LMS Collaborator планувала провести сьомий El’Lab у квітні 2022 року. У лютому 2022 три команди вже підтвердили свою участь, а четверта була на стадії прийняття рішення. Але не так все сталося, як гадалося.

Перший рік після повномасштабного вторгнення про повернення буткемпу в компанії і думки не було. Всім клієнтам повернули кошти зі словами «Сподіваємося, що ще разом попрацюємо». Тільки у 2023 році, коли офлайн-івенти почали поступово повертатися, команда вперше серйозно замислилася на цю тему.

Представники компанії самі їздили на багато івентів, придивлялися, як їх зараз проводять з точки зору безпеки, і досить довго спостерігали за розвитком ринку. Але остаточним аргументом для них все ж стали чисельні повідомлення від колишніх учасників у стилі «Ну коли вже, коли?».

Пропрацювавши усі можливості та ризики, команда вирішила, що час нарешті прийшов. І от 17-19 квітня 2024 року, після трирічної перерви, відбувся сьомий El’Lab. Команда LMS Collaborator розповідає, як виникла ідея створення івенту, а також яких трансформацій він зазнав за роки свого існування.

Rоманда LMS Collaborator

Про El’Lab

El’Lab – це практичний буткемп, куди запрошуються шість (максимум сім) команд, які складаються з представників однієї компанії. Кожна з них приїздить зі своїми запитами щодо корпоративного електронного навчання. Протягом трьох днів одна команда працює з шістьма менторами, щоб отримати якнайбільше різнобічних думок щодо свого проєкту та тих викликів, з якими вона стикається.

El’Lab – це історія про взаємообмін, розвиток і практику. Звісно, цікаво слухати чужі кейси. Але значно краще, коли ти працюєш над власним проєктом, а визнані elearning-експерти у цьому допомагають.

«Ідея створення El’Lab зародилася у 2017 році. Разом із нашим CTO Олександром Слубським та RND Вадимом Кіщенком ми брали участь в акселераторі Google Launchpad, де протягом п’яти днів працювали над одним із наших проєктів.

Повернулися ми у цілковитому захваті від ефективності цього формату. З часом прийшли до думки: «А чому б нам не зробити щось подібне у корпоративному електронному навчанні?». Закінчилося усе тим, що ми змінили першочерговий формат практично до невпізнання», – розповідає Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

Це зараз ринок вже не здивуєш такими словами як вебінар, онбординг чи гейміфікація, вам не потрібно пояснювати, що це і навіщо. Тоді ж все було дещо інакше, і справжніх elearning-фахівців налічувалось не так багато. Головна мета полягала у підвищенні рівня українського ринку корпоративного електронного навчання.

Команда випробувала цей формат на собі, побачила всі переваги та вирішила його розвивати. Варто зазначити, що такого типу івентів на тему електронного навчання існує всього три у світі, причому El’Lab єдиний в офлайні.

Команда El’Lab

Можливо, для когось цей формат здається незвичним, адже, до прикладу, всі знають, що таке конференція: ти прийшов, послухав, познайомився з кимось за кавою, і на цьому все закінчується. Водночас буткемп – це щось нестандартне. Першими учасниками El’Lab були як клієнти LMS Collaborator, які їх знали і довіряли, так і команди від компаній, з якими ще ніколи не співпрацювали. Вони приїхали, тому що повірили, що це буде класний івент. І, зрештою, ніхто з них про це не пожалкував.

Організаторів часто питають, чи не планують вони масштабувати івенти. І це дійсно, з точки зору маркетингу, виграшна стратегія, адже ті ж конференції можуть охоплювати не десятки, а сотні людей за раз. Проте команда дуже добре розуміє мету і не має наміру від неї відхилятися.

«Станом на сьогодні наша команда провела вже сім івентів і бачить їх результативність. Ми хочемо надавати якомога більше користі. І так, конференцій зараз стає все більше – колеги гідно закривають цю нішу. Ми за них радіємо та самі регулярно доєднуємося до таких заходів як у ролі учасників, так і партнерів. Але водночас розуміємо, що знайшли свою нішу, тому ідей змінити траєкторію розвитку і зробити масштабну конференцію у нас наразі не було», – зазначає Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Час від часу компанія все ж проводить вебінари, на яких ділиться своїм досвідом. Однак у випадку з El’Lab ключову роль грає саме практика, адже протягом трьох днів ви повністю занурюєтеся в роботу над своїм проєктом і більше ні на що не відволікаєтеся. Учасники брейнштормлять ідеї, працюють з менторами, знайомляться з іншими командами, обговорюють різні кейси і діляться своїм досвідом. Та головне, що з року в рік вони ростуть, і це помітно неозброєним оком.

Учасники El’Lab

«Сама атмосфера нетворкінгу дуже заряджає. Команди виписують собі всілякі ідеї, приїздять додому і починають їх там впроваджувати. І це дуже класно, що ви не просто поговорили і розійшлися, а ще й впровадили, покращили та отримали конкретні результати. Позаяк коли зростає команда, зростає і компанія», – ділиться Вікторія Балачук, Product Owner LMS Collaborator & менторка El’Lab.

Якщо підсумувати, то El’Lab це про три дні, шість менторів, які працюють з однією командою, шість-сім команд максимум, а також практика, практика і ще раз практика.

Ментори з командою

Кому може бути корисним El’Lab?

Організатори поділяють потенційних учасників на три основні групи.

  • До першої можна віднести тих, хто тільки починає свій elearning розвиток. Вони вже мають чіткий план і хочуть відшліфувати його з експертами.

«І тут важливо не плутати. Якщо ви тільки плануєте впроваджувати онлайн-навчання в компанії, тоді краще спочатку попрацювати над ідеями і стратегіями. Тобто, бажано їхати вже з певним баченням і попередньо проведеним аудитом наявних ресурсів, інакше ви просто витратите весь час на буткемпі саме на це», – наголошує Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

  • Друга група – це команди, які розвиваються. Вони вже запустили корпоративне онлайн-навчання і навіть впровадили LMS, але думають над тим, що ще потрібно зробити, щоб покращити отримані результати. Для них не працює принцип «Тут і так все добре налаштовано, тож краще нічого не чіпати», адже ці компанії знають, що залишаючись на місці, неможливо рухатися вперед.
  • Треті ж – це ті, хто проходить етап трансформації. Вони вже давно налагодили свої elearning-процеси, однак розуміють, що треба щось міняти і впроваджувати нові ідеї. Тому такі учасники приїздять, щоб поспілкуватися з колегами, перейняти їх досвід і трансформувати його під свої задачі.

«Під час реєстрації ми просимо команди заповнити анкету, де розпитуємо про їх запити, цілі та очікування. По ній завжди видно, що вони вже працювали над цим проєктом і провели аудит наявних ресурсів.

На перші El’Lab до нас приїздили переважно початківці, які ще не впровадили систему дистанційного навчання та радилися з менторами, яку з наявних опцій їм обрати. І це не завжди могла бути LMS Collaborator – ми абсолютно нормально до цього ставимося. Зараз же можу сказати, що з кожним новим івентом новачків стає все менше і менше, і ми постійно рухаємось у бік розвитку та трансформації», – ділиться Вікторія Балачук, Product Owner LMS Collaborator & менторка El’Lab.

У цьому і полягає особливість практики. Сенс у тому, що кожного разу команда приїздить зі своєю ситуацією. До прикладу, компанія «Віяр» разом з івентом з четвертого El’Lab. У 2019 році вона була у пункті А, а у 2021 році – вже у пункті Б. Тож учасники розповідають про свої нагальні проблеми, і ментори, відповідно, дають інші відгуки і поради, бо ж і ситуація вже геть інша.

Тут важливо зробити ремарку. Якщо компанія приїхала на івент, класно провела час, поспілкувалася з менторами, записала собі ідеї, приїхала додому, нічого не впровадила і через рік повернулася з такими ж запитами – то це не про розвиток. Інше питання, коли вона впроваджувала, але у неї щось не вийшло. Тоді, будь ласка, давайте обговоримо, що пішло не так, і розкладемо все по поличках.

Як відбувається процес відбору учасників?

Хто перший подав заявку – тому і пріоритет. Внаслідок обмеженої кількості місць, набір команд закривається досить швидко. А головне, що сам формат івенту допомагає нам фільтрувати тих людей і компанії, які розуміють його цінність і готові змінюватися.

«Звісно, коли команда подає заявку, я їм телефоную, запитую про їх очікування та проговорюю всі деталі. Крім того, для нас важливо, щоб компанія мала чітку проукраїнську позицію. За всі ці роки у нас жодного разу не відмовляли комусь в участі через репутаційні питання, адже, на щастя, до нас тягнуться тільки однодумці», – зауважує Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Також потрібно розуміти заздалегідь, з якої кількості людей складатиметься команда. Якщо взяти участь хоче тільки один співробітник від компанії, то організатори йому відмовлять. В практиці був такий кейс – дізналися, як все відбуватиметься і зрозуміли, що далі так робити точно не будуть, тому що результативність абсолютно не та.

Те ж саме стосується й онлайну. Цей формат протестували у 2020 році, коли одна з учасниць команди не змогла приїхати на івент через коронавірус. Але El’Lab – це про нетворкінг, тому вирішили відмовитися від повторення таких експериментів.

«Люди, які не приїжджають на сам буткемп, отримують у результаті звичайну консультацію. Вони не відчувають тієї атмосфери, яка тут панує, і, відповідно, враження від El’Lab у них зовсім не такі, як в інших колег. А нам важливо, щоб усі учасники почували себе на рівних та отримали від івенту заряд позитивних емоцій», – зазначає Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Коли працюють три людини – це оптимальний варіант. Є керівник відділу, який одразу з точки зору стратегії на все дивиться. Є методолог, який фонтанує ідеями. Є адміністратор LMS, який знає, що він може, а що не може впроваджувати у межах своїх ресурсів. Таке поєднання учасників забезпечує ідеальне комбо.

Чотири людини також працюватимуть продуктивно. А от п’ять учасників від однієї команди вже не запрошують. Вибачте, будь ласка, але вам потрібно когось обрати, тільки так.

Останнім часом, переважно, приїздять команди по чотири людини. Цікаво, що по дві вже навіть не подаються, тому що самі відділи в компаніях ростуть. Дійсно, адміністратор LMS може закрити навчання до 500 людей, але він не один все це робить. Йому потрібна ще й стратегія, а її дуже важко самостійно придумувати й аналізувати. Має бути ще чиясь думка.

За якою програмою працюють команди?

Кожен день присвячений окремій темі.

  • Спершу все починається зі стратегії та маркетингу в корпоративному elearning.
  • Другого дня говорять про контент і педагогічний дизайн. Тут панує суцільна творча атмосфера. Учасники діляться ідеями, ментори показують свої курси і, зрештою, вони всі надихають одне одного.

  • Третій день виділений під HR-аналітику. Тут учасники обговорюють, як рахувати, чи є навчання ефективним, і які метрики краще використовувати. Наприклад, заведено вважати, що якщо курс переглянуло мало людей, то він був поганим. Та насправді цей показник не є константою. Потрібно занурюватися, деталізувати і вміти підбирати метрики під кожен окремий випадок.

Таке поєднання тем дозволяє учасникам повністю пропрацювати проєкт.

Кожен день відкривається 30-хвилинною презентацією від одного з менторів. Це єдиний вид спікерства, який є. Він/вона розповідає про свої кейси і заряджає аудиторію на цю тему. Після цього вже починається робота в командах і менторська сесія, яка триває близько 2,5-3 годин.

«Якщо порівнювати з конференціями, то туди ви приходите послухати певного спікера та тему. У форматі буткемпу такого немає. Тут ви пропрацьовуєте саме те, що вам потрібно, і не витрачаєте свій час на прослуховування інформації, яку ви вже знаєте. Тобто, ви самі собі формуєте адженду в рамках цих трьох днів.

Кожна команда готується до El’Lab і виписує свої питання. Про те, хто саме буде їх менторами, вони дізнаються вже безпосередньо на івенті, тому для учасників це сюрприз», – ділиться Вікторія Балачук, Product Owner LMS Collaborator & менторка El’Lab.

Хто він – ментор El’Lab?

Основна ідея буткемпу полягає у тому, що кожного разу запрошують найкращих elearning-спеціалістів. Вони дуже добре орієнтуються у сфері онлайн-навчання, запустили не один проєкт і, що найголовніше, готові не просто прочитати якусь лекцію, а відкрито ділитися набутим досвідом. Тобто вони допомагають як тим командам, які тільки починають розвиватися, так і тим, які хочуть трансформувати наявні процеси, вирішити певні задачі та вийти на новий рівень.

Організатори не обирають фахівців тільки з відомих компаній. Стати ментором El’Lab може кожен експерт, який має досвід роботи у корпоративному електронному навчанні. Запрошують визнаних професіоналів у своїй сфері, які не стоять на місці, постійно розвиваються та беруть участь у конференціях. Ба більше, досить часто ментори рекомендують нам нові обличчя.

«Формат івенту не передбачає взаємодію команд, однак вони самі починають комунікувати між собою. У нас така камерна атмосфера, що все до цього підводиться. Але, звісно, ми робимо акцент на спілкуванні команди з менторами, а не з іншими учасниками. Це наш основний фокус, адже поговорити про атмосферу та нетворкінг – це класно, та головне завдання – зосередитися на навчанні», – наголошує Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Також важлива готовність ментора відкрито ділитися та щиро розповідати не тільки про успішний успіх, але й про невдачі. Усі періодично наступають на граблі, і це не привід соромитися, а навпаки – цікава тема для обговорення.

Експертність, відкритість та щирість – це три стовпи, на яких тримається El’Lab.

Відгуки учасників

Команда LMS Collaborator любить своїх менторів, деякі з них з нами з першого буткемпу і не пропускають жодного івенту. Вони дуже добре розуміють наші цінності, дають відвертий зворотний зв’язок і допомагають стати ще кращими.

«Своєю чергою, експерти отримують можливість обмінятися думками з ком’юніті, поспілкуватися з колегами і поділитися своїми знаннями. Вони самі кайфують від цього формату, про що часто нам і говорять», – ділиться Вікторія Балачук, Product Owner LMS Collaborator & менторка El’Lab.

Протягом трьох днів кожна команда працює з шістьма менторами, і в неї точно є хтось зі сфери, у якій вона працює, а також хтось поза нею. Учасники отримують різносторонній досвід. У цьому випадку навмисно підбирають експертів так, щоб на виході команда мала шість різних точок зору.

Для початківців значно продуктивніше, якщо ментор буде зі суміжної сфери, адже ви тільки починаєте свій розвиток і вам ще не потрібно вигадувати велосипед. Навпаки, необхідно пройти за чітким алгоритмом. Для тих, хто трансформується, обов’язково має бути інша точка зору не зі сфери. Інакше кажучи, людина незаангажована, яка може наштовхнути на такі ідеї, про які спеціалісти, що працюють у цій галузі вже багато років, ніколи б і не подумали.

Організатори знають запити команд, тому добирають саме таких менторів, які ці запити можуть закрити.

Яких трансформацій зазнав El’Lab за роки свого існування?

Можна сміливо сказати, що це – історія про впевненість, впевненість у результаті. Рік у рік elearning-ком’юніті збільшується, але при цьому сам проєкт не масштабується, тож формат El’Lab залишається незмінним. Єдине, що його трохи модернізували, адже на початку не було теми маркетингу. Її додали вже на четвертому заході, оскільки це теж важлива складова електронного навчання.

Також росте й експертиза та змінюється ринок. У 2018 році в учасників могли бути дуже лайтові питання із серії навчання продавців, зараз же мова йде про трансформацію процесів. Тобто, розвивається ринок, розвиваються запити, розвивається El’Lab.

«Щодо менторів, то у нас сформувалась експертна спілка, і є постійні резиденти. З кожним івентом вони приносять як свій новий досвід, так і ретроспективний аналіз динаміки того, як якісно змінюються команди та їх задачі.

Що на першому, що на останньому El’Lab ми запрошували у ролі менторів найкращих професіоналів своєї справи. Ба більше, я вважаю, що наша відмінність полягає саме у стабільній якості», – наголошує Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

Якщо ж говорити про труднощі організації такого івенту, то є певний чек-лист, що і за чим потрібно робити. Процеси вже настільки відточені, що наразі команда El’Lab складається всього з п’яти людей.

Звісно, виникають періодично якісь виклики, але це більше виклики креативності. До прикладу, кожного разу вигадується нова стилістика заходу. Останній буткемп був присвячений темі «Складаємо elearning пазл». Задача полягала у тому, щоб всі деталі нагадували про неї. Тому першого ж дня на івенті зробили групове фото і перетворили його на пазл, який подарували кожній команді. Так і тепла пам’ять про участь залишається, і про тематику заходу можна здогадатися.

«Вигадувати усі ці дрібні фішечки непросто, адже кожного разу хочеться дивувати. Ми намагаємося не повторюватися, щоб людям було що згадати. Навіть якщо формат передбачає послідовність певних дій, оновлення все одно має бути. Коли команда приїздить на El’Lab вже вп’яте – це найкраще підтвердження того, що ми все робимо правильно», – зауважує Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Також продовжується експеримент з містами, ми не обмежуємося тільки Вінницею. Завдяки запрошенню від менторів, El’Lab вже встиг побувати у Києві, Львові та Дніпрі. Та в якому місті не проводився б івент, завжди підбирається стовідсотково зручне приміщення для всіх учасників. Команда навіть готує списки закладів поблизу, де можна пообідати. Позаяк організатори вважають, що обов’язок організаторів полягає у тому, щоб в учасників було все необхідне.

«Попри будь-яку підготовку, ти все одно кожного разу хвилюєшся, адже завжди може статися якась несподіванка. Було таке, що ментор в останній момент відмовився від участі – це взагалі мій біль. З командами, до речі, такого жодного разу не було. За тиждень до івенту я навіть прошу менторів починати повідомлення зі слів «Все добре, я буду», а потім вже писати своє питання, щоб не додавати мені зайвої сивини. Але кожна така ситуація – наш досвід, і ми вже заздалегідь готуємо собі підстраховку на будь-який випадок», – розповідає Ірина Мірошніченко, Head of Marketing в LMS Collaborator & Project Manager El’Lab.

Є певний кістяк, на якому тримається івент. Головне, щоб ментори з учасниками приїхали, їм було де жити, що їсти, і на місто не летіли ракети. Все інше – звичайні дрібні неприємності.

Як повномасштабне вторгнення вплинуло на El’Lab?

Якщо на п’ятому буткемпі організатори забезпечували усіх учасників масками та антисептиками, то на сьомому – схемами укриттів. Такі вже наші реалії. Крім того, кожен день зараз починається з хвилини мовчання, адже серед українського elearning-ком’юніті також є втрати.

З’явилися й усілякі транспортні нюанси, пов’язані як зі скасуванням деяких потягів, так і з введенням комендантської години. Ну і, звісно ж, додалися нові вимоги до приміщення. Тепер воно має бути не тільки зручним, але й безпечним та обов’язково оснащеним генератором.

Запити самих учасників також змінилися.

«На останньому El’Lab ми дуже багато говорили про реінтеграцію ветеранів, підтримку тих співробітників, які служать у ЗСУ та імплементацію всіх цих процесів у корпоративне електронне навчання. Учасники обмінювалися своїм досвідом і розповідали, як це все організовано у них», – пригадує Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

Крім того, збільшилася кількість запитів на ефективність. Бізнес має приносити конкретні результати, особливо сьогодні, і навчання персоналу це також стосується. Водночас турбота про співробітників і їх ментальний стан виходить на перший план.

Зараз бачимо, що оцінка персоналу за методом 360 градусів отримує друге дихання і знову стає популярною. Збільшуються й запити на автоматизацію процесів, адже компанії хочуть позбутися рутини – дехто навіть замислюється про впровадження штучного інтелекту.

«Є й такі теми, що залишаються актуальними з року в рік. Наприклад, як перетворити експертний контент на дієвий інструмент навчання. Водночас зникає проблема пошуку системи, яка дозволяє доставляти цей контент. Рішень багато, залишилося тільки обрати те, що вирішуватиме конкретно ваші задачі», – зауважує Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

Також до таких вічнозелених тем відноситься мотивація співробітників до навчання та розрахунок його ефективності. Щоправда, вирішувати ці питання стає ще важче через брак кваліфікованих elearning-фахівців, багато з яких виїхали за кордон у пошуках безпеки для себе та своїх родин. Це стосується і методистів, і педагогічних дизайнерів, і організаторів, що вибудовують й адмініструють процес навчання.

Навіщо це LMS Collaborator?

І це логічне питання, адже компанія LMS Collaborator не заробляє на El’Lab. Внески команд йдуть безпосередньо на організацію івенту. Тож вся справа тут у флагманстві. Коли зростає ринок – це цікаво і є з ким працювати. Водночас спеціалісти рухаються вперед і дають свої фідбеки.

«Після чергового буткемпу учасники можуть запитати: «Як вам ідея запровадити в LMS ось таку фічу?». У них вже є досвід і вони розуміють, як все працює і навіщо. Ми запитуємо в інших наших клієнтів, чи потрібна їм ця функція. Вони відповідають, що так, і вона йде в розробку. Тобто, El’Lab безпосередньо впливає на розвиток нашого продукту», – наголошує Вікторія Балачук, Product Owner LMS Collaborator & менторка El’Lab.

Крім того, якщо тебе оточують класні фахівці, то ти тягнешся за ними і намагаєшся відповідати їх рівню. Адже коли на всю команду один крутий спеціаліст, а всі інші – початківці, то зникає мотивація зростати і розвиватися. Наприклад, одна з команд безпосередньо на буткемпі створила, а потім впровадила свого корпоративного героя – такі кейси дуже надихають. Отже, загальна місія полягає у розвитку ринку корпоративного електронного навчання в Україні.

Місія El’Lab

Для всієї команди LMS Collaborator це ще й шалений досвід. Команда спілкується як з менторами, так і з учасниками, що дає актуальний зріз elearning-ринку. Так з’являється розуміння, які запити наразі на часі, які основні больові точки. Навіть є власний чат учасників El’Lab, де періодично обговорюються цікаві теми.

Сьогодні живемо у дуже мінливому світі. Все стрімко змінюється, тому маємо постійно рухатися та тримати руку на пульсі подій.

«Наразі люди дуже вмотивовані, вони бачать у цьому цінність та корисність. І справа тут не у звичайній ввічливості. Наші учасники хочуть, щоб ми не зупинялися, адже це надважливо для ринку корпоративного навчання. Тож восьмому El’Lab точно бути, тут вже без варіантів!», – запевняє Мирослав Боцула, СЕО LMS Collaborator & Founder El’Lab.

Авторка Ольга Корбан

Читайте ще: Як українські HR-фахівці використовують у своїй роботі технології штучного інтелекту? Дослідження robota.ua