Очікування роботодавців змінюються разом з тенденціями, настроями та динамікою ринку праці. Те, чого хотіли бізнеси у 2024 році, відрізняється від того, чого вони хочуть зараз, – це передусім зумовлено економічною ситуацією, політичними факторами та розвитком технологій. Отже, що та як впливає на очікування роботодавців у 2025 році? Ділимося результатами дослідження, проведеного robota.ua.

  • Бізнес очікує складний, але потенційно переломний 2025 рікПонад 50% компаній очікують напружену й непередбачувану ситуацію, але водночас планують інвестиції в ШІ, нові продукти й команди.
  • Активне розширення  не пріоритет. Лише чверть бізнесів планує активне зростання, більшість обирає обережну або стабільну стратегію.
  • ШІ  головний вектор розвитку, попри бар’єри. Хоча лише 14% компаній уже активно використовують ШІ, понад 50% планують інвестувати в автоматизацію й розвиток ШІ. Головні перепони – нестача кадрів і неготовність команд.
  • Головний біль бізнесу  кадри та купівельна спроможність77% компаній бачать ключовим викликом на 2025 рік дефіцит кваліфікованих працівників, далі – падіння попиту й емоційне вигорання команд.

Економічна ситуація в Україні: 2024 vs 2025

Оцінка економічних очікувань бізнесу на 2025 рік у порівнянні з 2024 роком розподіляється таким чином: 65% українських компаній очікують погіршення ситуації, лише 9% – покращення. Решта респондентів утрималися від відповіді (11%) або вважають, що економічна ситуація залишиться без змін (15%).

Оцінка економічних очікувань бізнесу

Вплив можливого перемирʼя на бізнес-показники у 2025 році

Одним з найважливіших факторів є ймовірність перемирʼя, а саме – те, чи враховують компанії можливість часткового або повного перемирʼя у 2025 році при формуванні стратегічних планів. Результати опитування показують, що більшість компаній (48%) не враховує перемирʼя у плануванні та лише 10% вважають його ключовим фактором при побудові довгострокових бізнес-цілей. 22% опитаних компаній зазначили, що вони частково враховують ймовірність перемирʼя, а 14% представників українських бізнесів зізналися, що їм важко відповісти на це питання.

Врахування ймовірного перемирʼя

Так чи інакше, можливе припинення бойових дій або перемирʼя у 2025 році вплине на реальні бізнес-показники українських підприємств. Згідно з результатами опитування, понад половина компаній (56%) очікує позитивний вплив перемирʼя, але лише 12% з них прогнозують суттєвий ріст. Що стосується решти вітчизняних бізнесів, то 32% не вірять у зміну ситуації найближчим часом, а 12% не очікують змін.

Вплив перемир'я на бізнес-показники

Плани щодо розширення бізнесу у 2025 році

Лише чверть бізнесів планує активне розширення у 2025 році, а більшість обирає обережну стратегію. Так, якщо говорити про цифри, то 43% опитаних компаній розглядають можливість часткового або обережного розширення, 27% залишають все як є, 23% активно планують розширюватися, а ось 7% готуються до скорочення.

Плани щодо розширення бізнесу

Інвестиційні пріоритети бізнесу на 2025 рік

У 2025 році український бізнес активно налаштований на інвестиції в різні напрямки – найбільше компанії готові інвестувати у штучний інтелект і розвиток команди. І всього 10% не планують інвестицій взагалі.

Згідно з результатами дослідження, найпопулярнішими інвестиційними пріоритетами українських підприємств, окрім впровадження ШІ, автоматизації процесів і професійного розвитку команди, є нові продукти та послуги, маркетинг і просування, а також розширення на нові ринки.

Інвестиційні пріоритети бізнесу

Ключові виклики для бізнесу у 2025 році

Загалом компанії реально оцінюють ситуацію та розглядають певні проблеми та труднощі як перепони для успішного й ефективного функціонування та розвитку бізнесу. Так, найбільший виклик для підприємств у 2025 році – дефіцит кваліфікованих кадрів і втрата талантів. Також українські бізнеси стурбовані зниженням купівельної спроможності населення й емоційним і психологічним напруженням у команді.

Ключові виклики для бізнесу

Серед інших викликів для компаній – високий рівень податкового та регуляторного навантаження, впровадження штучного інтелекту та автоматизація, пошук нових ринків збуту, зростання конкуренції, кібербезпека та захист даних, адаптація до зміни формату роботи (гібридний/віддалений).

Сфери – драйвери зростання економіки у 2025 році

Ключовим драйвером зростання у 2025 році бізнес вбачає агро та переробку. Також у трійку напрямків входять будівництво, інфраструктура та виробництво. Цікаво та несподівано, що ІТ та технології – лише на 5 місці. Респонденти опитування також згадали про сфери енергетики та освіти й людського капіталу.

Сфери – драйвери зростання економіки

Зміни у політиці найму персоналу та форматів роботи у 2025 році

Лише 20% компаній планують активний найм співробітників у 2025 році. Більшість бізнесів або обмежується вибірковим підбором (39%), або не змінює політику (34%). 7% компаній також зазначили, що вони планують скорочувати персонал у поточному році.

Зміни у політиці найму персоналу

Щодо пріоритетних форматів роботи, ситуація залишається відносно стабільною: більше ніж половина компаній (60%) у 2025 році досі віддає перевагу офлайн-формату роботи. 32% бізнесів надають перевагу гібридному формату та лише 8% – повністю дистанційному.

Пріоритетні формати роботи

2025 рік – який він для українського бізнесу?

Отже, якщо говорити про загальне відчуття бізнесу щодо 2025 року, то більше як половина опитаних компаній (53%) сприймає цей рік як напружений і непередбачуваний. 18% бізнесів вважають 2025 рік складним і потенційно переломним, 16% розглядають його крізь призму обережного оптимізму, а 13% відчувають стабільність без прориву.

Загальне відчуття бізнесу щодо 2025 року

Роль штучного інтелекту

ШІ, безумовно, відіграє важливу роль у тому, яким український бізнес є сьогодні і яким він буде завтра. Але реальність є такою, що лише 14% бізнесів зараз активно використовують штучний інтелект у своїх процесах. Більшість компаній перебуває на етапі планування або розробки пілотних проєктів, а чверть бізнесів (26%) вважає технологію неактуальною для себе.

Штучний інтелект

Всього 12% підприємств вважають, що вони відкриті до змін і мають високий рівень підготовки, а майже половина компаній (48%) зізнається, що команда потребує адаптації та додаткового навчання для роботи зі ШІ. До того ж 9% бізнесів відзначають, що частина команди опирається впровадженню ШІ, а третина компаній (31%) не може оцінити рівень готовності своїх співробітників до використання штучного інтелекту в бізнес-процесах.

Готовність команд до роботи зі ШІ

Якщо говорити про сфери застосування штучного інтелекту в компаніях, то технологію сьогодні найчастіше розглядають для продажів, маркетингу та HR, рідше – для роботи з клієнтами, аналітики, операційної ефективності та інших напрямків. А от третина компаній поки не впроваджує ШІ зовсім.

Сфери застосування штучного інтелекту

Бізнеси сьогодні стикаються з кількома барʼєрами для впровадження штучного інтелекту. Основними з них є нестача експертизи або кадрів, відсутність потреби, ризики для конфіденційності та безпеки, недостатнє фінансування, неясне регулювання та правові аспекти.

Барʼєри для впровадження ШІ

Однак результати дослідження показують, що все ж таки компанії вбачають потенціал скорочення витрат за допомогою штучного інтелекту у 2025 році. Так, згідно з опитуванням, особливо актуальним це є в контексті скорочення ручної праці в операційних процесах, автоматизації внутрішніх звітів та аналітики, зниження витрат на маркетинг шляхом персоналізації, скорочення витрат на обслуговування клієнтів, оптимізації логістики та ланцюгів постачання.

Сфери потенційного скорочення витрат за допомогою ШІ

Читайте ще: Гра в довгу. Чому молодь знову прагне тривалих відносин з роботодавцем?