Про Budni
Наші продукти
Очікування роботодавців змінюються разом з тенденціями, настроями та динамікою ринку праці. Те, чого хотіли бізнеси у 2024 році, відрізняється від того, чого вони хочуть зараз, – це передусім зумовлено економічною ситуацією, політичними факторами та розвитком технологій. Отже, що та як впливає на очікування роботодавців у 2025 році? Ділимося результатами дослідження, проведеного robota.ua.
Оцінка економічних очікувань бізнесу на 2025 рік у порівнянні з 2024 роком розподіляється таким чином: 65% українських компаній очікують погіршення ситуації, лише 9% – покращення. Решта респондентів утрималися від відповіді (11%) або вважають, що економічна ситуація залишиться без змін (15%).
Одним з найважливіших факторів є ймовірність перемирʼя, а саме – те, чи враховують компанії можливість часткового або повного перемирʼя у 2025 році при формуванні стратегічних планів. Результати опитування показують, що більшість компаній (48%) не враховує перемирʼя у плануванні та лише 10% вважають його ключовим фактором при побудові довгострокових бізнес-цілей. 22% опитаних компаній зазначили, що вони частково враховують ймовірність перемирʼя, а 14% представників українських бізнесів зізналися, що їм важко відповісти на це питання.
Так чи інакше, можливе припинення бойових дій або перемирʼя у 2025 році вплине на реальні бізнес-показники українських підприємств. Згідно з результатами опитування, понад половина компаній (56%) очікує позитивний вплив перемирʼя, але лише 12% з них прогнозують суттєвий ріст. Що стосується решти вітчизняних бізнесів, то 32% не вірять у зміну ситуації найближчим часом, а 12% не очікують змін.
Лише чверть бізнесів планує активне розширення у 2025 році, а більшість обирає обережну стратегію. Так, якщо говорити про цифри, то 43% опитаних компаній розглядають можливість часткового або обережного розширення, 27% залишають все як є, 23% активно планують розширюватися, а ось 7% готуються до скорочення.
У 2025 році український бізнес активно налаштований на інвестиції в різні напрямки – найбільше компанії готові інвестувати у штучний інтелект і розвиток команди. І всього 10% не планують інвестицій взагалі.
Згідно з результатами дослідження, найпопулярнішими інвестиційними пріоритетами українських підприємств, окрім впровадження ШІ, автоматизації процесів і професійного розвитку команди, є нові продукти та послуги, маркетинг і просування, а також розширення на нові ринки.
Загалом компанії реально оцінюють ситуацію та розглядають певні проблеми та труднощі як перепони для успішного й ефективного функціонування та розвитку бізнесу. Так, найбільший виклик для підприємств у 2025 році – дефіцит кваліфікованих кадрів і втрата талантів. Також українські бізнеси стурбовані зниженням купівельної спроможності населення й емоційним і психологічним напруженням у команді.
Серед інших викликів для компаній – високий рівень податкового та регуляторного навантаження, впровадження штучного інтелекту та автоматизація, пошук нових ринків збуту, зростання конкуренції, кібербезпека та захист даних, адаптація до зміни формату роботи (гібридний/віддалений).
Ключовим драйвером зростання у 2025 році бізнес вбачає агро та переробку. Також у трійку напрямків входять будівництво, інфраструктура та виробництво. Цікаво та несподівано, що ІТ та технології – лише на 5 місці. Респонденти опитування також згадали про сфери енергетики та освіти й людського капіталу.
Лише 20% компаній планують активний найм співробітників у 2025 році. Більшість бізнесів або обмежується вибірковим підбором (39%), або не змінює політику (34%). 7% компаній також зазначили, що вони планують скорочувати персонал у поточному році.
Щодо пріоритетних форматів роботи, ситуація залишається відносно стабільною: більше ніж половина компаній (60%) у 2025 році досі віддає перевагу офлайн-формату роботи. 32% бізнесів надають перевагу гібридному формату та лише 8% – повністю дистанційному.
Отже, якщо говорити про загальне відчуття бізнесу щодо 2025 року, то більше як половина опитаних компаній (53%) сприймає цей рік як напружений і непередбачуваний. 18% бізнесів вважають 2025 рік складним і потенційно переломним, 16% розглядають його крізь призму обережного оптимізму, а 13% відчувають стабільність без прориву.
ШІ, безумовно, відіграє важливу роль у тому, яким український бізнес є сьогодні і яким він буде завтра. Але реальність є такою, що лише 14% бізнесів зараз активно використовують штучний інтелект у своїх процесах. Більшість компаній перебуває на етапі планування або розробки пілотних проєктів, а чверть бізнесів (26%) вважає технологію неактуальною для себе.
Всього 12% підприємств вважають, що вони відкриті до змін і мають високий рівень підготовки, а майже половина компаній (48%) зізнається, що команда потребує адаптації та додаткового навчання для роботи зі ШІ. До того ж 9% бізнесів відзначають, що частина команди опирається впровадженню ШІ, а третина компаній (31%) не може оцінити рівень готовності своїх співробітників до використання штучного інтелекту в бізнес-процесах.
Якщо говорити про сфери застосування штучного інтелекту в компаніях, то технологію сьогодні найчастіше розглядають для продажів, маркетингу та HR, рідше – для роботи з клієнтами, аналітики, операційної ефективності та інших напрямків. А от третина компаній поки не впроваджує ШІ зовсім.
Бізнеси сьогодні стикаються з кількома барʼєрами для впровадження штучного інтелекту. Основними з них є нестача експертизи або кадрів, відсутність потреби, ризики для конфіденційності та безпеки, недостатнє фінансування, неясне регулювання та правові аспекти.
Однак результати дослідження показують, що все ж таки компанії вбачають потенціал скорочення витрат за допомогою штучного інтелекту у 2025 році. Так, згідно з опитуванням, особливо актуальним це є в контексті скорочення ручної праці в операційних процесах, автоматизації внутрішніх звітів та аналітики, зниження витрат на маркетинг шляхом персоналізації, скорочення витрат на обслуговування клієнтів, оптимізації логістики та ланцюгів постачання.
Читайте ще: Гра в довгу. Чому молодь знову прагне тривалих відносин з роботодавцем?