Про Budni
Наші продукти
Наталія Бень,
психолог-психотерапевт, HR-експерт, бізнес-тренерКожна господиня знає: недосіл – на столі, пересіл – на голові. Цю метафору можна застосувати до рівня прояву конкуренції в колективі. Якщо серед колег міцним сном спить дух конкуренції, знижується їхня мотивація, а значить – і ефективність роботи. Тоді робота набридає, як і прісна їжа. Якщо рівень конкуренції зашкалює і конкуренція переходить у відкриту ворожнечу, співробітники напружені, вони думають не про роботу, а про те, як обійти свого більш активного колегу. Це позначається на результатах роботи, страждають клієнти. Співробітник дуже старається досягти мети, але його метою в цьому випадку є не якість виконання робочих завдань, надання послуг, задоволення потреб клієнта, а бажання бути першим.
Конкуренція – це нормально
Кожен індивідуум схильний до суперництва. Це закладено в нас самою природою. Кожна людина, дійсно, може бути лідером, але у своїй справі або у своїй соціальній ролі. Яскравий приклад – команда космічного корабля, що складається з:
Але в космос летять кращі: кращий лікар, найкращий програміст тощо. Тому конструктивна конкуренція може відбутися серед фахівців одного профілю або співробітників одного рівня (рангу).
Для того щоб у колективі виникла конкуренція, необхідний предмет конкуренції: поїздка на корпоратив, службовий автомобіль, можливість підвищення або просто похвала начальства (відсутність критики).
Якщо предмет відсутній, конкуренція приймає риси інфантильності: хто з нас краще – я чи ти? Так, наприклад, конкурують подруги між собою – вона гарніша, проте я побудувала кар’єру.
Для виникнення конкуренції між співробітниками необхідна мотивація. Якщо предмет не цікавий, навіщо напружуватися?
В основі будь-якого змагання лежить конфлікт, зіткнення інтересів. Чим вище рівень конкуренції, тим нижче рівень співпраці та гірший психологічний клімат в колективі. Наприклад, неконструктивним проявом конкуренції є зайва ініціатива співробітників, та, що заважає справі, школить іншим членам колективу. Ще одна ознака нездорової конкуренції – взаємозалежність цілей: коли один виграє, інший повинен програти. Ображені співробітники негативно впливають на імідж компанії.
Рівень прояву конкуренції в будь-якій організації залежить від правильності розподілу ролей, зокрема, функціональних обов’язків. Якщо у кожного співробітника буде чітко визначене коло обов’язків, і вони будуть відрізнятися від обов’язків інших співробітників, то в принципі, конкурувати ні з ким і немає потреби.
Важливо надавати кожному співробітнику належну повагу, прислухатися до його думки, підкреслювати важливість кожного (використання методів нематеріальної мотивації), в якому б статусі він не перебував.
Конкуренція повинна бути керованою. Якщо підприємство стабільно працює, конкуренція – корисна керівнику, вона рухає організацію вперед, рівень професіоналізму співробітників зростає.
Якщо проєкт новий, то краще працювати як згуртована команда, напрацьовувати авторитет на ринку. Кожен співробітник такої команди покращує імідж організації в цілому, а не «перетягує ковдру на себе», проявляючи зайву ініціативу, підвищуючи напругу в колективі та сприяючи плинності кадрів. Цивілізоване лідерство тим і відрізняється від лідерства «дикого», що воно сприяє інтересам спільної справи, йде на користь всім, воно проявляється, коли без лідера не можна, «машина» втрачає управління.
Читайте більше за тегами: