Управління персоналом robota.ua перша онлайн-платформа з пошуку роботи

Костянтин Клименко, засновник агенції стратегічного консалтингу Strategy-UP
У динамічному світі ринкові умови та конкурентне середовище змінюються зі швидкістю «Формули-1». Тому здатність компанії розробити та впровадити стратегію стає ключовим фактором успіху.
До фасилітаторів та консультантів постійно звертаються із запитом на проведення стратегічної сесії. При цьому, заглиблюючись у бриф, виявляється, що одним потрібна розробка стратегії, а іншим – стратегічне планування.
Це два різних, але повʼязаних між собою, процеси. Нерозуміння, з чого складається кожен з них, призводить до незадоволеності результатом роботи команди та фасилітатора.
Розробка стратегії та стратегічне планування – у чому різниця?
Часовий горизонт
- Розробка стратегії починається зі встановлення довгострокових цілей організації – зі стратегічного бачення. Після цього розробляється стратегія – набір рішень, реалізуючи які у довготривалій перспективі, ви зможете досягти бачення.
- Стратегічне планування передбачає, що у вас вже є бачення та стратегія. Тому ви концентруєтесь на короткострокових цілях і задачах, які необхідні для досягнення вже визначеної стратегії.
Фокус
- Розробка стратегії фокусується на «що» та «де», визначаючи головні напрямки діяльності бізнесу, конкурентні переваги та цільові ринки.
- Стратегічне планування зосереджене на «як» і «коли», воно деталізує кроки, необхідні для виконання стратегії, зокрема, через встановлення конкретних завдань, відповідальних осіб та термінів.
Мислення та підходи
- Розробка стратегії вимагає відкритого та креативного мислення, аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища, ідентифікації ризиків та можливостей.
- Стратегічне планування займається більш структурованим та аналітичним підходом до визначення етапів реалізації стратегії, а також моніторингом та контролем виконання планів.
Гнучкість VS структура
- Розробка стратегії є більш гнучким процесом, який допускає зміни напрямів залежно від зовнішніх умов і внутрішнього розвитку компанії.
- Стратегічне планування вимагає дотримання певної структури та зменшує гнучкість. Але забезпечує чіткість у виконанні проєктів.
Практичні поради
Коли наступного разу ви вирішите провести стратегічну сесію, поставте собі запитання: «Що буде найкращим результатом роботи команди в цьому процесі?».
- 1 варіант. Ми хочемо довгострокового бачення та обдуманої стратегії – комплексу стратегічних рішень, які визначають місце компанії на ринку (тобто –розробка стратегії).
- 2 варіант. У нас вже це є і тепер маємо узгодити цілі на наступний рік та визначити план дій (тобто – стратегічне планування).
- 3 варіант. Нам потрібно все і одразу: розробити бачення та стратегію, а ще цілі на рік та дорожню карту проєктів (тобто – розробка стратегії та стратегічне планування).
Від вашої відповіді залежить глибина підготовки команди, а також складність та довжина процесу стратегування. Найефективнішим є системний підхід.
Рекомендуємо компаніям займатися створенням бачення та розробкою/ревізією стратегії (1 варіант) у весняно-літній період. А ось цілепокладанням на рік та дорожньою картою проєктів (2 варіант) – у період осені та зими.
Якщо ваш варіант – третій, починайте якнайскоріше. Бо це – найбільш ресурсомісткий процес з точки зору часу та енергії вашої команди.
Тож тепер, знаючи відмінності розробки стратегії від стратегічного планування, ви зможете якісно формувати свої очікування від стратегічних сесій.
Читайте ще: Growth mindset — філософія, що допомагає людям зростати