Микола Олійник

Микола Олійник, керуючий партнер кадрової агенції Talando Ukraine

Наразі є розповсюдженою ситуація, коли у компанії довго не закриваються важливі вакансії, але керівництво та спеціалісти, відповідальні за найм, налаштовані проти будь-яких альтернатив звичним процесам.

У статті з’ясовуємо, коли варто і коли не варто звертатись до зовнішніх провайдерів за послугами з найму, і від чого залежить бюджет, який потрібно закладати на роботу з ними.

5 причин працювати з рекрутинговою агенцією

Експертиза, команда, процеси, інструменти

Багато компаній не мають налаштованих процесів найму, HR-менеджера або рекрутера. Поспіхом найнятий рекрутер може збільшити витрати на підбір не тих спеціалістів через нестачу кваліфікації, що відобразиться й на фінансах компанії, результативності та витраченому часі на усунення помилок.

Сьогодні must have навичка рекрутера — це володіння AI-помічниками та іншими інструментами автоматизації.

Проте далеко не всі встигають за новинками у цьому напряміУ такому випадку досить привабливий вигляд мають рекрутингові агенції з їхніми побудованими процесами, методами та інструментами, налагодженою мережею контактів і доступом до релевантних кандидатів. Якщо рекрутингова компанія має власні розробки з автоматизації — це один з індикаторів експертності. Звертайте увагу на такі компанії.

Якщо це дійсно професійна рекрутингова компанія, то вона детально сформує разом з вами портрет майбутнього кандидата, розбереться, для досягнення яких цілей та виконання яких саме задач вам потрібна ця людина. Інколи навіть вкаже, що ви десь прорахувались і насправді потрібен хтось інший. Також на старті професіонали підкажуть, як швидко й за який бюджет можна знайти людину. 

Спеціалізовані або складні ролі

Заповнення висококваліфікованих спеціалізованих позицій, пошук фахівців з рідкісними навичками вимагає глибоких знань, які мають спеціалізовані агенції.

Особливо цей пункт стосується найму C-Level менеджерів (Executive Search): часто ті, хто шукає собі в компанію керівників, не можуть закрити вакансію по пів року-рік. Це складний пошук, оцінка та велика ціна похибки.

Потрібна швидкість/терміновий найм

Агенції можуть швидко забезпечити кваліфікованих кандидатів для термінових потреб, знижуючи ризик помилок та прискорюючи закриття, адже мають внутрішні воронки потенційно релевантних кандидатів, з якими вже встановлений зв’язок.

Швидкість залежить не тільки від роботи рекрутингової агенції, а й від вашої готовності відкрито ділитись очікуваннями, бюджетами та активно брати участь у процесі. 

Нові ринки, країни, ніші

Глобальна присутність агенцій допомагає ефективно виходити на нові ринки, легко долаючи культурні бар’єри. Це ж стосується також індустрій, з якими ви раніше не працювали. Самостійно розібратись з нуля та відібрати відповідних кандидатів (адже резюме майже завжди є ідеальними) буде важко.

Разовий або точковий найм

У цьому випадку економія на витратах на найм є найсуттєвішою. Зовнішні агенції часто виявляються більш економічно вигідними порівняно з розбудовою системи внутрішнього найму з нуля.

Варто зазначити, якщо вам потрібно найняти, наприклад, цілу команду розробників, агенція може виявитись чи не найкращим варіантом.

Недоліки роботи з рекрутинговою агенцією

Все перелічене нижче можна назвати недоліками лише умовно і для кожного з них є свій рецепт.

Необхідність розуміння культури, потреб компанії-замовника та правильної трансляції бренду роботодавця

Рекрутери, навіть ті, що спеціалізуються на вашій галузі, можуть не мати такого ж розуміння культури та потреб вашої компанії, як ви. Адже вам потрібні співробітники, які добре впишуться у команду.

Проте, зазвичай, цю проблему розв’язує добре структурований дзвінок, під час якого агенція збирає ключову інформацію про компанію та вакансію.

Іноді вартість послуг зовнішніх рекрутерів може бути зависокою для замовника

Про це окремо поговоримо нижче. Але тут варто зазначити важливий момент.

Якщо ви вирішили, що для вас зовнішня рекрутингова допомога – це дорого, можна звертатися до рекрутингової компанії, яка побудує процес найму під конкретні можливості та запити вашої компанії.

Наприклад, допоможе з пошуком кандидатів (сорсингом), а ви самостійно будете проводити співбесіду та наймати. Якщо це клієнтоцентрична агенція, часто бонусом вона надає додаткові поради з найму або іншу корисну допомогу.

Ймовірність втрати контролю над процесом найму

Професійні агенції завжди на зв’язку, прозоро звітують та інформують роботодавця щодо актуального статусу підбору. Ба більше, існує зворотна проблема: часто саме агенції страждають від несвоєчасного та недостатньо якісного фідбеку від компанії-роботодавця.

Фактори ціноутворення послуг рекрутингових агенцій

  • Попит та пропозиція на ринку праці. Якщо попит на певні професії перевищує пропозицію, агенції можуть встановлювати вищі ціни на підбір кандидатів. Це значною мірою залежить від ринкових циклів (з яких походять всім відомі стани – «ринок кандидатів» і «ринок роботодавців»).
  • Складність та унікальність вакансії. Чим рідкіснішою та більш спеціалізованою є посада, тим більше коштуватиме пошук відповідного кандидата. Особливо це відчутно у сфері Executive Search, сфокусованій на наймі топменеджерів.
  • Терміновість закриття. Якщо вакансія «горить» і рекрутер має направити всі сили на її закриття, може застосовуватись надбавка за терміновість.
  • Престижність та репутація рекрутингової агенції. Компанії з багаторічним досвідом та доброю репутацією можуть встановлювати вищу ціну на свої послуги, оскільки вони демонструють свою ефективність та результативність.

З іншого боку, на ринку майже завжди є слабкі агенції або фрилансери, які намагаються бути хоч трохи конкурентоздатними, але не мають інших опцій, окрім як демпінгувати (неадекватно знижувати ціну послуг). І це часто є своєрідним «лакмусовим папірцем» якості, яку можна очікувати від такого партнера.

  • Рівень залучення агенції у процеси. Як ми вже коротко згадували вище, існують різні моделі співпраці з рекрутинговими компаніями. Деякі пропонують повний супровід – від пошуку кандидатів до проведення співбесід. Інші можуть зосереджуватися лише на пошуку резюме, а решту процесу відбору проводить компанія-роботодавець. Можливі комбіновані моделі.
  • Ексклюзивність. Якщо ви погоджуєтесь віддати вакансію на ексклюзив замість паралельної видачі її в роботу кільком підрядникам (така паралельність роботи взагалі є не дуже вдалою практикою), це означатиме, що вартість буде меншою.
  • Спектр та глибина пакета послуг. Агенції можуть надавати додаткові послуги, такі як тестування, глибока оцінка кандидатів, робити зрізи ринку і надавати зарплатну аналітику (salary survey) чи інші консультації або послуги, що також впливає на загальну вартість.

Також агенції можуть надавати гарантії на свої послуги, наприклад, гарантію на заміну працівника в разі звільнення протягом певного періоду часу. Це теж закладається в ціну.

  • Модель ціноутворення
  1. Деякі агенції беруть фіксовану плату, інші – відсоток від річної зарплати найнятого кандидата. Крім цього, в Європі вже певний час розвивається тренд погодинної тарифікації, але в нас ця модель поки не є частою практикою.
  2. Вартість також може залежати від кількості позицій, які беруться в роботу.
  3. Також цікавою є модель RPO (recruitment process outsourcing), коли зовнішня рекрутингова команда умовно стає на певний час і за певним переліком задач частиною команди замовника та отримує за це «зарплату».

В українських реаліях частіше практикується встановлення гнучкої відсоткової вилки. Часто для перспективних партнерів та клієнтів, з якими вже довго та плідно працюють, узгоджуються індивідуальні умови.

Проте, знову згадуючи про демпінг, трапляються й угоди з комісією в одну місячну зарплату кандидата.

Підсумки

Найм найкращих кандидатів до команди занадто важливий, щоб відноситись до нього легковажно. Важко переоцінити позитивний бізнесовий ефект від того, що критична вакансія буде закрита швидко. І чим вище посада, яку закрили, тим вагоміший вплив (уявіть компанію, яка працює пів року без відповідальних менеджерів або потрібних виконавців, і не може випустити на ринок продукт, який вже давно мав вийти та приносити прибуток). Тому перед стартом власного пошуку або залученням зовнішніх рекрутерів варто ретельно проаналізувати потреби, вимоги, спектр задач, ризики, бюджет та власні HR-ресурси організації.

Якщо вирішуєте працювати з зовнішніми партнерами з найму, то ціна не завжди є визначальним чинником при виборі рекрутингової агенції. Важливо звертати увагу на якість послуг, досвід та репутацію агенції, швидкість найму (а це ви побачите вже з першими наданими вам кандидатами), рівень підтримки та комунікації тощо. 

Вдалого вам найму та найкращих кандидатів!

Читайте ще: Як рекрутери можуть підсилити бренд роботодавця? 8 практичних порад