Про Budni
Наші продукти
Зазвичай перелік завдань HR-менеджера містить такі пункти:
Тому однією з важливих компетенцій фахівця в сфері управління персоналом є емоційний інтелект.
Є різні підходи до самого поняття емоційного інтелекту, його структури та змісту. Проте спільною ознакою у визначеннях емоційного інтелекту є розуміння його як здатності до ідентифікації, розуміння емоцій і управління ними.
Емоційний інтелект можна розвивати. Так, Клод Штайнер у своїй книзі «Емоційна грамотність» писав, що навчання в цьому напрямку базується на п’яти навичках:
А Деніел Гоулман зазначав, що емоційний інтелект – це самоусвідомлення, управління собою, емпатія та управління відносинами.
Власне, розпочинати роботу над емоційним інтелектом варто з самоусвідомлення власних емоцій. Проблема багатьох людей у тому, що вони не розуміють, що саме відчувають, або ж їм бракує знань, як саме називається певна емоція.
Єдиного переліку емоцій немає. За часів Арістотеля вважалось, що базових емоцій є шість: радість, здивування, сум, гнів, огида, страх. Американський психолог Керол Ізард виділив десять фундаментальних емоцій: радість, цікавість, здивування, гнів, горе, зневага, відраза, страх, сором та вина.
Деніел Гоулман у своїй книзі «Емоційний інтелект» описує «сімейства» емоцій. Наприклад,
Тож найперше, що потрібно зробити, розвиваючи свій емоційний інтелект, – ознайомитися з інформацією про те, які взагалі є емоції, та навчитись їх ідентифікувати в себе та інших людей. Створений власноруч словник емоцій допоможе нам швидше розібратись у цьому питанні.
Читайте ще: Як HR-менеджеру спланувати рік: 6 ключових сфер
Ми не можемо контролювати той момент, коли нас охопить та чи інша емоція, але ми можемо вплинути на те, як довго вона буде діяти. Тож наступний крок в розвитку емоційного інтелекту – навчитись управляти своїми емоціями («володіти собою»).
Що можна зробити в момент, коли ми відчуваємо певну емоцію? Розглянемо кілька прикладів.
Корисно вести щоденник емоцій. Записуємо ввечері, які емоції (ті, над якими працюємо) ми відчували протягом дня, які ситуації/події/люди їх викликали. Чому саме такі емоції? Можемо зробити аналіз за моделлю Гоулмана:
Аналізуємо свої дії та описуємо наслідки цих дій. З’ясовуємо для себе, що управляло прийняттям рішення: думки чи почуття.
Читайте ще: Топ-6 навичок HR-менеджерів у 2021 році
Ми часто подумки себе критикуємо, тому варто моніторити «внутрішню розмову», аналізувати негатив щодо себе, знаходити можливості справлятися з тривогою, роздратуванням та інше.
Третій крок – розвиток емпатії, тобто розуміння почуттів інших людей, толерантність до іншої думки. Тож розвиваємо навички активного слухання, невербального спілкування.
Четвертою складовою емоційного інтелекту є управління відносинами. Як розвивати?
Спілкування залежить від того, як людина проявляє свої емоції та розуміє емоції співрозмовника. Тому все починається з вивчення емоцій. Розвиток емоційного інтелекту – безперервний, творчий та надзвичайно захопливий процес.
Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM
Читайте більше за тегами: