Про Budni
Наші продукти

Офлайн співбесіди знову набирають вагу після хвилі суцільних онлайн-інтерв’ю, яку спричинила пандемія COVID-19. Спершу роботодавці отримали інструменти ШІ, що підказують інтерв’юерам запитання, а згодом самі кандидати почали користуватися штучним інтелектом, щоби краще проходити співбесіди.
Але якщо всі користуються штучним інтелектом – як зрозуміти, на що насправді здатний кандидат? І чи це взагалі має значення, якщо з допомогою ШІ він усе одно виконає роботу бездоганно? Чи майбутнє за «бот проти бота» – коли ШІ від роботодавця відбиратиме й інтерв’юватиме кандидатських ботів? Важко сказати, але одне зрозуміло точно: деякі компанії вже повертаються до старих методів – проводять співбесіди офлайн, адже бояться найняти кандидатів, які пройшли відбір лише завдяки ШІ.
3 причини, чому офлайн співбесіди знову набирають обертів
ШІ та ризик шахрайства (≈80%)
З розмов з керівниками відділів кадрів стає зрозуміло, що саме використання ШІ кандидатами становить близько 80% причин, через які компанії хочуть повернутися до офлайн-співбесід. Через зростання ризику шахрайства (особливо пов’язаного з підробленням особистості або використанням ШІ для обману під час інтерв’ю) такі компанії, як Google і Deloitte, починають віддавати перевагу живим співбесідам замість відеоінтерв’ю.
Зміни у форматі роботи (≈15%)
Ще одна, менш часта причина повернення до очних співбесід (приблизно 15%) пов’язана з великим поверненням до роботи в офіси. Кілька керівників з підбору персоналу зазначили, що запити на проведення співбесід офлайн частково зумовлені потребою дати кандидатам реалістичне уявлення про роботу та кращу можливість встановити особистий контакт і «продати» компанію.
Очна зустріч дає кандидату змогу познайомитися з командою наживо, побачити офіс, оцінити маршрут доїзду та відчути корпоративну культуру.
Soft skills та мотивація (≈5%)
Третя причина пов’язана з переконанням, що «м’які навички» та мотивація стають ще важливішими для прогнозування успіху в світі, де більшість знань можна отримати за один запит до ChatGPT, а також що інтерв’юери краще оцінюють ці навички під час особистої зустрічі, сидячи навпроти кандидата.
Однак варто зазначити: більшість інтерв’юерів досі досить погано та упереджено оцінюють «м’які навички». Тому ця причина не надто переконлива.
На жаль, багато компаній і далі дозволяють упередженням та симпатіям впливати на їхній вибір. Рекрутери ставлять особисті запитання кандидатам, щоб перевірити їх відповідність, не мають чіткого уявлення про критерії хороших «м’яких навичок» і рідко використовують високі стандарти для їх оцінки.
Також більшість інтерв’юерів досі покладаються на власні упередження, оцінюючи мотивацію кандидата до роботи.
Чи є повернення до особистих співбесід гарною ідеєю?
Переваги та недоліки живих співбесід:
Швидкість та ефективність
Більшість із нас не готові. Досвід кандидатів і навички інтерв’юерів за останні три роки не покращилися. Причиною цього є невизначена економічна ситуація через повномасштабну війну та її наслідки, звільнення HR-спеціалістів і загальне уповільнення процесу найму.
Ба більше, якщо поговорити з кандидатами та менеджерами з найму у фокус-групах, вони часто кажуть, що ситуація навіть погіршилася.
Що ж потрібно зробити, якщо ви та керівництво вирішите повернутися до очних співбесід?
Забезпечте сучасне навчання для тих, хто проводить співбесіди. Воно має стосуватися не лише технік інтерв’ю чи юридичних ризиків, а й враховувати нові вимоги до «твердих» і «м’яких» навичок. Штучний інтелект змінює ринок праці, тому важливо визначити, які навички можна розвинути, а які – ні. Якщо ви плануєте створити або оновити навчання для команд з найму, ознайомтеся з досвідом інших компаній, щоб ваша програма навчання не виглядала застарілою.
HR-фахівцям також варто допомогти керівникам переосмислити робочі ролі та перспективи на 2026+ роки. Адже уже зараз штучний інтелект змінює уявлення про те, що означає бути інженером-програмістом, маркетологом, аналітиком, продавцем і навіть менеджером з персоналу. Тож значна частина інформації про обов’язки, стратегії та критерії найму більше не актуальна. Доведеться заново продумати, які завдання мають виконувати молодші спеціалісти, а можливо, і створити для них нові посади з можливістю професійного зростання.
Скористайтеся перевагами особистої співбесіди, щоб справити приємне враження на кандидатів. Не сподівайтесь лише на те, що ринок належить роботодавцям. Продемонструйте престиж та гарні умови, організуйте неформальний обід з командою, запросіть керівника, який вразить їх своїми уявленнями про переконливе майбутнє вашої компанії. Доведеться відновлювати навички створення позитивного досвіду для кандидатів, які проходять співбесіду або навіть повернутися до найму координаторів з підбору персоналу.
Співбесіди – це не тільки оцінка кандидатів. Прояв щирого інтересу та ініціативи з обох сторін («ми хочемо цього кандидата», «кандидат хоче працювати з нами») надзвичайно важливий для побудови таких трудових відносин, яких прагнуть люди. Можливо, саме тому особисті співбесіди залишаються ключем до успіху, навіть якщо штучний інтелект невдовзі перевершить людей у прогнозуванні успіху.
Заздалегідь резервуйте час у календарях зайнятих інтерв’юерів і менеджерів з найму для проведення очних співбесід та ухвалення рішень про найм у той самий день. Швидкість – ключ до залучення якісних кандидатів, тож не дозволяйте очним співбесідам стати причиною втрати найкращих талантів.
Переконайтеся, що людина, яку ви бачили онлайн, є тією самою, що прийшла на особисту співбесіду. Шахрайство з ідентичністю (коли хтось використовує ШІ або іншу людину, щоб пройти попередню онлайн-співбесіду чи оцінювання) стало більшою проблемою, ніж раніше. Обговоріть із вашим HR-спеціалістом та відділом безпеки, наскільки ретельно потрібно перевіряти особу.
Допоможіть їм навчитися радити керівникам, як правильно оцінювати ролі та навички. Один із підходів – розбити кожну роботу на завдання й визначити, що варто передати ШІ, а що має залишитися за людьми. Після цього можна створити відповідні інтерв’ю-гайди для завдань, які співробітники виконуватимуть упродовж найближчих кількох років.
Застосовуйте генеративний ШІ, щоб допомогти вашим рекрутинговим командам перетворювати формулювання описів посад і корпоративні цінності та поведінкові принципи компанії на критерії найму, ключові напрями співбесіди, запитання для інтерв’ю та рубрики оцінювання відповідей. Водночас не покладайтеся лише на загальний контент ШІ щодо проведення співбесід – у вашої компанії може бути зовсім інший підхід до найму, ніж той, на якому навчався ШІ. Обов’язково перегляньте результати та приведіть їх у відповідність до цілей керівництва щодо складу команди на найближчі два-три роки.
Занадто часто HR-команди залишаються осторонь у найважливішій частині процесу – між співбесідою та фінальним рішенням. Зазвичай вони лише передають відібраних кандидатів і повертаються у гру вже на етапі «пропозиція чи відмова». Але цього замало.
Сьогодні, коли зростають ризики, пов’язані зі штучним інтелектом, коли помилка у наймі коштує надто дорого, а час на пошук кандидатів стає критичним, HR має бути активним партнером саме в середині процесу. І, звісно, саме на нас лягає значна частина відповідальності за вибір ефективного формату співбесід.
Почати варто з обговорення з керівництвом: які плюси й мінуси мають різні формати відбору – від дистанційних та асинхронних інтерв’ю до особистих зустрічей? І головне – у яких випадках варто повертатися до офлайн-співбесід: тільки для топових посад, для ключових спеціалістів чи для керівників? Лише коли ви дійдете згоди в цьому питанні, можлива продуктивна робота, незалежно від обраного формату.
Адаптація статті Do We Need to Interview Candidates In Person Again?
Катерина Рябовол, авторка медіаплатформи budni
Читайте ще: Соціальна ізоляція: як її подолати віддаленим працівникам? Рекомендації психологині