Тестувальник – це не просто людина, яка шукає баги. Це людина, яка їх пояснює. Якщо деви знецінюють репорт, менеджери вважають тестувальників «занадто прискіпливими», а клієнти дивуються, навіщо взагалі потрібен QA, проблема може бути не у браку технічних знань, а в комунікації.

У статті Валентина Яценко, Senior QA Engineer в IT-компанії Boosta, розповідає, чому soft skills важливі для QA-тестувальника.

QA-тестувальник – це людина, яка чіпляється за деталі, ставить багато питань і пише про помилки. Така поведінка «зануди» рідко в кого може викликати захоплення в реальному житті, але ці якості необхідні для роботи та досягнення якісного результату в межах проєкту. А щоб не наражатись на негатив від команди, особливо розробників, і побудувати довірливі стосунки – важливі soft skills. Уміти комунікувати, мати почуття гумору, подавати інформацію мʼяко – це must have. 

В одній із попередніх компаній я працювала в парі ще з одним QA. На той час у нього була набагато більша технічна експертиза в проєкті, але йому не вистачало комунікабельності. Через деякий час я лишилась одна, оскільки більшості команди було некомфортно з ним у спілкуванні, а замовникам не вистачало його залученості в проєкт та ініціативності. Пасивна поведінка та просто виконання вимог офера ніколи не допоможуть в інтеграції з командою та в досягненні найкращих результатів.

Необхідні якості QA для взаємозв’язку з командою

На сучасному ринку праці є тенденція, що soft skills для будь-якого спеціаліста є вирішальними, і вони можуть навіть переважати над технічними знаннями. У ситуації, коли кілька кандидатів мають однаковий рівень знань, оберуть на посаду того, хто краще адаптується й комунікує. Саме про ці необхідні якості я розповім далі. 

  • Емоційний інтелект 

Розпізнавати, розуміти та керувати своїми емоціями, а також емоціями інших людей. У командній роботі він допомагає покращити взаєморозуміння, уникати конфліктів й ефективно взаємодіяти з колегами. Люди з високим емоційним інтелектом краще адаптуються до змін, підтримують позитивний робочий клімат і сприяють досягненню спільних цілей. Тому дотепна історія на дейліку може розрядити обстановку й покращити настрій. 

  • Комунікабельність 

Кажуть, що в IT ідуть переважно інтроверти, тому комунікабельність декому варто прокачувати. Наприклад, проаналізувавши документацію, ТЗ, потрібно скласти список уточнювальних запитань, і тільки після цього можна адресувати їх тому, хто за це відповідальний. Менше сповіщень у Slack – менше дратувань. 

Якщо виявилося, що питань надто багато, краще призначити зустріч на зручний час. Варто дізнатися всю інформацію, не боячись здатися некомпетентним, оскільки завдяки найбанальнішим питанням можна виявити помилку в бізнес-логіці або очікуваних результатах функціоналу.

  • Сміливість 

Бачиш процес, який можна покращити – озвуч ідею та своє бачення. Можливо, ця ідея нікому не сподобається або в ній не побачать користі, але важливим кроком є саме сміливість для озвучення своєї точки зору. 

  • Організованість 

Щоб не бути надокучливим, варто застосовувати практику збору питань/уточнень. Якщо писати щодо кожного питання, можна відчути, як співрозмовник починає нервувати (вже мовчу про те, що одне питання може прийти в пʼятьох сповіщеннях). 

Після збору питань, уточніть зручний спосіб комунікації. У моїй команді все вирішують через короткий дзвінок з обговоренням пунктів. Важливо й самому підготуватися – перевірити, чи можливо знайти інформацію самостійно. Це зекономить час колеги й не викличе негативних емоцій від перекладання відповідальності.

  • Залучення в життя команди 

Спільні інтереси можуть обʼєднати людей, як і схожі проблеми. Варто бачити не працівників, а саме людей у команді, зі своїми хобі та уподобаннями. Зайти в комунікацію з ввічливого питання про проведені вихідні або гру улюбленої футбольної команди. Це гарний знак уваги, який може зробити комунікацію не такою формальною.

  • Готовність допомогти

Якщо комусь потрібна ваша допомога – приділіть йому кілька хвилин. Якщо завантаження не дає змоги цього зробити або питання є більш обширним і потребує підготовки – узгодьте зручний для обох час для комунікації. Лишати повідомлення без відповіді та ігнорувати колег – це одна з помилок, яка не дасть змоги бути хорошим командним гравцем.

  • Визнання помилок і відповідальність 

Людський фактор присутній у всіх професіях, тому, якщо ви припустилися помилки, важливо її визнати, ні в якому разі не перекладаючи відповідальність. Головним поінтом у такій ситуації є висновки. Потрібно проаналізувати ситуацію та не припуститися помилки в майбутньому.

  • Спільні атракції

Проводячи час разом на тімбілдингах, корпоративах або просто за чашкою кави, у вас з’являються спільні історії, спогади. Можливо, з кимось це може перерости в дружбу, яка продовжиться роками, а з кимось у вас просто стануть тепліші стосунки. Під час неформальної комунікації можна побачити людину, а не занудного QA-тестувальника, який завжди пише про проблеми, або Developer-а, який, виявляється, не завжди є серйозним. При побудові довірливих стосунків, можна побудувати якісну комунікацію, що сприятиме покращенню робочих процесів.

Якщо тестувальника не чують – тестування втрачає сенс. Саме тому soft skills у цій ролі іноді важливіші за технічну експертизу. Правильне слово в правильний момент може прискорити реліз, допомогти уникнути конфлікту та зробити QA тим, хто об’єднує команду, а не тим, кого всі бояться в чаті.

Я зробила висновки про те, що всю цю інформацію можна застосувати до будь-якої професії, а ще – це класні навички для життя та нетворкінгу.

Як розвивати soft skills тестувальнику?

Книги

  1.  «Емоційний інтелект лідера», Енні Маккі, Річард Бояціс, Деніела Ґоулман. 
  2. «Мистецтво мислити системно. Розв’язання проблем від особистого до глобального масштабу», Донелла Медовз.
  3. «Тією горою є ви. Як перетворити самосаботаж на самовдосконалення», Бріанна Вест. 

Що можна почати робити прямо зараз?

  1. Скласти список питань, на які давно хотіли отримати відповідь. Написати тому, хто може допомогти в цьому, але почати розмову зі small talk, як би некомфортно ви себе не почували.
  2. Якщо хтось давно потребував вашої допомоги – виділіть трохи часу й зв’яжіться з цією людиною.
  3. Відкривайтеся першими – розкажіть свій нещодавній смішний факап на дейліку.
  4. Якщо в команді планується загальний івент або активність – долучіться.

Замість висновку

Soft skills стають все більш важливими у професійному середовищі, часто навіть перевершуючи технічні навички. Якщо ви хочете не просто знаходити проблеми, а допомагати їх вирішувати – варто розвивати не лише уважність до деталей, а й уважність до людей. Для ефективної роботи команди потрібні люди, які зможуть спрацюватись. Як-то кажуть: «If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together».

Читайте ще: Чому в компанії уникають стратегування – і як HR може це змінити?