Про Budni
Наші продукти
Навчальний рік 2025 розпочався, і школярі та студенти знову поринули у здобуття нових знань. Водночас багатьом дорослим здається, що після закінчення університету та отримання диплома навчатися не обов’язково. Проте сьогодні реальність інша: потрібно бути готовими навчатися протягом усього життя. Ба більше, концепція lifelong learning – безперервного навчання – стала базовою навичкою для тих, хто прагне залишатися конкурентним на ринку праці та підвищувати свій дохід.
Зібрали поради, які допоможуть повернути ентузіазм до навчання, який ви відчували ще у шкільні чи студентські роки. Тож нумо вчитися вчитися і залишатися конкурентним на ринку праці.
Глибинне навчання: повторювати, щоб розуміти
За стародавньою латинською мудрістю: Repetitio est mater studiorum («Повторення – мати навчання»). Саме повторення лежить в основі засвоєння знань і допомагає їх закріпити. Ви, напевно, не раз помічали: прочитана професійна книга чи прослухана лекція з часом стирається з пам’яті, і добре, якщо залишається бодай щось, що можна застосувати на практиці. Вихід є – глибинне навчання, що ґрунтується на наукових принципах роботи пам’яті.
Щоб закріпити матеріал, варто застосовувати інтервальне повторення. Воно полягає у тому, що замість того, щоб зубрити, ви повертаєтеся до матеріалу через певні проміжки часу – через день, тиждень, місяць. Такий підхід допомагає перенести знання у довготривалу пам’ять.
Корисним інструментом стануть і «карти пам’яті». Візуалізуючи зв’язки між поняттями, ви краще зрозумієте їхню суть, а не просто завчите напам’ять.
Відеокурс ≠ знання
У вашому резюме може бути безліч пройдених онлайн-курсів, але якщо ви не можете застосувати здобуті навички на практиці, вони не працюють. Онлайн-курси – чудовий інструмент навчання, але легко потрапити в пастку, якщо вважаєте, що «подивитися відео» = «засвоїти знання». Щоб у неї не втрапити, підключайтеся до курсу або вмикайте відео лише тоді, коли готові повністю зосередитися на навчанні. Спроба навчатися, займаючись, наприклад, паралельно кухонними справами, рідко приносить користь.
Також жодне навчання не буде ефективним без практики. Для цього одразу після або навіть під час курсу застосовуйте нові знання у власних проєктах, діліться результатами з колегами чи у професійних спільнотах, ставте собі маленькі виклики. Без практичного застосування онлайн-курси залишаються лише розважальним контентом.
Метод Pomodoro: фокус без вигорання
Під час онлайн-навчання зосередитися може бути непросто. Є кілька ефективних методів, що допомагають зберігати фокус не витрачаючи зайвої енергії. Найпоширеніший серед них – метод Pomodoro. Його суть полягає у тому, що ви працюєте або навчаєтеся 25 хвилин, після чого робите коротку перерву на 5 хвилин. Після чотирьох таких циклів варто зробити довшу перерву.
Вимкніть усі сповіщення, залишивши лише таймер на 25 хвилин, протягом яких повністю зосереджуєтеся на лекції чи домашньому завданні. Лише після сигналу таймера можна на 5 хвилин перевірити месенджери або відповісти подрузі. Ця техніка допомагає уникнути прокрастинації, підвищує продуктивність і дозволяє навчатися без відчуття виснаження.
Peer learning: сила комʼюніті
Пам’ятаєте, як у студентські роки набагато легше було готуватися до іспитів разом із сусідами по кімнаті в гуртожитку? Або як знання, обговорені на уроці з однокласниками та вчителем, запам’ятовувалися краще, ніж прочитані самостійно вдома? Це не випадково: людина навчається швидше, коли має з ким обговорювати матеріал. Саме тому ефективним є peer learning – навчання через спільноти.
Використовуйте обмін досвідом із колегами, групові воркшопи чи книжкові клуби, підключайтеся до чатів з однодумцями, де можна поставити запитання й отримати миттєвий фідбек. Коли ви пояснюєте матеріал іншим, самі починаєте розуміти його глибше.
Навчання дорослої людини – це не зубріння, а система, практика та взаємодія. Ви вчитеся не для «галочки», а щоб інвестувати у власне майбутнє – і ці інвестиції мають бути якісними.
Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni
Читайте ще: Back to school: як HR-и та керівники можуть підтримати працівників-батьків?