Про Budni
Наші продукти
Конструктивна критика викликає занепокоєння не лише у працівників, які отримують такий зворотний зв’язок, але й у менеджерів, які його дають. Адже вказувати комусь на те, що потрібно покращити, навіть якщо це щось незначне, змушує нервувати. Проте ухиляння від непростих розмов не є гарантією гармонійних відносин. Оцінювати та критикувати своїх підлеглих – це частина роботи керівника. Ви робите їм (і собі) ведмежу послугу, тримаючи язик за зубами.
Розповідаємо, що таке конструктивна критика та як її давати і приймати.
Що таке конструктивна критика?
Конструктивна критика – це об’єктивна і доброзичлива оцінка чиєїсь роботи, в якій визнаються як позитивні, так і негативні аспекти її виконання, а також пропонуються відповідні кроки для покращення. На відміну від суто негативної критики, яка фокусується лише на тому, що людина зробила неправильно, конструктивний зворотний зв’язок є конкретним, заохочувальним і дієвим.
Відчуваєте різницю? Конструктивна критика підтримує розвиток, привертаючи увагу до того, що людині потрібно покращити, а потім пропонуючи поради щодо того, які вона може зробити кроки в правильному напрямку.
Навіть якщо вона зроблена правильно, конструктивна критика може змусити вас нервуватися. Але це все одно варто робити, оскільки такий тип зворотного зв’язку:
Щоб отримати максимум користі від таких розмов, потрібно добре продумати, коли, де і як ви пропонувати конструктивну критику. Для цього:
Обирайте правильний час
Співробітники не просто хочуть отримувати зворотний зв’язок – вони хочуть отримувати його регулярно. 63% працівників кажуть, що хочуть частіше отримувати зворотний зв’язок від своїх керівників. Але це не означає, що ви повинні критикувати людей щоразу, коли це спадає вам на думку.
Подумайте про час для таких розмов. Наприклад, особисті зустрічі – ідеальний час для обговорення проблем, перевірки прогресу та внесення пропозицій щодо вдосконалення.
Якщо ви сумніваєтеся, запитайте працівника, чи відкритий він до зворотного зв’язку (спробуйте щось на кшталт: «Чи можу я дати вам кілька відгуків про зустріч з продажу?»), щоб переконатися, що він готовий отримати і обдумати цю інформацію.
Коли обираєте час, подумайте і про себе. Згідно з дослідженнями, розмови, в яких роботодавець дає зворотний зв’язок, можуть бути психологічно та емоційно виснажливими для нього. Тому краще провести розмову перед перервою або після зустрічі виконати більш легкі завдання.
Залишайтеся об’єктивними
Конструктивна критика може легко перейти на особисту територію, тому важливо залишатися максимально неупередженими та об’єктивними.
Приклад: «Наші звіти повинні мати єдиний формат, щоб уникнути плутанини з командою та клієнтами».
Приклад: «Я помітив, що ваші звіти не відповідають нашому звичному формату».
Приклад: «У нещодавньому аналітичному звіті, який ви надіслали клієнту ХХХ, не вистачало аналітичного знімка».
Приклад: «Чи є причина, чому ви не використовуєте шаблон звіту, збережений у нашій спільній папці?».
Зосередьтеся на рішеннях
Сенс конструктивної критики полягає в тому, щоб привернути увагу до того, що потребує виправлення. Але пам’ятайте, що це робиться заради розвитку, а не зневіри. Ось чому коментарі, орієнтовані на зростання, не лише вказують працівникам на те, що їм потрібно виправити, а й пропонують конкретні кроки, як це зробити.
Приклад: «Наступного разу, будь ласка, використовуйте шаблон звіту. Я перемістив його на головну сторінку нашої спільної папки, щоб усім було легше його знайти».
Розпочніть розмову
Найпродуктивніші розмови зі зворотним зв’язком не є односторонніми – вони відкривають діалог між вами та підлеглим. Однак працівник може не наважитися висловитися. Тому дайте зрозуміти, що це двостороння дискусія, ставлячи запитання на кшталт:
Це має велике значення для того, щоб ваші підлеглі відчували, що їх підтримують, а не сварять.
Слідкуйте за зворотним зв’язком
Ви зробили це – дали конструктивну критику. Час зітхнути з полегшенням, чи не так? Не поспішайте! Одного зауваження зазвичай недостатньо, щоб надихнути працівника на зміни.
Те, що ви робите після конструктивної критики, так само важливо, як і сама критика. Як керівник, ви можете допомогти своїм підлеглим максимально використати ваш зворотний зв’язок:
Все це доводить, що ви є менеджером, який виходить за рамки висвітлення проблем і відіграє практичну роль у їх вирішенні.
Знати, як давати зворотний зв’язок, важливо, але бувають моменти, коли вам також потрібно приймати його з вдячністю. Скористайтеся можливістю показати на власному прикладі, як це – професійно приймати відгуки та діяти відповідно до них.
Через свою нерішучість і сором’язливість керівники часто уникають конструктивної критики. Але ухиляння від цих непростих розмов позбавляє підлеглих цінної інформації, яку вони можуть використати для навчання та вдосконалення. Тому настав час набратися сміливості, скористатися рекомендаціями та інвестувати у розвиток своїх співробітників за допомогою відвертого, корисного зворотного зв’язку.
Читайте ще: Ефект Деннінга-Крюгера на роботі: чому початківці надто впевнені, а професіонали сумніваються в собі?