Про Budni
Наші продукти
Месенджери спростили робочу та особисту комунікацію. Короткі повідомлення – зручний інструмент спілкування. Серед їх плюсів: доступ в ґаджетах у будь-який момент, стислість та комунікація одразу з кількома людьми у чаті. Вони прибирають необхідність проводити особисті зустрічі, робити дзвінки чи чекати відповідь на лист протягом дня.
Але така зручність та доступність робить їх також шкідливим інструментом в комунікації, що виснажує більше за довгі розмови та призводить до вигорання. У статті з’ясуємо, чому так відбувається та як мінімізувати їх шкідливий вплив.
Постійне відволікання
Першою причиною, через яку може виникнути мікрокомунікаційне вигорання – постійне відволікання на сповіщення. Месенджери створюють ілюзію швидкого і нескладного спілкування, але насправді кожне повідомлення (навіть коротке, як «ок» чи «це завдання на завтра») перериває ваш фокус. Це змушує мозок постійно перемикатися між завданнями, що виснажує когнітивні ресурси. Ви відволікаєтеся на деякий час на відповідь, або ж навіть на саме сповіщення, і потім потребуєте певного часу, щоб повернутися до виконання поточної роботи.
Навіть якщо повідомлення не потребує термінової відповіді та «висить» у вас в непрочитаних, ви все одно відчуватимете вантаж відповідальності та внутрішню напругу через необхідність бути на звʼязку.
Відсутність емоційного складника
Як ви, зазвичай, сприймаєте повідомлення без смайлика? Скоріше за все, вам здається, що відправник звертається до вас не в найкращому настрої. Йдеться про випадки, коли «ок» та «ок)» сприймаються зовсім по-різному. У звʼязку з тим, що короткі повідомлення рідко передають емоції або контекст, можуть виникати непорозуміння. Тому повідомлення «Пропоную зустрітися тет-а-тет і поговорити» викличе тривогу та нерозуміння – чекати чогось хорошого чи поганого?
Доступність 24/7
Месенджери встановлені на ґаджети, які завжди під рукою у кожної людини. Тож природно, що в такій ситуації створюється ілюзія доступності. Співрозмовник очікує від вас швидкої відповіді, а ви, своєю чергою, відчуваєте психологічний тиск бути постійно в доступі та провину, якщо не відповідаєте миттєво.
Перевантаженість інформацією
Мікрокомунікація здебільшого супроводжується великою кількістю дрібних завдань і нагадувань. Вони накопичуються і створюють відчуття, що потрібно виконати надто багато завдань одночасно. Ви можете не помічати, як робочий день наповнюється десятками дрібних повідомлень і завдань, що виснажує більше, ніж тривала структурована розмова.
Неповнота інформації
У коротких повідомленнях часто не вистачає деталей, що змушує одержувача додумувати або уточнювати інформацію. Це створює зайві комунікаційні петлі, що збільшує кількість часу та ресурсів, необхідних для розуміння та виконання завдань. Також може виникнути ситуація, коли сказане буде трактуватися інакше.
Як знизити негативний вплив мікрокомунікації?
Щоб запобігати мікрокомунікаційному вигоранню, потрібно боротися з чинниками, які його викликають.
Режим тиші. Коли беретеся за виконання важливого завдання, переводьте ґаджети на беззвучний режим або режим «не турбувати», щоб не отримувати повідомлення та щораз не відволікатися на них. Також ви не будете тривожитися через те, що не відповісте, якщо не бачитимете повідомлення.
Встановіть правила. Особливо це стосується робочих чатів. Залишайте увімкненими лише чати, в які колеги писатимуть найважливіше, а у всіх інших вимкніть звук. Також домовтеся з колегами не писати в чати після завершення робочого дня та у вихідні.
Зменшіть кількість месенджерів. Залиште у своєму користуванні лише 1-2 месенджери й у вас не буде необхідності постійно заходити у різні застосунки, щоб комусь відповісти. Листування як відповідь на відео в TikTok чи Instagram і взагалі краще залишити на вільний час, щоб вони не крали вашу продуктивність.
Уточнюйте. Якщо ви не розумієте контекст повідомлення чи воно викликає у вас тривожність, не соромтеся запитати співрозмовника про що йдеться. Так вам не доведеться думати весь день, що вас звільнено після отримання повідомлення «Поговоримо завтра».
Мікроповідомленнях – це зручний та швидкий спосіб ведення комунікації. Але не забувайте також влаштовувати офлайн-зустрічі з колегами чи друзями для тривалих розмов у приємній та спокійній атмосфері. Саме така комунікація дає змогу вам перезавантажитися. Під час зустрічі не забудьте обовʼязково відкласти ґаджети якомога далі!
Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni
Читайте ще: Шкідливі думки, які заважають вам нарешті вивчити англійську