Листи – не пережиток минулого, а сучасний та ефективний інструмент пошуку роботи, якщо знати, як їх правильно складати та коли доречно надсилати. Презентуємо шість розповсюджених варіантів. Спробуйте – можливо, це дозволить підкреслити ваші переваги як кандидата? 

Мотиваційний лист

Його ще називають супровідним листом. Це текст, який кандидату пропонується написати додатково, коли він надсилає резюме через сайт або електронною поштою. Рекрутери рекомендують завжди писати такі листи, навіть якщо вимоги немає у вакансії. Адже це можливість розповісти про себе те, що зазвичай не пишуть у резюме, та підкреслити свою зацікавленість компанією.

Структура мотиваційного листа зазвичай така:

  • привітання;
  • лаконічна презентація себе як кандидата на позицію (важливо відзначити саме ті знання, навички та досвід, які релевантні та особливо цінні для посади);
  • розповідь про свою мотивацію: чим саме зацікавила вакансія та компанія;
  • подяка за увагу;
  • нагадування про резюме в додатку (якщо це електронний лист);
  • контактна інформація.

Мотиваційний лист також дозволяє прояснити певні «білі плями» в резюме – наприклад, акцентувати на своєму бажанні розпочати кар’єру, коли досвіду ще немає, обґрунтувати рішення змінити кар’єру, пояснити перерву в професійному житті тощо.

Як і резюме, такий лист має бути змістовним, проте лаконічним, включати терміни, які в описанні вакансії використовує сама компанія. Кожний лист варто адаптувати до вакансії – «штамповані» листи не спрацюють, адже навіть якщо вакансії однаково називаються, в кожній компанії функціонал та побажання різні.

Рекомендаційний лист

Зазвичай компанії збирають рекомендації на потенційного працівника від колишніх працедавців. Буде добре, якщо ви допоможете їм у цьому, зіграєте на випередження та надасте рекомендаційні листи. Для цього варто звернутися до екс-керівників та попросити їх про таку послугу – якщо вам  вдалося зберегти хороші відносини, вам не відмовлять.

Зазвичай такі листи містять:

  • опис спільної роботи (в якій компанії, над яким проектом, протягом якого часу та в яких ролях співпрацювали);
  • опис професійних якостей, досвіду, досягнень працівника;
  • ім’я, прізвище, посаду в компанії керівника, який надає рекомендацію;
  • за бажанням – контакти для особистого зв’язку.

Попросити надати рекомендації можна не тільки керівника, а і, наприклад, викладача на професійних курсах чи куратора дипломного проекту з вишу.

Звертатися за листами можна і за запитом рекрутера, і надавати їх за своєю ініціативою, якщо це доречно – наприклад, надіслати разом з резюме або взяти з собою на співбесіду, щоб принагідно надати роботодавцю.

Лист-подяка

Ці листи використовують не так часто, і дарма. Наприклад, можна написати такий лист, щоб подякувати за співбесіду – бажано в той день, коли вона відбулася. Це підкреслить вашу зацікавленість у позиції.

Структура листа-подяки така:

  • привітання;
  • подяка за надану можливість;
  • що було особливо цікаво та корисно дізнатися про позицію, компанію, колектив;
  • можна коротко повторити інформацію про свої ключові переваги як кандидата, а також згадати те, про що, можливо, забули чи не встигли згадати;
  • висновок та висловлення готовності до подальшого спілкування.

Кар’єра – це гра в довгу. Якщо співпраця не склалася одразу – лист-подяка все одно доречна, адже на ринку праці стежки завжди можуть пересікатися знову.

Електронний лист

Вміти складати їх варто усім, хто спілкується з людьми електронною поштою, зокрема – при комунікаціях із потенційним роботодавцем. Якщо ділове листування буде частиною ваших обов’язків – за якістю листів оцінять можливість кандидата професійно комунікувати з клієнтами, партнерами, колегами тощо. Отже, ставитися до цього треба відповідально.

Правила прості:

  • вказувати тему листа;
  • писати змістовно та коротко;
  • нагадувати про зміст звертання (наприклад, на яку саме посаду ви претендуєте);
  • структурувати інформацію за допомогою абзаців та переліків;
  • перевіряти помилки;
  • пам’ятати про звертання, привітання, підпис та контактну інформацію;
  • якісно оформлювати додатки;
  • користуватися функцією запланованого листа, якщо пишеш у неробочий час;
  • і, звичайно, сама електронна адреса: вона має бути пристойною.

Мікролист

Зважаючи на популярність соцмереж – це надзвичайно важливий інструмент комунікації. Йдеться про спілкування в соцмережах та месенджерах, які активно використовують, зокрема, рекрутери та кандидати.

У мікротекстах варто дотримуватися таких пунктів:

  • вітатися та звертатися до людини (адже в профілі ім’я вказане);
  • представлятися;
  • писати максимально коротко, вкладати зміст повідомлення максимум у кілька речень;
  • не зловживати смайликами та емотіконами;
  • перевіряти помилки (і не дуже сподіватися на Т9);
  • намагатися писати в робочий час;
  • бажано дізнатися, в якій соцмережі чи месенджері зручно спілкуватися співрозмовнику.

Класичний лист

Не закликаємо зловживати цим, адже впевнені, що збереження природних ресурсів і скорочення обсягу використання паперу важливе. Але якщо дуже треба виділитися серед інших кандидатів, можна зробити виключення.

Класичний лист у конверті, надісланий поштою, красивим почерком на якісному папері – є в цьому щось душевне та дещо особисте, а також опосередковано свідчить про зацікавленість у компанії, адже потребує більше зусиль, ніж просто клікнути на клавішу «надіслати».

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!