У сучасному світі все більше компаній шукають способи працювати ефективніше та залишатися конкурентоспроможними. Одним із найбільш універсальних підходів, що допомагає досягти цих цілей, є філософія кайдзен – концепція, яка зародилася в Японії та швидко здобула визнання по всьому світу.

У чому полягає суть кайдзен і як застосовувати цей підхід у професійній діяльності, розповімо далі.

Суть філософії кайдзен

Основна ідея філософії полягає у тому, що будь-який процес, навіть той, який здається ідеальним, завжди можна вдосконалити. Але, щоб досягти великих результатів, потрібно поступово та регулярно впроваджувати зміни. Крім того, ключовим принципом кайдзен є командна робота (залучення кожного співробітника до процесу вдосконалення).

Як застосовувати кайдзен у роботі?

Для реалізації цієї філософії існує набір інструментів, які допомагають покращити робочі процеси. Розглянемо основні з них.

Метод «5S»

Цей підхід є частиною кайдзен і спрямований на організацію робочого простору. Кожна буква у назві відповідає за певну дію:

  • Сортування (Seiri). Відокремлення необхідних речей від зайвих.
  • Систематизація (Seiton). Організація робочого простору.
  • Чистота (Seiso)Слідкування за порядком. 
  • Стандартизація (Seiketsu). Створення правил для підтримки чистоти й порядку.
  • Дисципліна (Shitsuke). Дотримання встановлених правил.

Як застосовувати? Регулярно підтримуйте чистоту на робочому місці, встановіть чіткі правила та привчайте інших працівників до їх дотримання. Завдяки цьому ви можете позбутися хаосу і зосередитися на важливих завданнях.

Аналіз корінних причин (метод «5 Чому»)

Цей метод полягає у визначенні корінної причини проблеми шляхом повторення запитання «Чому?» п’ять разів.

Як застосувати? Якщо на роботі виникла проблема, запитайте у себе «Чому?». Повторюйте його, доки не знайдете корінну причину. Наприклад, проблема: клієнт невчасно отримав звіт.

  • Чому співробітник не встиг завершити його?
  • Чому занадто багато завдань?
  • Чому пріоритети не були правильно розставлені?
  • Чому відсутній чіткий розподіл обов’язків?
  • Чому немає системи планування?

Метод PDCA

Це одна з основних технік для вдосконалення, яка базується на чотирьох етапах, які повторюються циклічно:

  • Плануй (Plan)Чітке визначення проблеми та створення плану дій.
  • Роби (Do)Реалізація запланованих змін в невеликому масштабі.
  • Перевіряй (Check)Оцінка результатів.
  • Дій (Act)Внесення правок (якщо необхідно).

Як застосувати? Якщо продуктивність команди знизилася: визначте причину, спробуйте новий графік роботи, оцініть зміни за тиждень і впровадьте вдалі рішення або внесіть корективи.

Система ТРМ

Методика, спрямована на максимізацію ефективності обладнання через залучення працівників до процесів його обслуговування. ТРМ базується на кількох основних етапах:

  • Профілактичне обслуговуванняРегулярний догляд за обладнанням.
  • Автономне обслуговуванняНавчання співробітників базового догляду.
  • Навчання персоналуПідвищення кваліфікації працівників.
  • Постійне покращенняРегулярний аналіз роботи обладнання та усунення недоліків.

Як застосувати? Навчіть співробітників базових навичок обслуговування обладнання. Наприклад, працівники можуть проводити щоденний огляд і перевіряти чистоту. Крім того, співробітники можуть опанувати базові навички самостійно, навіть якщо це виходить за межі їх основних обов’язків. Чим більше вони знають про технічні процеси, тим менше несподіванок виникатиме в роботі.

Дзидока

Цей метод дозволяє виявляти та усувати проблеми в процесі виробництва в режимі реального часу, забезпечуючи високу якість продукції. Основні принципи дзидока:

  • Автоматичне виявлення проблемОбладнання оснащують датчиками, які автоматично ідентифікують дефекти.
  • Зупинка процесуКоли проблему виявлено, процес зупиняють.
  • Аналіз і розвʼязання проблемиПісля виявлення дефекту, команда аналізує причину, щоб уникнути повторення.

Як застосовувати? Якщо помітили проблему, не ігноруйте її, навіть якщо вона виникла не з вашої вини. У командній роботі важливо не лише виконувати свої обов’язки, а й слідкувати за загальним результатом.

Філософія кайдзен – це не тимчасове рішення, а довгострокова стратегія. Тому впроваджуйте її принципи, щоб підвищити ефективність, зменшити стрес і досягти нових вершин як у професійній, так і в особистій сфері.

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Додаткова робота: плюси підробітку та коли краще від нього відмовитися