Штучний інтелект сприяє підвищенню продуктивності, але нові дані від Upwork, описані у матеріалі, виявляють перші тривожні ознаки у провідних користувачів ШІ, підкреслюючи необхідність нових методів роботи, які забезпечують як високу продуктивність, так і добробут.

Результати дослідження

Дослідження Upwork Research Institute демонструє, що ШІ не лише прискорює продуктивність, але й переходить від ролі інструмента до ролі члена команди, змінюючи підходи організацій до проєктування посад, формування команд та підтримання людських зв’язків на роботі. Результати свідчать, що зростання продуктивності можна підтримувати лише тоді, коли ШІ доповнює, а не замінює людські зв’язки, цінності та можливості розвитку.

Дослідження «Від інструментів до членів команди: навігація новими відносинами між людиною та штучним інтелектом» це новий етап багаторічної серії про взаємозв’язок між ШІ, продуктивністю та робочою силою. Спираючись на торішні дані, коли 77% працівників повідомили, що ШІ збільшив їхнє робоче навантаження, цьогорічний звіт показує: чимало працівників зараз повідомляють про зростання продуктивності на 40% завдяки ШІ, але ці результати досягаються значною емоційною та соціальною ціною. Примітно, що незалежні фахівці стають раннім індикатором того, яким може бути сталий формат взаємодії людини та ШІ: вони швидко адаптуються, використовують ШІ для розвитку навичок і підтримують вищий рівень добробуту порівняно з найманими співробітниками, які працюють повний робочий день.

На основі глобального опитування 2 500 працівників включно з керівниками вищої ланки, штатними працівниками та незалежними фрілансерами нове дослідження пропонує своєчасний погляд на те, як ШІ змінює не лише виконання завдань, але й стосунки людей з інструментами, командами та організаціями. Ці висновки з’являються на тлі того, що ШІ та агенти ШІ дедалі глибше інтегруються у робочі процеси. Щомісячний попит на фахівців Upwork зі знанням AI-агентів зріс майже на 300% за останні шість місяців (станом на травень 2025 р.).

«ШІ вже не просто фоновий інструмент він стає центральною частиною того, як ми працюємо та взаємодіємо, зазначає Келлі Монаган, керівна директорка Інституту досліджень Upwork. Він відкриває нові можливості швидкості й масштабування, але також змінює те, як ми співпрацюємо й будуємо людські зв’язки. Парадокс продуктивності, який ми спостерігаємо, може бути природним наслідком старих моделей роботи, які акцентують на результатах, отриманих зі ШІ, але ігнорують людські відносини, що стоять за цим результатом. Щоб ефективно керувати в епоху ШІ, компаніям потрібно переосмислити роботу так, щоб підтримувати не лише ефективність, а й добробут, довіру та довгострокову стійкість».

Ключові висновки дослідження

Продуктивність зростає швидше

Працівники, які користуються ШІ, повідомляють про зростання продуктивності в середньому на 40%. Це зумовлено тим, що 30% респондентів стали впевненіше користуватися інструментами після експериментів, 25% відзначили покращення самих продуктів, 22% вказали на самостійне навчання, і ще 22% на навчання, організоване роботодавцем. 77% керівників вищої ланки підтверджують, що бачать зростання продуктивності від впровадження ШІ у своїх командах за останній рік.

Продуктивність має свою ціну

Працівники з найбільшим приростом продуктивності завдяки ШІ найбільш емоційно виснажені: 88% повідомили про вигорання та вдвічі частіше планують звільнитися порівняно з тими, хто менш продуктивний із ШІ. Багато з цих найпродуктивніших працівників також відчувають відірваність від загальної стратегії своєї організації щодо ШІ, оскільки 62% кажуть, що не розуміють, як їхнє щоденне використання ШІ відповідає цілям компанії. Ця відірваність підкреслює новий ризик: без чіткої узгодженості та підтримки навіть найдосвідченіші користувачі ШІ стають потенційними кандидатами на звільнення.

Довіра та зв’язки у колективі змінюються

Понад дві третини високопродуктивних користувачів ШІ довіряють йому більше, ніж колегам, а 64% кажуть, що мають з ШІ кращі стосунки, ніж з людьми. Більшість з них вважають, що ШІ більш ввічливий та емпатичний, ніж члени команди, що змушує переосмислити саме поняття «командної роботи».

Зростання взаємодії людини і ШІ

Майже половина всіх працівників кажуть «будь ласка» та «дякую» у кожному запиті до ШІ, а 87% формулюють запити так, ніби звертаються до людини-колеги хоча б іноді. Це антропоморфізування ШІ показує емоційну глибину взаємодії та вказує на потребу організацій переосмислювати комунікаційні норми, робочі процеси та динаміку команд.

Фрілансери ефективніше співпрацюють зі ШІ

На відміну від багатьох штатних працівників, фрілансери, схоже, процвітають разом із ШІ. Майже 9 з 10 кажуть, що ШІ позитивно впливає на їхню роботу, а 42% відзначають, що він допоміг їм спеціалізуватися у конкретній ніші. 90% фрілансерів використовують ШІ як партнера у навчанні, що допомагає швидше здобувати нові навички. Вони також частіше, ніж штатні працівники, бачать прямий зв’язок між використанням ШІ, розвитком навичок і конкретними кар’єрними результатами від зростання продуктивності до розвитку бізнесу.

«Ми спостерігаємо серйозний переломний момент у тому, як виконується робота, ділиться Габбі Бурлаку, старша менеджерка з досліджень Інституту Upwork. Понад три чверті керівників і працівників вірять, що агенти ШІ повністю змінять спосіб роботи людей. Реальна можливість полягає не лише у впровадженні ШІ, а в побудові організаційних систем, де люди та ШІ зможуть успішно працювати разом».

Висновок

Щоб створити стійкі організації, які ефективно використовують ШІ, потрібно розглядати роботу не як суперництво людей і машин, а як партнерство, де ШІ переходить від ролі інструмента до члена команди, а люди можуть процвітати поряд із ним.

Ці висновки показують, що для цього потрібне не лише технічне впровадження, а й нові організаційні моделі, які ставлять у пріоритет людські зв’язки, гнучкі талантоорієнтовані екосистеми та відповідальний дизайн ШІ. У міру того як ШІ набирає обертів, найбільші шанси на успіх матимуть ті організації, які готові переосмислювати не лише те, як виконується робота, але й те, як має бути побудована організація для досягнення довгострокових результатів.

Читайте ще: Від вчителів до веброзробників: дослідники Microsoft виявили 40 професій, які найбільше піддаються впливу ШІ