Хоча, на перший погляд, METRO може здаватися традиційним гравцем на ринку ритейлу, за лаштунками компанія активно впроваджує цифрові інструменти та стратегії. У цьому ексклюзивному інтерв’ю Анна Толмачова розповідає, як компанія переосмислює торгівлю за допомогою технологій та допомагає своїм співробітникам адаптуватися до цифрової ери.

Анна Толмачова

Анна Толмачова, директорка з персоналу METRO Україна

– Чи можна сказати, що METRO Україна – діджитальна компанія?

– Коли ви приходите робити гуртові закупи в METRO, вас зустрічають не роботи, а наші співробітники й співробітниці. На полицях ви перевіряєте ціну на паперових цінниках і отримуєте на касі паперовий чек. То що ж, METRO все-таки не діджиталізується? 

Звісно ні. Сучасний бізнес, особливо ритейл, що працює з професійним клієнтом та амбіційно зростає, просто не може конкурувати й залишатися ефективним та стабільним без технологій та автоматизації. Тільки уявіть, скільки цифрових рішень стоїть, наприклад, за впровадженням кас FastLine, які неймовірно популярні серед клієнтів, та за котрі METRO Україна отримала кілька нагород за інновації в ритейлі. METRO Україна давно обрала діджитальний шлях і навіть зробила його критичним важелем у стратегії sCore, представленій у січні 2022 року.

Усі комерційні рішення у нас базуються на великих масивах даних, забезпечуючи гнучкість та швидкість бізнесу, а переважна більшість процесів підкріплена сучасними технологіями задля операційної та фінансової ефективності. Наші клієнти та партнери теж стають частиною цих змін, користуючись нашими пропозиціями, переходячи на електронний документообіг разом із нами тощо. Нові співробітники щиро дивуються рівню діджиталізації та дуже швидко долучаються до цього руху. 

– Які діджитальні інструменти ви застосовуєте?

«METRO використовує різні рівні діджиталізації бізнес-процесів, від відомих систем SAP, Salesforce чи Cornerstone до рішень, створених власним центром розробки. Ми маємо власні проєкти Data Lake та Machine Learning, розгорнуті у хмарі Google Cloud. Також працюємо з low code/no-code-платформами та роботами UI-path для автоматизації нескладних процесів. Відділ розробки активно використовує AI-рішення, наприклад, GitHub Copilot», – ділиться Head of Informational Systems & Technology в METRO Україна, Сергій Потапов.

Також штучний інтелект уже став частиною процесів для відділів фінансів, маркетингу, HR, імпорту, ціноутворення. Роботи та чат-боти активно використовуються у фінансах, HR, комунікаціях.

– Як ви допомагаєте співробітникам/-цям опанувати технології?

– Діджитальна трансформація – це не просто програми чи ігри зі штучним інтелектом. Ба більше, це не відповідальність винятково IT-відділу чи відділу  маркетингу. Діджиталізація змінює всю організацію: її дизайн, ролі всередині, спосіб мислення та, звісно, навички. Наша задача як HR – допомогти людям зрозуміти та пройти ці зміни. 

На початку 2022 року ми представили компанії платформу діджитальної грамотності Digit.All. Що це таке? Це набір дій та інструментів, які роблять можливими:

  • розповсюдження відповідальності за діджиталізацію по всій організації; 
  • розуміння кожним/-ою співробітником/-цею своєї ролі в цьому процесі;
  • вільний доступ до навчання діджитальній грамотності;
  • збереження знань та інсайтів.

Як це працює? Ми розробили бачення того, які ролі нам потрібні для здійснення змін та впровадження технологій. Їх чотири: візіонер (visioner), власник (owner), суперкористувач (superuser) та користувач (user). Кожен проєкт, система, масив даних тощо мають свою команду з цими чотирма ролями. В результаті ми отримали карту відповідальності й карту навичок, яких необхідно навчати людей.

У кожної посади в METRO Україна є ще й своя діджитальна роль. Це враховується у профілях посад, а отже – тепер впливає на вимоги, грейдинг, компенсації, методи розвитку та залучення талантів. 

Модель діджитальних компетенцій

Для прикладу, в HR-відділі є робот Мар’ян. Він допомагає нам з обліком додаткового робочого часу, оформленням, звітністю, бекапом розрахунку зарплат тощо. Візіонером цього продукту є HRD, який визначає його місце в стратегічних ініціативах. Власником є People Data Manager, який створює технічне завдання, спілкується з командою розробників у центральному офісі (суперкористувачами) та навчає користувачів, якими є співробітники відділу People data & Payroll.

Платформа також містить навчальні матеріали, базу знань, контактів, бот-навігатор, спільноти користувачів для обміну досвідом. Матриця навичок дозволяє розвивати це і використовувати платформу як каталізатор діджитальної трансформації.

– Які навички особливо популярні?

– У нас всі ролі є активними користувачами платформи. Користувачі звертаються до неї періодично, коли стикаються з новим функціоналом систем. Вони більше полюбляють короткі інструкції та підказки. Візіонери та власники активно беруть участь у комплексних програмах з дизайн-мислення, управління проєктами та розвитку діджитального мислення. Нам вдалося зацікавити колег завдяки ініціативі «Діджитальний вересень», якою ми відкривали платформу, і до якої запросили топспікерів з «Гугл», «Амазон», «Карфур», «Лего» та лідерів цифрової трансформації в Україні. 

Хочу працювати в METRO Україна

Читайте ще: 11 стратегічних орієнтирів для HR-фахівців