Про Budni
Наші продукти
Тестувальник – це не просто людина, яка шукає баги. Це людина, яка їх пояснює. Якщо деви знецінюють репорт, менеджери вважають тестувальників «занадто прискіпливими», а клієнти дивуються, навіщо взагалі потрібен QA, проблема може бути не у браку технічних знань, а в комунікації.
У статті Валентина Яценко, Senior QA Engineer в IT-компанії Boosta, розповідає, чому soft skills важливі для QA-тестувальника.
QA-тестувальник – це людина, яка чіпляється за деталі, ставить багато питань і пише про помилки. Така поведінка «зануди» рідко в кого може викликати захоплення в реальному житті, але ці якості необхідні для роботи та досягнення якісного результату в межах проєкту. А щоб не наражатись на негатив від команди, особливо розробників, і побудувати довірливі стосунки – важливі soft skills. Уміти комунікувати, мати почуття гумору, подавати інформацію мʼяко – це must have.
В одній із попередніх компаній я працювала в парі ще з одним QA. На той час у нього була набагато більша технічна експертиза в проєкті, але йому не вистачало комунікабельності. Через деякий час я лишилась одна, оскільки більшості команди було некомфортно з ним у спілкуванні, а замовникам не вистачало його залученості в проєкт та ініціативності. Пасивна поведінка та просто виконання вимог офера ніколи не допоможуть в інтеграції з командою та в досягненні найкращих результатів.
Необхідні якості QA для взаємозв’язку з командою
На сучасному ринку праці є тенденція, що soft skills для будь-якого спеціаліста є вирішальними, і вони можуть навіть переважати над технічними знаннями. У ситуації, коли кілька кандидатів мають однаковий рівень знань, оберуть на посаду того, хто краще адаптується й комунікує. Саме про ці необхідні якості я розповім далі.
Розпізнавати, розуміти та керувати своїми емоціями, а також емоціями інших людей. У командній роботі він допомагає покращити взаєморозуміння, уникати конфліктів й ефективно взаємодіяти з колегами. Люди з високим емоційним інтелектом краще адаптуються до змін, підтримують позитивний робочий клімат і сприяють досягненню спільних цілей. Тому дотепна історія на дейліку може розрядити обстановку й покращити настрій.
Кажуть, що в IT ідуть переважно інтроверти, тому комунікабельність декому варто прокачувати. Наприклад, проаналізувавши документацію, ТЗ, потрібно скласти список уточнювальних запитань, і тільки після цього можна адресувати їх тому, хто за це відповідальний. Менше сповіщень у Slack – менше дратувань.
Якщо виявилося, що питань надто багато, краще призначити зустріч на зручний час. Варто дізнатися всю інформацію, не боячись здатися некомпетентним, оскільки завдяки найбанальнішим питанням можна виявити помилку в бізнес-логіці або очікуваних результатах функціоналу.
Бачиш процес, який можна покращити – озвуч ідею та своє бачення. Можливо, ця ідея нікому не сподобається або в ній не побачать користі, але важливим кроком є саме сміливість для озвучення своєї точки зору.
Щоб не бути надокучливим, варто застосовувати практику збору питань/уточнень. Якщо писати щодо кожного питання, можна відчути, як співрозмовник починає нервувати (вже мовчу про те, що одне питання може прийти в пʼятьох сповіщеннях).
Після збору питань, уточніть зручний спосіб комунікації. У моїй команді все вирішують через короткий дзвінок з обговоренням пунктів. Важливо й самому підготуватися – перевірити, чи можливо знайти інформацію самостійно. Це зекономить час колеги й не викличе негативних емоцій від перекладання відповідальності.
Спільні інтереси можуть обʼєднати людей, як і схожі проблеми. Варто бачити не працівників, а саме людей у команді, зі своїми хобі та уподобаннями. Зайти в комунікацію з ввічливого питання про проведені вихідні або гру улюбленої футбольної команди. Це гарний знак уваги, який може зробити комунікацію не такою формальною.
Якщо комусь потрібна ваша допомога – приділіть йому кілька хвилин. Якщо завантаження не дає змоги цього зробити або питання є більш обширним і потребує підготовки – узгодьте зручний для обох час для комунікації. Лишати повідомлення без відповіді та ігнорувати колег – це одна з помилок, яка не дасть змоги бути хорошим командним гравцем.
Людський фактор присутній у всіх професіях, тому, якщо ви припустилися помилки, важливо її визнати, ні в якому разі не перекладаючи відповідальність. Головним поінтом у такій ситуації є висновки. Потрібно проаналізувати ситуацію та не припуститися помилки в майбутньому.
Проводячи час разом на тімбілдингах, корпоративах або просто за чашкою кави, у вас з’являються спільні історії, спогади. Можливо, з кимось це може перерости в дружбу, яка продовжиться роками, а з кимось у вас просто стануть тепліші стосунки. Під час неформальної комунікації можна побачити людину, а не занудного QA-тестувальника, який завжди пише про проблеми, або Developer-а, який, виявляється, не завжди є серйозним. При побудові довірливих стосунків, можна побудувати якісну комунікацію, що сприятиме покращенню робочих процесів.
Якщо тестувальника не чують – тестування втрачає сенс. Саме тому soft skills у цій ролі іноді важливіші за технічну експертизу. Правильне слово в правильний момент може прискорити реліз, допомогти уникнути конфлікту та зробити QA тим, хто об’єднує команду, а не тим, кого всі бояться в чаті.
Я зробила висновки про те, що всю цю інформацію можна застосувати до будь-якої професії, а ще – це класні навички для життя та нетворкінгу.
Книги
Що можна почати робити прямо зараз?
Soft skills стають все більш важливими у професійному середовищі, часто навіть перевершуючи технічні навички. Якщо ви хочете не просто знаходити проблеми, а допомагати їх вирішувати – варто розвивати не лише уважність до деталей, а й уважність до людей. Для ефективної роботи команди потрібні люди, які зможуть спрацюватись. Як-то кажуть: «If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together».
Читайте ще: Чому в компанії уникають стратегування – і як HR може це змінити?