Про Budni
Наші продукти
Ресентеїзм – це почуття неприязні до керівництва, колег і задач, яке часто виникає через несправедливе ставлення, недооцінку зусиль чи навіть особисті проблеми. Ресентеїзм може стати серйозною проблемою, що підриває моральний дух, знижує продуктивність і спричиняє конфлікти в команді. І найгірше в цьому – співробітник продовжує працювати у місці, яке йому не подобається.
Щоб зрозуміти, як впоратися з ресентеїзмом, ми звернулись до психологині та психотерапевтки Мирослави Третяк. Нижче ділимось порадами.
Які ознаки ресентеїзму?
Насправді таких ознак може бути багато, але до основних відносяться:
Мирослава зазначає, що основними причинами ресентеїзму є:
«Коли ми спостерігаємо ресентеїзм, здається, що єдиним правильним рішенням є звільнення. Проте не все так просто. Часто буває, що люди насправді хочуть працювати в компанії, однак бажають дещо покращити. Але можливості та сміливості відкрито про це поговорити з керівництвом немає. Тоді вони застрягають у стані невизначеності, коли не можуть звільнитися та нормально працювати. Але напругу кудись потрібно дівати. Тому працівники показують своєю поведінкою неприязнь до керівництва, колег і роботи», — ділиться психологиня.
Якщо ви виявили це явище в команді, важливо визначити стратегію поведінки з такими працівниками. Мирослава Третяк рекомендує:
Проводити індивідуальні бесіди
Неприязна поведінка та поганий настрій можуть дратувати або викликати інші неприємні емоції у працівників. Тож важливо, щоб керівництво або колеги, які найближче спілкуються, поговорили наодинці з незадоволеними співробітниками. Варто зрозуміти конкретну проблему, які моменти потрібно покращити на робочому місці тощо. Це допоможе скорегувати план дій.
«Важливо не сприймати на власний рахунок невдоволення та почуття працівників. Образи та пасивна агресія не свідчать про те, що співробітник через вас так почувається (звісно, якщо немає конкретної причини). Це просто надлишок накопичених емоцій. Тому важливо розуміти, що емоції цієї людини — її емоції, не потрібно їх поширювати у команді», — наголошує Мирослава.
Залучити психолога чи коуча
Інколи деякі працівники не знають, як працювати з емоціями, вирішувати конфлікти та проговорювати свої потреби. Щоб розвʼязати цю проблему, керівництво може залучити психолога чи коуча, які б допомогли працівникам зрозуміти, яким чином працювати зі своїми емоціями та налагоджувати комунікацію.
Спільно проводити час
У робочих відносинах дуже важливими є командний дух і спільне проведення часу поза роботою. Таке неформальне спілкування допоможе налагодити міжособистісну взаємодію між усіма учасниками колективу та знизити напругу. Для цього спробуйте організувати пікніки, тімбілдинги, виїзди на природу чи спільні обіди.
Переглянути умови праці
Іноді головною причиною ресентеїзму можуть бути неналежні умови праці. Тому варто переглянути зарплату, бонуси, графік роботи, робоче навантаження, карʼєрний розвиток та інші фактори, які можуть вплинути на задоволеність співробітників.
Враховувати потреби
Зважайте на індивідуальні потреби й особливості кожного співробітника. Це можуть бути гнучкі графіки, можливість працювати віддалено чи особливі умови праці.
Мирослава зазначає: «Керівникам дуже важливо мати контакт з підлеглими. Водночас потрібно тримати “золоту середину” та чітко визначати кордони. Працівники мають розуміти свої посадові обовʼязки та культуру спілкування з колегами. Таке балансування між конкретикою і толерантністю допоможе мати здоровий клімат у компанії».
Підтримувати та надавати можливості для розвитку
Надайте співробітнику можливості для професійного розвитку та підтримки. Це може бути участь у тренінгах або конференціях. Така підтримка допоможе йому відчути свою цінність у компанії та підвищити мотивацію.
«Якщо вислуховуючи почуття незадоволеного співробітника ви відчуваєте певну емоційну втому, то тактовно й толерантно запропонуйте фахову допомогу в цьому питанні», — говорить психотерапевтка.
Ресентеїзм є серйозною перешкодою для ефективної роботи команди. Проте, дотримуючись вищезгаданих порад, ви зможете знизити його вплив і створити продуктивне робоче середовище.
Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni
Читайте ще: Стрес-менеджмент на роботі: як досягти балансу та продуктивності?