Штучний інтелект – це промислова революція у сфері інтелектуальної праці, яка змінює способи використання інформації, пошуку інсайтів та швидкого і масштабного досягнення результатів. Як це впливає на ринок праці?

Щоб з’ясувати це, PwC проаналізувала понад півмільярда вакансій з 15 країн, на які припадає понад 30% світового ВВП, щоб знайти емпіричні докази впливу штучного інтелекту. Компанія дослідила, як змінюються вакансії в галузях промисловості та окремих професіях, які є «схильними до впливу штучного інтелекту», що означає, що штучний інтелект можна легко використовувати для виконання певних завдань. Прикладами таких професій є фінансові аналітики, агенти з обслуговування клієнтів і програмісти. Ділимося головними результатами дослідження.

Штучний інтелект, схоже, є рушієм революції у сфері продуктивності

Дані свідчать про те, що штучний інтелект уже робить працівників набагато продуктивнішими. У галузях, які особливо схильні до впливу штучного інтелекту, продуктивність праці зростає майже в 5 разів. Зростання продуктивності праці є ключовим фактором економічного зростання та підвищення рівня життя. Відповідно, ШІ – це хороша новина для світу, який стикається з повільним зростанням продуктивності праці.

Глобальне опитування керівників 2024, проведене PwC, підтверджує, що 84% керівників, чиї компанії почали впроваджувати штучний інтелект, вважають, що це підвищить ефективність використання робочого часу їхніми співробітниками. Підвищення продуктивності означає більше, ніж просто швидше виконання звичних повсякденних завдань. Це також означає пошук нових способів створення цінності за допомогою штучного інтелекту. 70% керівників стверджують, що протягом наступних трьох років штучний інтелект суттєво змінить те, як їхні компанії створюють, доносять і фіксують цінності.

Згідно з дослідженням, темпи зростання продуктивності праці в галузях, що зазнають впливу штучного інтелекту, в 4,8 рази вищі.

Наслідки для бізнесу глобальні. Керівники міжнародних компаній очікують, що штучний інтелект принесе значні переваги як для бізнесу, так і для споживачів. 46% вважають, що він підвищить прибутковість, а 41% – що збільшить дохід.

Інвестори погоджуються з цим. Глобальне опитування інвесторів 2023, проведене PwC, показує, що 61% інвесторів вважають, що прискорене впровадження ШІ дуже або критично важливе для створення цінності. Усе це позитивно впливає на світову економіку, зокрема, на революцію в продуктивності.

ШІ допомагає зменшити дефіцит робочої сили

У галузях, де застосовується штучний інтелект, від викладання до ІТ, кількість вакансій продовжує зростати, але в середньому на 27% повільніше. Це може бути гарною новиною для багатьох країн, які стикаються зі скороченням населення працездатного віку і величезними незадоволеними потребами в працівниках в багатьох секторах. ШІ може допомогти подолати дефіцит працівників, який гальмує економічне зростання.

Дані свідчать про те, що ШІ не віщує еру скорочення робочих місць, а навпаки, – сприяє поступовому зростанню кількості вакансій, допомагаючи забезпечити достатню кількість працівників, щоб організації могли знайти потрібних їм людей.

Що це означає для працівників: розвивати навички, щоб досягти успіху в епоху штучного інтелекту?

Що це означає для працівника – скажімо, типового фінансового аналітика? Це означає, що він повинен адаптуватися до мінливого ринку праці. Навички, яких вимагають роботодавці у професіях, що піддаються впливу ШІ, швидко змінюються. Старі навички зникають з оголошень про вакансії, а нові з’являються на 25% швидше в цих професіях, ніж у професіях, менш схильних до впливу ШІ.

Попит роботодавців на багато навичок, з якими ШІ може певною мірою допомогти – наприклад, кодування на JavacSript – швидко знижується, водночас попит на багато навичок, які використовують ШІ або з якими ШІ важко впоратися – зростає.

Представникам професій, пов’язаних зі штучним інтелектом, може знадобитися продемонструвати або здобути нові навички, щоб залишатися затребуваними на ринку праці, який швидко розвивається.

Глобальне опитування генеральних директорів PwC за 2024 рік показує, що 69% керівників міжнародних компаній очікують, що штучний інтелект вимагатиме від більшої частини їхнього персоналу розвитку нових навичок.

Працівники, компанії та політики несуть спільну відповідальність за те, щоб допомогти працівникам швидко розвивати навички, необхідні для того, щоб залишатися затребуваними та скористатися можливостями, які відкриває штучний інтелект. Працівники, які розвивають навички використання штучного інтелекту, можуть допомогти переосмислити те, як виконується робота в їхній професії.

Ніякого повернення до вчорашнього ринку праці – але широкі можливості для тих, хто адаптується до епохи штучного інтелекту

Хороша новина для працівників полягає в тому, що якщо вони навчаться користуватися штучним інтелектом, то стануть більш продуктивними, а отже, більш цінними для роботодавців. Фактично, штучний інтелект переосмислює те, що означає бути фінансовим аналітиком, агентом з обслуговування клієнтів або маркетологом (і багато інших ролей), відкриваючи для цих працівників абсолютно нові можливості для досягнення результатів.

Опитування PwC Hopes & Fears survey 2023 показує, що більшість працівників очікують позитивного впливу штучного інтелекту. 31% розраховують, що штучний інтелект підвищить їхню продуктивність/ефективність, а 21% – створить нові можливості для працевлаштування.

Багато з тих, хто прогнозує, що штучний інтелект призведе до різкого скорочення загальної кількості вакансій, помиляються. Штучний інтелект сигналізує про початок нової ери, в якій працівники стануть продуктивнішими та ціннішими, ніж будь-коли.

Впровадження штучного інтелекту – ключ до світлого майбутнього для працівників

Працівників, які навчаться використовувати ШІ, ймовірно, чекає світле майбутнє, в якому вони зможуть створювати більшу цінність і, як наслідок, матимуть більші можливості для переговорів щодо заробітної плати – і все це в контексті зростання суспільного добробуту.

Здатність штучного інтелекту підвищувати цінність працівників наочно демонструє те, що відбувається з невеликою групою працівників, які володіють вузькоспеціалізованими технічними навичками штучного інтелекту (наприклад, машинним навчанням), – тими самими людьми, які роблять революцію в галузі штучного інтелекту можливою. Зростання кількості вакансій, що вимагають спеціальних навичок ШІ, випереджає зростання всіх вакансій з 2016 року. Ці спеціалізовані вакансії передбачають до 25% надбавки до заробітної плати, що підкреслює цінність цих навичок для компаній.

Читайте ще: 5 пріоритетів для HR-лідерів у 2025 році: дослідження Gartner