Іноді виникають ситуації, коли команда багато працює, але в результаті не досягає очікуваних результатів. Часто так відбувається через відсутність довіри, страх здорового конфлікту, безвідповідальність, невимогливість, неуважність до результатів і цілей команди тощо. Що в результаті може викликати розчарування з боку керівництва та внести хаос у робочий процес. 

Ділимось ефективною стратегією Патріка Ленсіоні, яка допоможе навести порядок у робочому середовищі та навчитися боротися з відсутністю результатів у команди.

Модель Ленсіоні – підхід, що базується на концепціях книги «П’ять дисфункцій команди». У праці розказано про те, як різні фактори впливають на ефективність командної роботи та подано шляхи подолання проблем. 

Нижче детальніше розглянемо ці дисфункції та запропонуємо шляхи їх вирішення.

Відсутність довіри

Без взаємної довіри члени команди не зможуть обговорювати важливі питання та виражати справжні думки та почуття. «В успішних командах нічого не приховують одне від одного… Не бояться привселюдно обговорювати допущені помилки, визнають недоліки, не приховують слабкості та діляться своїми тривогами, не боячись, що потім пожалкують про це», — йдеться у книзі. 

Щоб розвʼязати цю проблему, Ленсіоні рекомендує:

  • Відверто розмовляти. Для побудови гарних стосунків зі співробітниками, керівник може ставити команді питання про їх життя (але не особисті). Наприклад, «Де народилися?», «Скільки дітей було в сімʼї?», «Чим особливим захоплювалися у дитинстві?», «Яка перша була робота?».
  • Використовувати командні ігри. Це можуть бути рольові ігри, конструктивні завдання тощо. Вони створюють можливості для співпраці та взаємодії. 

Страх здорового конфлікту

Виникає, коли члени команди уникають відкритих конфліктів через страх або неприязнь до них. Але гармонія не допомагає команді рухатися вперед. «Гармонія — річ хороша, але тільки в тому випадку, якщо вона з’являється в результаті постійного подолання труднощів і вирішення конфліктів». Потрібно вчитися розумно дискутувати. Для цього Ленсіоні радить:

  • Сформувати безпечне середовище. Керівникам варто створити атмосферу, в якій кожен член команди почувався б комфортно та міг вільно висловлювати думки та почуття. Варто довести команді, що конструктивний конфлікт – це нормальна частина робочого процесу, і що всі думки та погляди важливі.
  • Оцінити внесок кожного колегиКожен із команди має обʼєктивно оцінити своїх колег, з урахуванням їх внеску в досягнення спільних цілей.
  • Знайти приховані розбіжностіПід час попередньої оцінки важливо виявити будь-які розбіжності у сприйнятті внеску членів команди. Це можуть бути різниці в сприйнятті ролі співробітників, їх результатів, ефективності тощо.

Безвідповідальність

Ця дисфункція виникає, коли члени команди уникають будь-якої відповідальності, вважаючи, що це не їх прямий обов’язок. Щоб це подолати, потрібно:

  • Визначити чіткі очікування. Важливо, щоб кожен член команди розумів обов’язки й очікування щодо своєї роботи. Для цього чітко сформулюйте завдання і цілі та призначте відповідальних за їх виконання.
  • Говорити про те, що не подобається. Якщо на одній з нарад вам не сподобався план дій чи якісь конкретні завдання (або виконання задач), не бійтеся відверто сказати про це. Краще викликати людину на конструктивний діалог, ніж замовчувати.

Невимогливість

Це недостатній рівень стандартів і вимог, які команда ставить до себе. Ленсіоні переконує, що ця дисфункція може виникнути через страх провалу, низьку самооцінку або відсутність мотивації. Щоб позбутися проблеми, потрібно:

  • Створювати високі стандартиКерівництво та члени команди повинні разом встановити чіткі, але досяжні цілі та вимоги щодо результатів. Ці стандарти повинні бути високими, але реалістичними.
  • Регулярно обговорювати завдання. Команда повинна активно обговорювати свою мету й очікування. Відкритий діалог дозволить вирішити конфлікти та забезпечить порозуміння всіх учасників.
  • Заохочувати командуЗамість того, щоб заохочувати окремо кожного члена команди, відзначайте успіхи всієї команди. Це допоможе збільшити їх мотивацію та впевненість.

Неуважність до результатів і цілей команди

Ця дисфункція виникає, коли члени команди не почуваються особисто відповідальними за досягнення результатів. Вони можуть бути занурені у власні амбіції, проблеми чи конфлікти в команді. Щоб вирішити це, потрібно:

  • Визначити спільні цілі та очікувані результати. Команді потрібно поставити перед собою єдині та узгоджені спільні цілі, а потім на їх основі приймати колективні рішення з будь-яких питань.
  • Створити відкриту облікову системуЦе може бути графік, таблиця або будь-який інший інструмент, до якого можуть звертатися всі члени команди. Потрібно для того, щоб кожен з команди знав, що відбувається в тому чи іншому відділі. 
  • Зробити відповідальним кожного члена команди. Кожен має взяти на себе відповідальність за свою частину роботи та внесок у досягнення спільних цілей.

Застосування моделі Ленсіоні може стати ефективним інструментом для боротьби з відсутністю результатів у команді. Також вона допоможе створити сприятливу атмосферу для співпраці та досягнення спільних цілей, що є ключем до успіху будь-якої команди. 

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Як HR-спеціалісту досягти балансу між роботою та особистим життям? 8 корисних рекомендацій