживслужба. 

Але навіть без санкцій — такі тексти шкодять бренду роботодавця, обмежують вибір кандидатів і створюють бар’єри для талановитих фахівців. Цей гайд допоможе швидко перевірити, чи відповідає ваша вакансія вимогам закону та принципам інклюзивності.

Що говорить закон?

Стаття 24-1 Закону України «Про рекламу» забороняє вказувати у вакансіях вимоги, які не пов’язані з характером або умовами роботи, зокрема:

  • вік;
  • стать;
  • раса та колір шкіри;
  • стан здоров’я, інвалідність, ВІЛ/СНІД;
  • сексуальна орієнтація;
  • релігія, політичні погляди, переконання;
  • етнічне чи соціальне походження;
  • сімейний стан, наявність дітей;
  • місце проживання;
  • мова.

«Формулюючи вимоги до кандидата, запитуйте себе: «Це точно потрібно для роботи?». Якщо ні — викреслюйте. Різноманітність народжується там, де немає штучних бар’єрів».

Щоб уникнути дискримінаційних фраз, фокусуйтеся на:

  • навичках та досвіді;
  • умовах роботи (графік, фізичне навантаження, мовні вимоги);
  • результатах, яких очікує компанія.

Формулювання, які демонструють інклюзивність

  • «Ми створюємо середовище, де кожен може розкрити свій потенціал».
  • «Ми відкриті для всіх, хто розділяє наші цінності».
  • «Ми забезпечуємо рівні можливості для всіх кандидатів і кандидаток».

Коли ви створюєте вакансію на robota.ua, система одразу зверне увагу, якщо в тексті є незаконні вимоги — наприклад, щодо віку чи статі. Штучний інтелект постійно навчається, щоб допомагати вам наймати без бар’єрів. 

Читайте ще: Вакансії під наглядом: Держпродспоживслужба перевірятиме оголошення на ознаки дискримінації