Інеса Летич, радниця Asters

Відтепер у випадках придбання чи реорганізації бізнесу у власників побільшає обов’язків перед працівниками. 15 травня 2024 року набрав чинності Закон від 25 квітня 2024 року №3677-IX про зміни до Кодексу законів про працю України щодо трудових відносин при передачі бізнесу.

Закон має на меті привести національне законодавство у відповідність з Директивою ЄС 2001/23/ЄС від 12 березня 2001 року, яка також відома як transfer of undertaking Directive. Директива покликана захищати права найманих працівників у разі продажу чи іншої зміни власника бізнесу.

Продаж компанії чи її реорганізація потребуватимуть попередніх консультацій з працівниками

Консультації зі стороною працівників – звична у світі процедура у випадку продажу чи реорганізації бізнесу. Відтепер така процедура буде обов’язковою і для українських роботодавців, які планують продати чи придбати компанію, або ж провести її реорганізацію (наприклад, злиття чи перетворення). Консультації необхідні, якщо буде збережено той самий вид діяльності підприємства.

Суть консультацій – надати працівникам більше інформації про передачу бізнесу та її наслідки для них не пізніше ніж за 10 робочих днів до угоди з передачі.

Інформація надається профспілкам чи іншим представникам працівників, а якщо таких немає – працівникам.

Профспілки або ж представники працівників мають право протягом п’яти робочих днів з дня отримання такої інформації розпочати консультації щодо причин ухвалення рішення про передачу та її наслідки для працівників.

У разі реорганізації компаній працівники переходитимуть до правонаступника

За змінами у разі злиття, приєднання, поділу, перетворення або ж виділу підприємства трудові відносини працівників продовжуються із правонаступником. Знову ж таки, обов’язок у правонаступника виникне лише у разі збереження виду діяльності реорганізованого підприємства. Усі права та обов’язки за трудовими договорами, що існували між працівниками та підприємством до його реорганізації, переходять до правонаступника. Тобто, наприклад, у разі приєднання компанії, якщо при цьому буде продовжено її вид діяльності, її працівники перейдуть разом з нею до правонаступника.

Профспілки переходитимуть «у спадок» правонаступникам

Зміни передбачають, що у разі передачі компанії статус і функції первинної профспілкової організації (чи інших представників працівників) зберігаються і підлягають виконанню на тих самих умовах, які існували до передачі. Тобто у разі, наприклад, поділу компаній чи виділу окремого підприємства, на таких новостворених юридичних осіб буде поширюватись діяльність профспілок реорганізованої компанії.

Звільнення та погіршення умов праці працівників після передачі

Зміна власника компанії чи реорганізація самі по собі не можуть бути підставою для звільнення персоналу. Проте і жодної заборони на звільнення із загальних підстав не передбачається.

Тобто, наприклад, допускається проведення скорочення працівників після реорганізації, якщо про це буде прийняте окреме рішення та будуть наявні об’єктивні причини.

Якщо передача бізнесу зумовить зміну істотних умов праці працівників, про це необхідно повідомити не пізніше ніж за два місяці. У випадку, коли працівник звільняється, оскільки істотні умови його праці було змінено в сторону погіршення, таке звільнення вважатиметься звільненням з ініціативи роботодавця.

Трудові договори можуть передаватися разом з майном

Зміни запроваджують новий підхід стосовно роботодавців-фізичних осіб. А саме, якщо такий роботодавець продає чи передає в користування своє майно, за яким стоїть організована група ресурсів, то трудові договори його працівників переходять до покупця чи нового користувача цього майна. Наприклад, якщо у фізичної особи-підприємця був автопарк з водіями, то у випадку продажу чи здачі в оренду таких авто водії стануть працівниками нового власника чи орендаря транспортних засобів.

Варто зауважити, що перелічені гарантії застосовуються до усіх найманих працівників, незалежно від виду трудового договору (на визначений термін, на неповний робочий час тощо). Водночас такі зміни не стосуються осіб, що співпрацюють з компаніями на підставі цивільно-правових договорів.

Читайте ще: ФОП чи найманий працівник: особливості працевлаштування для роботодавців та співробітників