Робота в умовах війни – це випробування стійкості та цінностей будь-якого бізнесу. Попри складнощі, деяким компаніям вдається не тільки зберегти команди та проєкти – а й продовжувати зростання: знаходити нових клієнтів, відкривати офіси, залучати таланти й реалізовувати соціально важливі ініціативи. Що допомагає українській IT-компанії SMART business, яка понад 14 років розвиває, локалізує і впроваджує ERP, CRM, HRM-системи та весь стек сервісів Microsoft – розповіла її співзасновниця Наталя Онищук.

– Наталя, розкажіть, як саме ваша компанія подбала та підтримала співробітників, коли довелося адаптуватися до роботи в умовах війни?

– У перші місяці війни керівництво, команда HR та внутрішніх комунікацій постійно були на зв’язку з людьми. Ми відстежували, хто й де перебуває, чи в безпеці. Зокрема, допомагали знаходити житло разом з нашою travel-командою. Надавали підтримку та консультації колегам, які виїхали за кордон – наприклад, як влаштувати дітей в школи та садочки, оформити документи тощо. 

Ми – українська компанія, але маємо представництва по світу. І хоча частина наших проєктів реалізуються в інших країнах (є офіси в Грузії, Азербайджані, а тепер ще й у Польщі та Іспанії, клієнти в багатьох європейських державах) – більше половини команди завжди працювали саме з фокусом на український ринок. Проте, коли почалась війна, майже всі українські проєкти призупинилися. Наприклад, виробництво нашого клієнта в Ірпені було знищено. Клієнти, що займаються авіаперевезеннями, також втратили можливість вести бізнес. Багато компаній понесли величезні збитки. 

Попри це ми доклали всіх зусиль, щоб продовжити працювати. Зберегти робочі місця та стабільну оплату праці чималій команді – кожному з більш ніж 300 на початок повномасштабного вторгнення людей. Ба більше – у співробітників значно виросли витрати у зв’язку з переїздами, підтримкою рідних, і ми не могли собі дозволити затримок. Тому сфокусувалися на пошуку нових клієнтів, зокрема й міжнародних, та розширили закордонні проєкти. Наприклад, значно посилили наші команди за кордоном за рахунок українських співробітників. Провели перемовини з європейськими клієнтами і знайшли багато нових можливостей для людей, які раніше були залучені до роботи з українськими клієнтами. 

– Які інструменти комунікації стали в пригоді в непростий час? 

Загалом у нас, зважаючи на специфіку нашого бізнесу, вже були розвинуті інструменти внутрішньої комунікації. Ми використовуємо платформи Microsoft Teams, Viva Engage, корпоративний портал, щомісячні дайджести тощо. Просто комунікацій стало значно більше і дещо змінилися акценти. Ми з командою обговорювали роботу, складнощі (наприклад, деякі європейські компанії в перші дні війни закрили доступ до своїх середовищ через потенційні безпекові ризики). Потрібно було адаптуватися, зберегти клієнтів, запевнити, що ми лишаємося надійним партнером за будь-яких умов. І нам це вдалося – ми досі чуємо від клієнтів слова вдячності співробітникам, що завдяки своїй відповідальності та орієнтованості на результат зберегли якість сервісу та постійний зв’язок, навіть попри обстріли та перебування в укриттях. 

Ми комунікували щодо наших поточних проєктів, залучення нових клієнтів і, звичайно, про більш особисті речі – емоційний стан, родини тощо. Наприклад, у кількох колег в перший місяць повномасштабного вторгнення, батьки чи інші близькі люди перебували в Маріуполі без зв’язку. Звичайно, це дуже виснажувало й позбавляло можливості зосередитися на роботі. Ми намагалися підтримати одне одного. Нашим пріоритетом, крім збереження бізнесу, а відтак – і стабільної зайнятості для великої команди, стала турбота, живе спілкування та допомога.

Кілька наших співробітників пішли добровольцями на фронт. Ми закупали деяке спорядження для них та рідних співробітників, а також медикаменти для лікарні. Зберегли для всіх, хто пішов боронити Україну, виплати. У перший місяць війни час, витрачений нашими колегами на волонтерство чи кіберспротив, зараховували як робочий.

У компанії ми будуємо комунікацію не тільки вертикально, а й розвиваємо горизонтальні зв’язки за принципами меритократії. Адже наша робота складається з проєктів, а відтак і структура команди матрична. Тому ми активно підтримуємо будь-які ініціативи людей, зокрема й щодо волонтерства – це теж додає єдності компанії. Люди більше гуртуються між собою, а завдання компанії – створити для цього умови.

– Які ініціативи для дітей співробітників ви проводили? 

–  Оскільки ми вважаємо себе сімейною компанією, то цікаві активності для дітей влаштовували завжди. Підтримка родин – наша цінність. До пандемії та повномасштабної війни проводили великі виїзні сімейні заходи в Україні й за кордоном. Звичайно, нині безпекова ситуація не завжди дозволяє це, до того ж багато колег із родинами перебувають за кордоном. Проте в цьому році ми провели свято до Дня захисту дітей із майстер-класами для різних вікових категорій, для старших – із програмування, і це викликало неабиякий інтерес.

Ми плануємо продовжувати такі активності, адже нам важливо залучати і співробітників, і їхніх дітей у цікавий та сучасний цифровий світ.

Всі подарунки, які компанія робить дітям, направлені на розвиток – наприклад, любимо дарувати набори Lego. А цієї зими під час блекаутів на новорічні свята діти отримали затишні світильники з надписом-нагадуванням – «Твоє світло завжди з тобою!».

Цього року наші офіси в Азербайджані та Грузії вкотре отримали звання Microsoft Partner of the Year. Над проєктами в будь якій країні можуть працювати спеціалісти з різних офісів в залежності від скілів і мовних вимог. Тому всі представництва, зокрема й наш хед-офіс в Україні, відзначали ці події родинним святом – відпочивали на природі, організовували заходи для дітей. Після таких заходів, діти залишаються друзями й родини та продовжують спілкуватись і дружити між собою. І це зрозуміло, адже ми маємо спільні цінності та інтереси. Діти часто приходять до нас в офіс подивитися, чим саме займаються батьки та куди вони час від часу «зникають». Це дає розуміння, що робота – не заборонена територія. Тому одночасно допомагає співробітникам гармонійно поєднувати різні сфери життя, а членам родин – пишатись їхніми досягненнями.

– Ви пропонуєте працівникам онлайн-курси з вивчення української, англійської та польської мови, чи не так?

Курси з англійської мови проводилися ще до повномасштабної війни, проте ми значно посилили навчання, запросили більше викладачів у штат, маємо як заняття, де вивчається граматика, поповнюється словниковий запас, так і speaking, movie clubs. Це важливо, щоб залучати більше фахівців на міжнародні проєкти.

Курси з української запропонували тому, що багато колег перейшли на спілкування рідною мовою й хочуть розмовляти правильно, вільно й гарно. До того ж це теж інструмент єднання команди – спільний розвиток національної ідентичності зближує. 

Навчання з польської мови стало актуальним тому, що більшість колег, котрі тимчасово виїхали за кордон, зупинились саме в Польщі. Проте заявок на навчання ми отримали набагато більше – адже команда знала, що компанія рухається на польський ринок, будуть проєкти у польських клієнтів і колеги хочуть бути готовими в них працювати. Це дуже надихає, що ми бачимо спільне майбутнє і розвиток. Компанія створює можливості, а співробітники бачать для себе сенс і прикладають зусилля для їх використання.

– Ще з початку карантину ви організовували навчання для зовнішньої аудиторії. Чи проводяться навчальні проєкти зараз? 

– Так, SMART Academy здійснює освітню діяльність у багатьох напрямках. Не секрет, що до повномасштабної війни в Україні було засилля продуктів російського походження (1С та «Бітрікс» та інші). Проте компанії почали все більш відмовлятися від них, адже це не тільки неетично, а й небезпечно. Своєю чергою ми впроваджуємо бізнес-системи від Microsoft, і це – чудова альтернатива системам виробництва країни-агресора. 

Водночас у клієнтів можуть бути упередження, з якими ми працюємо. Наприклад, буцімто продукти Microsoft – це дорого, не відповідає національним стандартам (щодо податкового й бухобліку) тощо. Щоб знімати ці перестороги, ми запускали спеціальні курси. Крім того, організовували навчання не тільки для компаній, а й для приватних осіб. Зокрема, людям, які втратили роботу – опанування міжнародного продукту дозволяє суттєво покращити резюме й працевлаштуватися, не тільки в Україні, а й за кордоном. Крім відкритих курсів, за запитом клієнтів ми запускали додаткове навчання. 

Серед інших ініціатив з підтримки клієнтів – надання безкоштовних ліцензій та великих знижок для бізнесу, як від Microsoft, так і від нашої компанії. Такі ініціативи, просто вже в дещо іншому масштабі, існують і зараз – ми продовжуємо заохочувати перехід на міжнародні системи, які широко розповсюджені у світі, користуються довірою аудиторів, допомагають залучати інвестиції й гарантують безпеку бізнес-процесів і даних. 

Так, наприклад, зараз ми надаємо безкоштовне впровадження корпоративного порталу SmartPoint Intranet для компаній із штатом співробітників 200+.

– Попри війну та кризу на ринку праці, вам вдалося не тільки зберегти команду, а й продовжити найм. Завдяки чому це стало можливим? 

За рахунок диверсифікації. Ми маємо офіси та клієнтів у різних країнах, а відтак і можливість працювати є для людей по всій Європі – не тільки там, де є наші представництва, а й у Нідерландах, Німеччині, Швейцарії, Норвегії, Данії, Швеції, Фінляндії, Італії, Іспанії, Португалії та Люксембурзі. Ми зупиняли найм лише впродовж перших двох-трьох місяців повномасштабного вторгнення. Водночас не відкликали офери людей, зроблені до його початку. А згодом знайшли нові проєкти та продовжили залучати таланти. 

Крім того, що виріс попит на наші продукти (зокрема завдяки відмові бізнесів від російського софту) – на ринку опинилося багато досвідчених фахівців. Не тільки з IT, а й фінансів, логістики, виробництва тощо. І ми скористалися можливістю запросити їх у команду, навчати технологій та методології впровадження систем, які багато з них знали як користувачі. 

Відзначу, що лише невелика частка наших співробітників, які виїхали за кордон, вирішили знайти нову роботу. Нам вдалося зберегти команду завдяки комунікації, проєктам і міцним соціальним зв’язкам. Звичайно, допомагає й чітке розуміння людьми перспектив. Наприклад, відкриття нових офісів у стратегічно важливих для нашого бізнесу країнах.

– Розкажіть про ваші програми підготовки молодших співробітників – зокрема, ви розглядаєте й кандидатів без досвіду, вірно? 

– Розвиток молодих фахівців на базі SMART Academy завжди був важливим напрямом нашої роботи – і ми його зберегли. Подати заявку на навчання може і молодий спеціаліст, і студент у пошуках першої роботи, і досвідчений фахівець, який вирішив змінити сферу. 

Серед учасників, які опанували нові професії – наприклад, девелоперів та бізнес-аналітиків, є психологи, юристи, економісти тощо. Навчання в SMART Academy будується за принципом win-win – власне, до цього ми і прагнемо в усьому. Нам важливо залучати людей із бекграундом у реальному секторі бізнесу, а кандидатам цікаво розпочати кар’єру в ІТ. 

Також близько року тому була запущена спільна ініціатива України та Польщі для наших жінок, які через брак знання польської мови або законодавства не могли знайти хорошу роботу за фахом (маючи навіть по дві-три вищі освіти та міжнародні сертифікати). До ініціативи долучилися навчальні заклади й кілька українських ІТ-компаній, аби надати жінкам можливість безкоштовного навчання й вийти з «замкненого кола»: немає можливості вчитися, бо треба заробляти на життя на некваліфікованій роботі. Ми також долучились до цієї ініціативи – запросили 60 кандидаток із досвідом в інших сферах і провели навчання для них. Згодом зробили чотири пропозиції про роботу, інші ж учасниці підвищили свою кваліфікацію, і це допоможе в майбутньому працевлаштуванні.

– Які нові продукти й напрямки компанія запустила/почала розвивати за останній рік? 

– У нас є стратегія та місія. Ми давно рухаємося до розвитку міжнародного бізнесу в країнах Європи, а надалі й США. У Microsoft багато партнерів на світовому ринку, і ми прагнемо конкурувати з ними не низькою ціною, а цінностями та рівнем сервісу. Водночас нам важливо на базі Microsoft створювати інші продукти. Наприклад, у нас є рішення SMART HCM & LMS, яке покриває повний HR-цикл – рекрутинг, онбординг, навчання та розвиток, оцінку й аналітику. Чи SMART CRM – платформа, яка включає набір сучасних рішень, модулів і конекторів для покращення продажів, маркетингу та сервісного обслуговування. І таких продуктів багато. 

Після початку повномасштабної війни наша стратегія лишилася незмінною. Ми – українська компанія з багатьма представництвами в світі, маємо сильні сторони в порівнянні з локальними партнерами. На відміну від компаній, які впроваджують лише ERP- чи CRM-системи, ми мали на меті розвиватись так, аби мати змогу закрити будь-яку потребу клієнта. І продовжуємо створювати нові продукти, щоб мати конкурентну перевагу на інших ринках, дбаємо про швидкість впровадження та оптимальні бюджети для клієнтів (за рахунок готових рішень). Наше портфоліо регулярно оновлюється – адже команди постійно обмінюються ідеями та ініціативами, згодом вони втілюються в продукти та пропонуються ринку. 

Ми вбачаємо свою цінність як бізнесу для розвитку України загалом, адже наша робота сфокусована на таких важливих напрямках, як автоматизація і цифрова трансформація. Це прямо впливає на успішність українського комерційного сектору та його здатність залучати більше інвестицій, підвищувати свою ефективність, маржинальність, вкладатися в розвиток та винагороду своїх команд.

– Ви підтримуєте Премію HR Pro Awards. Яким цінностям вашого бізнесу це відповідає? 

– Як ІТ-компанія, яка не має жодних активів, окрім людей, ми завжди були сфокусовані на розвитку – команди та персональному для кожного з нас. І продукт, який ми створюємо для HR, допомагає в цьому. Загалом це сучасний тренд: протягом останніх років бізнеси більше фокусуються не на посадах та формальних критеріях відбору, а на скілах та індивідуальному розвитку талантів. Нам близький підхід, коли бізнес дбає не тільки про маржинальність, а й про розвиток, цінності, створення середовища, де можна поєднати спільні цілі компанії та персональні – людей. А для цього необхідна система автоматизації. Тому нам відгукується ідея Премії HR Pro Awards, зокрема – окрема номінація з автоматизації. Це важлива ініціатива для побудови української HR-спільноти, де можна ділитися практиками та надихатися проєктами колег.

Ми співпрацювали ще на етапі зародження першої Премії, фінал котрої пройшов у 2021-у році. Адже створили Портал учасника, де номінанти можуть подавати заявки та відстежувати їх статуси, а команда журі – опрацьовувати та вести оцінювання поданих проєктів. Наша команда розвиває Портал і сьогодні, адже в цьому році стартувала чергова Премія HR Pro Awards 2023.

– Розкажіть про підтримку ДТЕК та Клубу Добродіїв. Чому ви обрали саме ці організації, як саме допомогли їм?

– Для ДТЕК ми реалізували безкоштовний проєкт у період обстрілів критичної інфраструктури України. У компанії була гостра потреба в комунікаціях, зокрема, з закордонними партнерами щодо пошуку та постачання обладнання для оперативного відновлення енергосистеми. Ми підтримали їх, адже це було вкрай важливо для всієї країни. 

Проєкт для Клубу Добродіїв (орієнтований на допомогу дітям – соціоемоційну підтримку, підсилення базовими речами для виживання) реалізований нами  з великою знижкою. Робота таких благодійних фондів дуже цінна, і враховуючи, що кошти фонд залучає не тільки від компаній, а й від людей-благодійників, виокремлювати значне фінансування на такі операційні покращення є викликом для будь-якої публічної благодійної організації.

Проте коли результати фонду рахуються в десятках тисяч дітей, вкрай необхідно мати регулярний зворотний зв’язок із родинами, збирати заявки, анонсувати збори, звітувати за внески, розповідати про вплив цих внесків партнерам тощо – і для цього дуже потрібна автоматизація та управління великими обсягами даних.

– Чому загалом, на вашу думку, бізнесам важливо ініціювати соціально важливі проєкти, адже вони – не про фінансовий профіт? 

– Про цінності – як людини, так і бізнесу, слід робити висновки за діями. Тому компаніям варто долучатися до таких ініціатив. Але не просто «на хайпі», а усвідомлено, до тих, які відповідають корпоративним цінностям. 

Щодо клієнтів – ми бачимо, що все більше бізнесів обирають для себе партнерів за цінностями. Наприклад, відмовляються взаємодіяти з тими, хто співпрацює з російським ринком. Тому ми теж зупинили деякі надзвичайно профітні для нас проєкти, продовжувати які після початку повномасштабного вторгнення не було жодної можливості.

Також ініціативи соціального напряму дозволяють залучати в команди людей, цінності та цілі яких близькі нам, і зберігати команду. Адже людям важлива не тільки фінансова винагорода, а й можливість бути дотичними до важливих справ. І це неабияк допомагає разом пережити складні часи.

Запрошуємо потенційних кандидатів стати частиною команди SMART business та розділити корпоративні цінності: https://is.gd/w9z1zI

Дізнатись деталі про можливості автоматизації для українського бізнесу:  https://is.gd/fGNL29

Читайте ще: Як плекати українську в команді: кейс компанії Cosmolot