Інна Карпусенко

Інна Карпусенко, сертифікована кар’єрна консультантка, членкиня Асоціації кар’єрних консультантів України  

Для кар’єрних консультантів важливою є правильно вибудована тактика взаємодії з клієнтами, щоб робота була максимально ефективною, а клієнт отримав дієві рекомендації та вирішення свого запиту.

При консультуванні військових та ветеранів слід розуміти, що їх реінтеграція у цивільне життя потребує часу, зусиль та бажання всіх сторін (військового/ветерана – кар’єрного консультанта – роботодавця). Успішна адаптація відбувається лише через активні дії, спільну роботу та взаємодію з клієнтом.

Тому кар’єрним консультантам потрібно бути готовими, що під час роботи з військовими та ветеранами запити

  • можуть відрізнятись від класичної групи (як пошук роботи, розвиток кар’єри, профорієнтація, кар’єрні кризи);  
  • можуть потребувати більше часу та зусиль;
  • часто розглядаються за формулою: можеш допомогти – допоможи, якщо потрібне додаткове консультування з іншими спеціалістами – переадресовуй та щиро підтримуй. 

Під час консультування варто звертати увагу на «чутливі» теми:

  • політичні та релігійні переконання; 
  • питання, пов’язанні зі смертю та стражданнями; 
  • питання не за призначенням та не за адресою; 
  • питання, які можна трактувати як втручання в особистий простір людини; 
  • інформація, що викликає розпач, сльози, негативні емоції, претензії тощо. 

Крім цього, слід пам’ятати про військову та цивільну культуру, адже вони мають низку відмінностей. Військова культура передбачає визначення місця розташування, конкретних обов’язків служби та тривалості. Тоді як у цивільному житті людина може самостійно обирати роботу за власним бажанням, місце, вид діяльності та має право розірвати трудові відносини.

Також при розподілі «робота-особисте життя» для військової категорії є ненормований робочий день (до прикладу, час роботи в готовності 24/7, відпустка, яка може бути скасована тощо), а для цивільної категорії – зазвичай чітко окреслений графік та балансування між професійним та особистим життям. 

Важливо наголосити, що з боку військових, ветеранів важливо

  • мати особисті кордони та повагу;
  • мати відновлене відчуття цінності; 
  • залучення до справ (через дію);
  • працювати достатньо часу для досягнення результату;
  • Бути щирими, одразу розповідаючи про вакантні позиції, які підходять, а які – ні.
  • Ставити чіткі цілі.

З огляду на це, робота з військовими та ветеранами має містити комплексний підхід. А кар’єрним консультантам важливо розвивати такі навички та кваліфікації:

Ефективна комунікація

Це обмін інформацією, при якому повідомлення було доставлене відправником і отримано фідбек від одержувача. У разі, якщо донесено основний посил, тоді й мета спілкування вважається досягнутою, а комунікація – ефективною.

📖 Ефективна комунікація: що це за навичка, секрети і прийоми.

Для ефективної комунікації при консультуванні військових слід дотримуватись певних правил:

  • Прийому активного слухання (зацікавленості до прожитого досвіду, переживань, надання відповідей на запитання тощо), не перебивати співрозмовника та загалом дотримуватись правильної культури спілкування.  
  • Чіткого донесення думки (простіше формувати мету і ключове посилання).
  • Спілкування, побудованого в легкій та доступній формі, без зайвої складної термінології.
  • Періодичної звірки запитів та очікувань.  
  • Уникнення будь-яких суджень та конфронтацій, а замість цього – намагання знайти спільні точки зору, дієві механізми вирішення питання. 
  • Використання різних каналів комунікації.

Активна взаємодія з клієнтом

Важливо звертати увагу:

  • На тип особистості.
  • Прояви емпатії та емоційного інтелекту. Особливо – розуміти та знати про чутливі теми для військових/ветеранів, вміти поставити себе на місце іншої людини і зрозуміти хвилювання, спілкуватись з повагою та враховувати почуття співрозмовника.
  • На важливість зворотного зв’язку після кожної зустрічі.
  • На вміння ухвалювати рішення в конфліктній ситуації та конструктивно співпрацювати (знаходити компроміси, розуміти та поважати різні точки зору, ділитись ідеями для досягнення мети). 

Уміння чітко виявляти проблеми (цілі запиту) і способи їх подолання

Для цього потрібно розумітись на причинно-наслідкових зв’язках, розвивати критичне та системне мислення. І пам’ятати про: 

  • уважність до деталей;
  • емоційну стабільність (уникнення негативних емоцій);
  • виділення важливого серед другорядного, періодичне уточнення інформації;
  • результат, який очікує отримати військовий, ветеран. 

Етика, толерантність та повна конфіденційність даних

Важливо дотримуватись повної конфіденційності, спілкування, побудованого на повазі, прояві толерантності до різних поглядів.

Нефінансова мотивація

Кар’єрні консультанти, які працюють з військовими і ветеранами, першочергово ставлять пріоритети бути корисними, ділитись своїм професіоналізмом, допомагати успішно реінтегруватись у цивільне життя та стати щасливими у своєму професійному житті.

Отже, компетенції кар’єрних консультантів (комунікативні якості, гнучкість та адаптивність, лідерські якості, розвиток та креативність, тісна співпраця з клієнтом та клієнтоорієнтованість, відповідальність та вміння вирішувати проблеми, мотивація та стимули) є ключовими, які варто розвивати та постійно вдосконалювати. 

Долучитись до Асоціації кар’єрних консультантів