Анна Толмачовадиректорка з персоналу «METRO Україна»

Компанії вже давно конкурують за таланти не лише зі своїми прямими конкурентами, а й з роботодавцями інших країн, індустрій та масштабів. Але різноманіття пропозицій на ринку праці не убезпечує кандидата від невдалого вибору роботи, ба більше – ускладнює цей вибір. Незалежно від того, чи ви студент, який обирає перше місце роботи, чи досвідчений спеціаліст, який шукає кращих пропозицій, правильний вибір роботодавця може суттєво вплинути на ваш успіх і задоволеність роботою.

Коли ви розглядаєте можливості для працевлаштування, важливо враховувати не тільки базові переваги, як-от заробітна плата чи локація, але й складніші довгострокові аспекти. Компанія-працедавець буде місцем, де ви проводитимете значну частину свого життя, тож важливо не помилитися з вибором. Говоримо про робоче середовище, інвестиції в людей, принципи ведення бізнесу, на які варто звертати увагу.

Виконайте своє домашнє завдання

Обов’язково проведіть власне мінідослідження та вивчіть компанії, між якими обираєте, щоб знайти найбільш підходящий варіант:

  • перегляньте вебсайти компаній та почитайте про принципи роботи, фінансові результати та фокуси уваги чи цінності, які декларує бізнес, а також дослідіть ціннісну пропозицію роботодавця (переваги для співробітників);
  • використовуйте професійні мережі, як-от LinkedIn, щоб отримати зворотний зв’язок від співробітників. Добре отримати відгук від колишніх та теперішніх співробітників. Запитуйте про принципи роботи, переваги, зрілість процесів тощо; 
  • проаналізуйте кар’єрні шляхи тих співробітників, яких вдасться знайти в LinkedInОцінка досвіду інших працівників та їхнього кар’єрного росту можуть дати вам загальне уявлення про можливості для зростання в компанії;
  • прочитайте інтерв’ю, статті, колонки, пресрелізи, опубліковані компанією, щоб дізнатись більше про історію, робоче середовище та плани роботодавця на майбутнє. Звертайте увагу на послідовність дій, тяглість, дотримання обіцянок, зрозумілість стратегії та фокусів уваги.

Критерії пошуку оптимальної для вас компанії

І. Робоче середовище

Кожна компанія має свої особливості організації культурного й фізичного середовища та внутрішні практики й принципи роботи. Якщо ви їх не розділяєте або їм не відповідаєте, працювати в команді буде складно та некомфортно. Не існує єдиної «правильної» корпоративної культури, але є атмосфера, яка найкраще підходить вам, вашому стилю життя та професійному шляху. Запитайте у рекрутера, керівника, інших співробітників про конкретні приклади реалізації принципів компанії у щоденному житті. Мій досвід підтверджує, що вкрай мало кандидатів ставлять ці питання на зустрічах. 

Порівняйте відповіді з тим, що декларує компанія у публічному просторі. Якщо вас запрошують трансформувати бізнес-модель, стратегію чи культуру організації, поцікавтеся, як компанія бачить зміни та вашу роль у них, як планує формувати необхідну для змін більшість. 

II. Турбота про досвід співробітників та тяглість інвестування в них

  • Підвищення кваліфікації, програми розвитку навичок, горизонтальне переміщення та інші способи розвитку талантів. Перед тим, як погодитися на запропоновану роботу, подумайте, що компанія може запропонувати для реалізації вашого потенціалу:

– Чи пропонує вона програми навчання або інші освітні ресурси? 

– Чи надає повноваження і свободу для ідей і творчості? 

– Чи розробляє компанія індивідуальні плани розвитку? 

– Чи практикують менторські програми? 

– Як часто ваш безпосередній керівник планує спілкуватися з вами щодо професійного розвитку? 

Рік за роком дослідження показують, що під час вибору місця роботи молоді фахівці найчастіше звертають увагу на можливості для зростання: кар’єрного, професійного та особистісного. 

Для кандидатів з досвідом можливість самореалізації стоїть на другому місці після рівня заробітної плати. Факт інвестування у розвиток людей може говорити про небайдужість роботодавця до сталого розвитку бізнесу та утримання талантів у ньому. У цьому процесі важлива системність та погодженість зі стратегічними пріоритетами. Це зорієнтує вас у тому, чому можна навчитися в цій компанії та наскільки швидко є змога просуватися у кар’єрі – вертикально чи горизонтально. 

Запитуйте роботодавця про наявні програми, критерії участі у них, середній строк роботи в компанії та про те, скільки управлінських посад заповнюють внутрішніми кандидатами. У METRO Україна, наприклад, цей показних складає понад 85%, а підвищення або горизонтальні переміщення отримують до 500 людей на рік.

  • Добробут (медичне страхування, соціальні пільги, психологічна підтримка та бонуси). Цей перелік може змінюватись, залежно від ваших пріоритетів та потреб, наприклад, наявності дітей та сім’ї, стану здоров’я чи рівня посади. Зазвичай перелік усіх переваг вказують в описі вакансії, але, якщо вам потрібна додаткова інформація, просто запитайте у роботодавця або рекрутера). 
  • Готовність підтримати співробітників та брати на себе відповідальність під час непередбачуваних ситуацій (як компанія допомагала співробітникам в кризових ситуаціях, наприклад, від початку повномасштабної війни). Ми, до прикладу, убезпечили персонал, допомогли з евакуацією. Додатково допомогли фінансово тим, кому довелося орендувати житло в інших містах; підтримали фінансово мобілізованих співробітників та їхні сім’ї. Якщо співробітник не міг вийти на роботу, ми не заперечували та зберігали заробітну плату. А тим, хто виходив, – платили вдвічі більше. Організували програму психологічної підтримки. Компанія вистояла і дала можливість вистояти співробітникам, що свідчить про гнучкість та адаптивність роботодавця. Ви повинні переконатись, що в скрутній ситуації не залишитесь сам на сам з проблемою. 

III. Корпоративна соціальна відповідальність компанії

Важливо, щоб організація мала глобальну місію, що виходить за межі отримання прибутку. Соціально відповідальні організації добре ставляться до своїх співробітників, дбають про місцеві громади, клієнтів і навколишнє середовище, роблячи таким чином внесок у розвиток країни. 

Подумайте про те, що для вас найважливіше, і переконайтеся, що пріоритети й бачення роботодавця збігаються з вашими. Підтримка соціальних, екологічних ініціатив та дотримання високих стандартів етики, прозорості та чесності свідчать про те, що компанія серйозно ставиться до своєї ролі в суспільстві. А відчуття того, що ви допомагаєте створювати позитивні зміни у світі, мотивуватиме до нових звершень. Тому, під час вибору роботодавця зверніть увагу на його соціальну активність: 

  • створення безбар’єрного та інклюзивного робочого середовища, як-от турботу про людей з інвалідністю або реінтеграцію ветеранів та ветеранок;
  • участь компанії у благодійних проєктах;
  • інвестиції в інновації та технологічний прогрес;
  • екологічні ініціативи;
  • підтримку громадських організацій та інші активності, спрямовані на поліпшення життя суспільства.

IV. Визнання досягнень компанії міжнародними та національними організаціями

Важливо переконатися, що вся інформація, яку ви знайшли про роботодавця в мережі – не є простою словами. Перевірте публічні звіти компанії, наявність сертифікацій (з якості, безпеки, від фінансових інституцій), ліцензій, ранжування компанії від авторитетних рейтингових агенцій та профільних організацій. 

Існує величезна різноманітність нагород: національні, міжнародні, галузеві; за досягнення в бізнесі, турботу про співробітників, корпоративну відповідальність, сталий розвиток тощо. Наявність відзнак від надійних організацій може свідчити про те, що компанію поважають у галузі або на ринку. Ретельно дослідивши нагороди, які системно отримує компанія, ви зможете зрозуміти більше про її цінності та пріоритети. Наприклад, останнім часом наша компанія акцентує на розвитку лідерства та добробуті співробітників, що відображають премії, які ми отримуємо, як-от міжнародна Employer Brand Stars Award або Brandon Hall HR Excellence.

Ви також можете рухатись у зворотному напрямку та починати пошук роботодавця з моніторингу подібних тематичних рейтингів. Наприклад, якщо вас цікавлять компанії, що турбуються про ветеранів бойових дій, прогляньте відповідні рейтинги від профільних українських організацій та видань, як-от Топ-25 найкращих роботодавців для ветеранів

Варто пам’ятати, що кожна людина – унікальна, а отже, ідеальний роботодавець для кожного різний. Дотримуючись цих простих правил, ви зможете зробити обдуманий і відповідальний вибір та знайти компанію, яка відповідає саме вашим професійним і особистим потребам.

Читайте ще: Оформлення резюме: 7 секретів ефективності