Про Budni
Наші продукти
Святослав Хиляк, Head of Talent Acquisition у SmartTek Solutions
За цей рік змінилися практично усі звичні нам речі, все, що стосується того, як ми живемо і працюємо. Якісь галузі війна зачепила більше, якісь менше, але сфера IT у цьому плані не залишилася осторонь. Вміння швидко реагувати і адаптуватися, стає ключовою навичкою як для бізнесу, так і для людей, які знаходяться у пошуках роботи.
Щоб розуміти, як правильно діяти далі в умовах, що склалися, необхідно добре розуміти, що саме змінилося. Про це я і хочу розповісти далі — як змінився рекрутинг в IT-компаніях з початку повномасштабної війни, і чого нам варто очікувати у найближчому майбутньому.
Як у контексті найму відреагували на війну іноземні замовники?
Після 24 лютого з труднощами зіткнулися всі компанії, незалежно від їхнього масштабу і моделей взаємодії з клієнтами. Фінанси, безпека, психологічний стан працівників — випробування чекали нас на усіх рівнях.
Більшість клієнтів та партнерів приємно порадували своїм відношенням до співпраці з українськими IT-компаніями, попри те, що події, які розгорталися на території нашої держави, несли пряму загрозу їхньому бізнесу.
Важливу роль відіграло вміння українців адаптуватися та гнучко реагувати на кризові ситуації, з метою забезпечення як безпеки працівників, так і безперервності роботи над проєктами.
Так, настрої закордонних клієнтів стосовно найму в Україні стали доволі обережними: хтось зменшив об’єми рекрутингу, хтось скасував його зовсім. Морально їх можна зрозуміти, але в цілому ситуація виявилася кращою, ніж можна було очікувати.
Вже після перших кількох тижнів, коли стало зрозуміло, що наша держава вистоїть, почали заходити нові проєкти, хоча для їх залучення і треба було докладати більше зусиль. І це надихало.
Якою була реакція українських IT-компаній?
Багато великих українських компаній ще до початку війни наймали співробітників, зокрема, з рф і білорусі. Після 24 лютого з цих ринків почали масово виходити.
Найм різко пішов на спад і всередині країни, оскільки у фокусі опинилася існуюча команда, необхідність забезпечити безпеку людей і забезпечення їх роботою, що відсунуло розширення команд на другий план. Особливо з врахуванням високого рівня невизначеності, в умовах якого прийшлося працювати.
З довгострокового планування все перейшло на рівень роботи «на льоту», коли заглянути вперед на терміни довші, ніж декілька тижнів, стало тією розкішшю, яку мало хто міг собі дозволити.
Лише всередині літа більшість українських IT-компаній, нехай і на меншому ніж до війни, але повернулися до рекрутингу на якомусь більш-менш стабільному рівні. Зараз у SmartTek Solutions ми знову перейшли до планування найму у контексті довгострокової стратегії розвитку компанії та поступово нарощуємо об’єми.
Як змінився ринок у цілому і на яких спеціалістів зараз найбільший попит?
Якщо ви підписані на Джинні, то статистика цієї платформи у цьому плані доволі презентабельна і добре відображає поточну ситуацію на ринку найму.
Публікація вакансій по тижнях з кінця січня 2022, Djinni.co
Ось кілька ключових моментів, на які варто звернути увагу:
Динаміка вакансій по категоріях, дані за листопад 2022 р., Djinni.co
Ситуація зі спеціалістами-початківцями зумовлена тим, що спеціалізовані курси продовжують випускати велику кількість людей, але це явно не відповідає наявному рівню попиту.
У нас є приклади, коли на одну вакансію відгукувалося по 500-600 кандидатів:
Кількість відгуків на одну з наших вакансій, орієнтовану на junior-спеціалістів
Зараз бізнес хоче наймати відносно автономних спеціалістів, оскільки фокус пішов на аутстаф, і зростає роль наявності досвіду і в цілому, так званого «продуктового» мислення. Неможливо вимагати таких речей від junior-спеціаліста.
Потрібно бути більш самодостатнім, можна сказати автономним спеціалістом, а не просто вміти кодити, тому софт-скіли стають все важливішими — потрібно вміти обговорити проблеми на проєкті, демонструвати проактивність, та й просто підтримати розмову з клієнтом чи його представником.
Відчутно виросли вимоги до рівня англійської, оскільки стало менше менеджерів, які комунікували з замовником замість девелопера. Причина банальна і передбачувана — стало менше ресурсів.
Одне я можу сказати точно: поки йде війна, легше не буде. Цілком можливо, що попереду на нас чекають нові випробування, і невідомо, який вплив на ринок це буде мати. Але можна виокремити низку тенденцій, які будуть актуальні у 2023 році.
З позитивних моментів – українська IT дорослішає, а це значить, що стабільності буде більше, і багато компаній почнуть працювати з фокусом на довгострокову перспективу.
Основне, що я можу порадити: якщо ви зараз шукаєте роботу або плануєте зайнятися цим у найближчому майбутньому, у першу чергу вам потрібно зрозуміти, чого саме ви хочете. Що вас цікавить більше – релевантний досвід з конкретного напрямку чи фінансова сторона питання.
Наш рекрутинг-відділ зіштовхується з цікавими ситуаціями. Наприклад, на позицію HR відгукуються QA-спеціалісти, і навпаки. Водночас на платформах, де ми розміщуємо вакансії, є досить деталізовані фільтри, тобто люди роблять це усвідомлено.
Зрозуміло, що такий підхід не дасть результатів, і ви просто витратите як свій час, так і час рекрутерів.
Обов’язково зробіть гарне CV, структуроване і детальне.
Намагайтеся адаптувати його під вакансію, на яку відправляєте. Інколи достатньо правильно розставити акценти і продемонструвати наявність нехай неідентичного, але релевантного досвіду, щоб отримати відгук, навіть якщо ви раніше ніколи не працювали в IT-сфері.
Ну і треба бути готовим, що зараз все займає куди більше часу, ніж раніше. Навантаження на рекрутерів виросло, результати опрацьовуються довше, і доведеться активно проходитися по різних job-сайтах, не обмежуючись якоюсь однією платформою.
Зараз ми проходимо непростий етап, що справедливо щодо держави, IT-галузі та й кожного з нас в цілому. Але я впевнений, що з усіх цих випробувань ми вийдемо тільки сильнішими.
Читайте ще: Чеклист для рекрутера: чи можете ви відповісти на 8 найпоширеніших запитань від кандидатів?
6 ігор, які розвивають скіли