Про Budni
Наші продукти
Анна Канюченко, HR-менеджерка, сертифікована Сareer Hub кар’єрна консультантка, членкиня Асоціації кар’єрних консультантів України
Почнемо з експерименту. Заходимо на сайт пошуку роботи і набираємо перші букви «кар…»: картограф/иня, караоке-менеджер/ка, кардіолог/иня… і першу десятку професій, що починаються цими трьома буквами закриває професія «карщик». У ньому немає кар’єрного/ої консультанта/ки.
«А я й не знала, що існують фахівці з кар’єрного консультування», – ділиться одна з учасниць навчального курсу про започаткування власної справи, де я викладаю. Це все й не дивно. Знаєте чому?
Професія кар’єрного консультанта відносно нова на ринку праці України. У 2019 році був створений перший в Україні освітній курс з кар’єрного консультування. Я була серед перших студентів, сертифікувалася і вийшла в паралельну кар’єру у новій ролі. В ролі кар’єрної консультантки.
Хоча варто сказати, що неформально ця професія в Україні існувала ще до 2019, у відносно вузьких колах. Та широкого розголосу тільки починає набувати в останні 3-4 роки.
Роль кар’єрного консультанта в сьогоденні України недооцінена, а ринок праці вже починає відчувати дефіцит представників та представниць цієї професії.
До речі, чи знаєте ви, що в період Другої світової війни та після неї кар’єрне консультування в США набуло важливості у зв’язку із необхідністю працевлаштування ветеранів? Нагадує сьогоденність проблем? Так, нагадує. Трансформаційні процеси в Україні вже тривають, і тому кар’єрні консультанти вже затребувані. Та чи розуміють українці цінність професійного супроводу таких фахівців?
Значна частина суспільства досі не знає про кар’єрне консультування, а інша – покладає відповідальність за вирішення своїх професійно-кар’єрних запитів тільки на себе, вважаючи написання резюме, наприклад, не такою вже й складною справою.
Чи можу я себе підстригти сама? Можу. Але йду до перукаря, щоб це точно було красиво і професійно. Чи можу я зробити собі манікюр сама? Можу. Але я обираю майстра з манікюру, бо, по-перше, він точно зробить це краще, може запропонувати креативні ідеї, знає, що сьогодні «модно», які нові матеріали використовуються. Та й клієнт часто отримує ще й комунікаційне задоволення в процесі. Наприклад, ідучи до лікаря, ми ж не очікуємо лише готового рецепту з ліками, нам також важливо поділитись своїми болями, симптомами, бути вислуханими і почутими. Так виглядає будь-яка професія, мета якої – допомогти.
У суспільстві наразі немає культури звернення до кар’єрних консультантів, і професійна задача кожного з представників професії – створити і донести цінність своїх послуг, щоб це було такою ж нормою, як періодичні візити до перукаря, стоматолога чи сімейного лікаря.
Самим кар’єрним консультантам теж не вистачає орієнтирів. Спеціальність ще не запроваджена закладами освіти. На ринку є невелика кількість курсів з кар’єрного консультування. Інколи у колег-початківців немає розуміння, в який момент вони можуть сказати: «Я – кар’єрний консультант». Тому бути членом професійних спільнот, означає мати опорну точку на власному шляху в кар’єрному консультуванні.
З точки зору свого розвитку, це як мінімум п’ять опор:
А з точки зору позиціювання на ринку це також важливий аспект. Певній категорії клієнтів причетність до професійної спільноти може говорити про ваш професіоналізм. І якщо ми не говоримо про «сарафанне радіо», як метод залучення нових клієнтів, при всіх інших варіантах клієнту треба орієнтуватись на певні причини, які запевнять його в тому, що вам можна довіряти. Членство у професійній спільноті всеукраїнського масштабу стане вашою перевагою.
Об’єднавши професійні зусилля, спільноті кар’єрних консультантів треба почати з формування та закріплення власних стандартів роботи, місії та цінностей, взявши за основу багаторічний іноземний досвід та власну українську специфіку ринку праці.
І найголовніше – всім разом дати розуміння суспільству, що:
та інші питання професійного та кар’єрного напряму – у зоні відповідальності кар’єрних консультантів. Звертатися за допомогою до фахівців з різних питань це нормально і правильно.
Поки що складно будувати точні прогнози про те, як ця професія буде представлена надалі. Як і будь-які інші прогнози. Водночас на кар’єрних консультантах сьогодення, на мій погляд, стратегічно важлива суспільна задача на найближчі роки – познайомити, побудувати імідж професії та заслужити довіру українського суспільства до кар’єрного консультування. І що точно буде на часі – це використовувати відповідні інструменти кар’єрного консультування, працюючи з найманими працівниками, бізнесом різних форм, державними і неурядовими організаціями задля досягнення професійних інтересів кожного і спільних інтересів української економіки. Адже спільна велика перемога – це маленькі та великі перемоги кожного.
Читайте ще: HR-аналітика та прогностика: як компаніям ухвалювати рішення на основі даних