Про Budni
Наші продукти
Валерія Крамар,
Recruitment Team Lead HR-компанії UniSkillСтрес є звичною частиною нашого життя і оселився в кожній його сфері. Ми можемо потрапити в стресову для нас ситуацію скрізь – під час вибору одягу зранку, в дорозі на роботу, в кав’ярні чи черзі в банку, при спілкуванні з колегами та клієнтами, під час наради тощо. Це не добре і не погано – а реальність та нова швидкість, в якій ми живемо щодня. Тому в цій статті ми розберемося, що саме відбувається з нами під час стресу та які прості речі ми можемо робити для того, щоб подружитися з ним.
Спойлер – стаття буде особливо цікавою для рекрутерів та людей, які задіяні в пошуку та підборі талантів. Впевнена, ви розумієте рівень стресу через ситуацію на ринку праці 🙂
Трохи теорії – що ж таке стрес?
Стрес (загальний адаптаційний механізм) – сукупність фізіологічних, психологічних та біохімічних реакцій організму на стресери, подразники різної природи та інтенсивності. Автор класифікації стресерів Л.В. Леві чітко розмежовує стрес на короткотривалий та довготривалий.
Причинами короткотривалого стресу можуть бути:
До довготривалих стресерів Леві відносить:
У момент появи подразника мозок передає інформацію в гіпоталамус та наднирники і змушує їх виробляти стресові гормони – адреналін і кортизол. У невеликих кількостях та впродовж коротких проміжків часу ці гормони допомагають нам активізуватись та впоратись з подразником.
Ви, напевно, чули історії, коли під впливом адреналіну люди здійснюють, здавалося б, неможливі речі – перестрибують високий паркан, піднімають автомобілі та роблять речі, на які не здатні у звичайному стані. Це відбувається завдяки адреналіну.
З іншого боку, якщо ми знаходимось у стані перманентного стресу, виникає надлишок цих гормонів, що призводить до багатьох фізичних та психологічних проблем.
Якщо коротко – стрес стимулює викиди гормонів для того. щоб ми могли вижити в небезпечних для життя ситуаціях. Наприклад, втекти від хижака у давні часи. Уявіть як важко організму, якщо викиди таких гормонів перманентні!
Читайте ще: Як підсилити бренд роботодавця за допомогою зворотного зв’язку?
Проте не тільки зовнішні збудники можуть призвести до стресу. Ми і самі можемо впливати на наш стан – як для зменшення стресу, так і його збільшення. Американський нейробіолг Роберт Сапольскі на одній із своїх лекцій в Гарвардському університеті запропонував студентам провести цікавий експеримент. Попередження – експеримент для найсміливіших. Ви можете знайти його на YouTube в курсі лекцій «Біологія поведінки людини» (Лекція № 1, 6:41).
Суть експерименту полягає в тому, що в спокійному стані ви починаєте думати про неприємні речі. І чим вільніше політ фантазій та чим більше розвинене катастрофічне мислення, тим яскравішим буде ефект. Серцебиття і дихання прискориться, з’явиться тривожність і рівень стресу зросте.
Важливо зазначити, що у зовнішньому світі не відбудеться ніяких змін. Всі зміни будуть спричинені силою думки, що викличуть почуття і страхи. Цей експеримент наочно доводить, що думки мають вплив на наше самопочуття на рівні з реальними зовнішніми подразниками.
Ми можемо розподілити стресери за рівнем нашого впливу на них – це допоможе зрозуміти наші реакції на ситуації і зменшити рівень стресу.
Стресери, на які ми маємо безпосередній вплив – наприклад, задуха в кабінеті. Просто відкривши вікно або увімкнувши кондиціонер ми можемо уникнути дискомфорту. Такі малі дрібниці можуть створювати певний фоновий рівень стресу та завдавати шкоди, якщо відкладати їх вирішення.
Стресери, на які ми не маємо безпосереднього впливу, але маємо можливість уникнути їх за допомогою інших людей. Наприклад, якщо ви розумієте, що дедлайн уже видніється на горизонті, але завершити проект не встигаєте, – достатньо попросити про допомогу колег або поспілкуватись з замовником проекту. Так ви зможете зменшити напругу та виконати завдання продуктивно без зайвої тривоги та нервувань.
Стресор, на який ми не маємо впливу. Це може бути зміна погоди або відсутність кандидата на співбесіді. Або відсутність кандидата на фінальній співбесіді з босом 🙂 Відчуваєте, як наростає рівень стресу?
Звичайно, такі ситуації не залежать від нас, але ми маємо можливість обирати, як до них ставитись. І якщо подумати, то, можливо, дощ дозволив поставити на паузу життя і спокійно випити горнятко кави в найближчій кав’ярні. А кандидат насправді звільнив нам час для підготовки термінової презентації і подарував вільний вечір.
Усі ці гіпотетичні ситуації можуть статись з кожним, але зупинившись і визначивши рівень свого впливу на них, можна уникнути стресу!
Звичайно, стресові ситуації неминучі, тому варто навчитись справлятися зі стресом безпосередньо в моменті, або просто подружитися з ним. Існує безліч технік зняття напруги. Далі розглянемо декілька з них, які легко можна виконувати в різних ситуаціях.
Напевно, ви помічали, що часто під час складних телефонних розмов ми несвідомо починаємо накидати кола по офісу. Така звичка допомагає нам подолати стрес від розмови. В прадавні часи стрес часто був пов’язаний з загрозою життю, а тому організм пропонує найпростіше рішення – бігти від стресера. Звичайно, це не вирішує проблему, а тому ми можемо оптимізувати цей інструмент самозахисту під реалії нашого життя.
У стресовій ситуації, якщо це можливо, розімніться, поприсідайте, пострибайте, походіть або принаймні стискайте та розтискайте кулаки. Це допоможе організму розслабити напругу в м’язах і ви відчуєте полегшення.
Цей інструмент часто використовують люди, які проводять багато публічних виступів. Наприклад, під час стресової співбесіди замість того, щоб крутити в руках олівця або поправляти волосся, ви можете стискати і розтискати пальці на ногах. У взутті це буде не помітно та допоможе вам впоратись з хвилюванням.
Прискорене дихання – один із найбільш помітних ознак стресу. Спробуйте сфокусуватись на диханні впродовж 5-10 хвилин. Робіть глибокі вдихи та довгі видихи. Почніть вдихати впродовж 8 секунд, а потім видихайте протягом 16 секунд. Це допоможе заспокоїтись та нормалізувати серцебиття.
Згадуючи експеримент Роберта Сапольскі, варто зазначити, що в зменшенні стресу нам також можуть допомогти позитивні думки. Коли все йде не так і в голові звучить лише питання «за що мені все це?», корисно подивитись на ситуацію з іншого боку і запитати себе «для чого мені все це?».
Можливо, кандидат, який відмовився від офферу в останній момент, – це можливість знайти іншого, ще більш релевантного кандидата. Звичайно, в напружені моменти важко зберігати позитивний настрій. Але якщо спробувати знайти плюси у складній ситуації, точно стане простіше прийняти реальність та почати рухатись далі, замість того щоб картати себе, злитись на кандидата або будь-які зовнішні обставини.
Читайте ще: Як підвищити ефективність інтерв’ю: 5 тактичних прийомів
Насамперед здоровий спосіб життя – якісний сон, збалансоване харчування та помірні фізичні навантаження. Все це допомагає тримати організм у тонусі. І в стресовій ситуації йому не потрібно витрачати енергію на те, щоб нейтралізувати наслідки безсонної ночі або надмірної порції їжі на вечерю.
Іноді в стресових ситуаціях люди вдаються до використання певних «бустерів» у вигляді нікотину, алкоголю або інших подібних засобів. Без сумнівів, це не найкращі помічники у питанні зниження стресу.
Крім того, для запобігання стресу я рекомендую регулярно приділяти час плануванню. Всі ми час від часу опиняємось в ситуації, коли «все горить» та «терміново треба закрити п’ятнадцять вакансій на вчора», а ти в ступорі, не розумієш, за що схопитись. У такі моменти часто відчуваєш себе тим песиком з мему, де все навколо палає.
Впевнена, що якби ми мали продовження цього коміксу – песик би взяв олівець та блокнот і почав би складати план гасіння пожежі.
При плануванні за основу можна взяти матрицю Ейзенхауера, що пропонує розподілити завдання за рівнем терміновості та важливості.
Випишіть всі справи, які вам потрібно зробити в найближчий час. Навпроти кожної справи поставте позначки з двох блоків:
В результаті ви отримаєте чотири категорії справ, які ми розглянемо нижче.
Це справи, які потребують швидкої реакції – їх називають “гасіння пожеж”. Коли ви будете класифікувати свої справи за категоріями, зверніть увагу, скільки справ у відсотковому співвідношенні саме в цій категорії. Бажано, щоб 5-10% від загальної кількості завдань. Намагайтеся переводити справи в режим не термінових за допомогою планування, оскільки термінові і важливі завдання можуть викликати додатковий стрес.
Прикладом такої справи може бути погодження співбесіди з наймаючим менеджером. Якщо ми не погодимо зустріч якомога швидше, вільні часові слоти в календарі менеджера вже будуть недоступні.
Якщо постійно відкладати ці завдання, рано чи пізно вони перейдуть в перший блок. Щодня переглядайте цей список та намагайтесь виконати хоча б одну. Наприклад, це може бути, прочитання статті або перегляд вебінару про нові інструменти рекрутингу. Без сумніву, самоосвіта необхідна, але цим варто займатись тоді, коли в списку термінових справ навпроти кожного пункту стоїть галочка “виконано”.
Такі справи варто делегувати. Якщо це неможливо, можна переглянути актуальність цих завдань та поставити собі питання чи це дійсно “ваші справи”? До цього блоку також відносяться справи, які відволікають від важливого та забирають наш час. Сюди відноситься все те, що не є завданнями рекрутера та не впливає на якість рекрутингу.
До цієї частини матриці можемо віднести все, що не стосується роботи та не є терміновим для вирішення. Наприклад, перегляд HR-чатів та груп без реальної потреби.
Існує також безліч методів планування, як наприклад Getting Things Done (GTD), якому варто приділити окрему статтю. Для себе ви можете обрати найбільш зручний спосіб – потрібно спробувати різні підходи та обрати свої інструменти, які дійсно працюватимуть для вас. Та найважливіша частина планування – це реалізація цього плану. Завчасно складений план дій не виконає за вас всі справи, але принаймні допоможе зробити цей процес менш стресовим.
У сучасному світі зустріч зі стресом неминуча, особливо якщо ви рекрутер 🙂 І стрес-серфінг стає базовою необхідною навичкою. Постійний стрес, точно як хвиля, може захлеснути вас із головою та викинути на берег разом із вигоранням та низкою фізичних проблем, або ж ви можете опанувати цю хвилю та навчитись відчувати задоволення від її підкорення.
Читайте більше за тегами: