Про Budni
Наші продукти
Офбординг – важливий процес у житті будь-якої компанії, який часто недооцінюється. CleverStaff разом з Катериною Сергієнко, IT Recruitment Consultant, Head of Recruitment і менторкою PRJCTR, зібрали поради, як при звільненні мінімізувати стрес та зберегти стосунки.
Звільнили або айтівець сам звільнився? Ну ок, зі всіма буває, сторінку перегорнули, двері зачинили і дивимося на нових кандидатів. Але ці люди – незавершена глава, особливо в умовах вузьких ніш, де всі одне одного знають і «сарафанка» працює досить потужно. Тому некоректний офбординг або його відсутність – це не ОК. А чому?
Ось деякі негативні наслідки:
- Порушення довіри. Недостатня чи некомпетентна комунікація під час звільнення може порушити довіру між співробітником і керівництвом компанії, а також між іншими членами команди.
- Втрата продуктивності та важкий психологічний клімат. Неправильно організоване звільнення може призвести до втрати продуктивності, оскільки співробітники відволікаються на дану ситуацію й відчувають невпевненість у майбутньому.
- Погіршення репутації компанії. Негативний досвід звільнення може стати предметом обговорення у робочих колах та серед інших професіоналів, що може погіршити репутацію компанії як роботодавця. Нетворк – це дуже важливо!
- Втрата талантів. Поганий офбординг може призвести до того, що колишній співробітник даватиме негативний фідбек, коли його знайомі будуть запитувати про дану компанію. І потенційні бажані кандидати не захочуть мати справу з таким роботодавцем.
- Втрата коштів. Неправильне звільнення може призвести до витрат на юридичні послуги, компенсаційні виплати тощо.
Приклади етичних підходів
Якісний офбординг – це можливість залишити позитивне враження про компанію та команду навіть після звільнення.
Розглянемо ситуацію з компанією ABC (American Broadcasting Company). Це американська телевізійна мережа, власником якої є компанія Волта Діснея. Вона відзначилася професійним та емпатичним підходом під час звільнення своїх співробітників. Перед оголошенням про звільнення компанія провела індивідуальні зустрічі з кожним, де обговорювалися альтернативні варіанти кар’єрного розвитку та підтримки в майбутньому. Крім того, виплатила компенсації та надала професійні поради щодо пошуку роботи, включаючи доступ до мережі професійних зв’язків та навчальних ресурсів.
Цей приклад демонструє, як компанія може використовувати звільнення, щоб підтримати колишніх співробітників.
Серед інших кейсів зі знаком «+»:
Звільнення – не завжди вихід, особливо в умовах дефіциту фахівців певних ІТ-напрямів. Можливо, людина вигоріла або щось інше впливає на її продуктивність – стосунки, рівень задач, відсутність фінансового та особистісного розвитку тощо (варто дослідити ці моменти, якщо не хочеться втрачати спеціаліста). Тому альтернативою може бути:
Кілька кроків, які допоможуть здійснити офбординг правильно:
Підготовка передбачає обговорення ситуації з тімлідом/керівником, збір технічної інформації (залишок відпустки, корпоративна техніка, доступи тощо), перевірку угоди між компанією та працівником. Якщо є потреба або певні ризики – консультація з юристом.
Під час приватної розмови зі співробітником про звільнення варто проговорити все максимально конкретно та повідомити про дату виплат (зарплата, бонуси) і фінальний день, компенсацію відпустки, готовність надати рекомендації, допомогти у майбутньому словом або ділом.
Exit Interview. Це відверта розмова щодо виправданих і невиправданих очікувань, взаємодії з колегами й керівництвом, обґрунтованості рішень тощо, яка дає можливість отримати цінний фідбек. Крім того, це нагода показати співробітнику, що він може бути запрошений назад у компанію в майбутньому (звісно, якщо це можливо).
Під час фінального інтерв’ю говоріть прямо і чесно про причини такого рішення, зберігаючи при цьому професіоналізм і повагу до співробітника, виявляйте емпатію та розуміння ситуації, будьте готові відповісти на будь-які питання.
Розмова з командою. Звільнення так чи інакше впливає на перебіг справ в усьому відділі. Тому команді треба теж прозоро донести цю інформацію, розказавши про його причини та ймовірні тимчасові зміни у робочому процесі.
Наостанок
Катерина наголошує, що звільнення – це нормальна частина employee life cycle у компанії. Вже минули часи, коли люди працювали по 10-15 років в одного роботодавця. Наразі можна кардинально змінювати кар’єру декілька разів за життя, адже інколи саме звільнення сприяє перегляду вектора і є каталізатором руху до кращих варіантів, кар’єрних стрибків й успіху, але аж ніяк не кінцем світу.
Робота – це лише частина життя, а не сенс існування. Розуміння цього зробить процес звільнення керованим і знизить градус стресу для всіх.
Матеріал підготувала Олена Тархова