Про Budni
Наші продукти
Галузь виробництва постраждала внаслідок війни в Україні чи не найбільше. Компанії втратили потужності, ресурси, постачальників та звичні логістичні ланцюги. Але багатьом бізнесам у цій сфері вдалося буквально відновитися з попелу. Однією з таких історій поділилася Людмила Серба, HR-директорка Enjoy The Wood.
– Яких трансформацій зазнала компанія за період повномасштабної війни?
– Enjoy The Wood – це український сімейний бренд, відомий у всьому світі. Компанія працює в напрямку e-commerce – її вироби продаються на світових маркетплейсах (таких як Etsy, Amazon, eBay, Shopify). Найвідомішим продуктом є дерев’яні мапи – справжнє втілення українського духу.
Війна росії проти України поставила компанію Enjoy The Wood, як і всю країну, перед новими викликами – але не змогла зламати її дух.
Виробництва та офіс, які знаходилися в Бородянці, Бучі й Ірпені, були вщент зруйновані під час російської окупації наприкінці березня. Проте рівно через місяць, наприкінці квітня, робота відновилася.
Компанія вирішила перезапустити потужності на заході України. Для цього закупили необхідні матеріали, техніку, сировину, орендували офіс, перебудували логістику. А також перевезли на нову локацію працівників і надали їм житло.
Зараз виробництво, яке для компанії такого профілю є «серцем», уже працює на повну потужність. Поки воно релокувалося та було призупинене – замовлення клієнтам відправляли з запасів на складах за кордоном.
На початку війни команда отримала безліч повідомлень від клієнтів з усього світу зі словами підтримки та закликом не здаватись. Це також надихало і надавало сили рухатися вперед.
– Які фокуси в роботі з командою має компанія?
Коли стало відомо, що виробництво зруйноване, співвласник Enjoy The Wood Ігор Фостенко записав таке відеоповідомлення для працівників: «Відродимося з попелу, як птах Фенікс». Так і сталося.
Менеджери компанії, які виїхали в різні країни світу, наразі працюють віддалено: підтримують комунікацію з клієнтами та взаємодіють із виробництвом.
Завдяки тому, що виробництво відновилося в Закарпатській області, компанії вдалося забезпечити роботою працівників і продовжити свою справу. Водночас команда вірить, що після Перемоги відбудує зруйноване виробництво в Бородянці і вже найближчим часом збереться в новому офісі в Ірпені. Людей об’єднує не тільки робота, а й спільна мета – повернутися додому.
– Як компанія підтримує суспільство та допомагає державі?
– Компанія завжди підтримувала різні благодійні проєкти, і позиція залишається незмінною: продовжувати допомагати попри те, що і сам бізнес зазнав руйнувань та збитків під час війни.
Для евакуації людей з Ірпеня компанія придбала броньовані автомобілі, які згодом передали теробороні. Для потреб ЗСУ закупили бронежилети, каски й інше спорядження.
У серпні команда експертів ETW провела благодійний онлайн-марафон разом із фондом Сергія Притули. Його метою була допомога бізнесам, які втратили роботу – на своєму прикладі показати нові можливості заробітку за кордоном. А також – допомога ЗСУ: вдалося зібрати 2 030 000 грн, які компанія перерахувала фонду; на зароблені кошти придбані прилади нічного бачення для фронту.
На День Незалежності України компанія провела благодійний розіграш за донати дерев’яної мапи України в розмірі XL. Зібрані кошти передані дітям, які постраждали від війни.
Такі заходи надихають і об’єднують команду навколо спільної для всіх українців мети – Перемоги. Головне – вдалося зберегти команду. Саме завдяки цьому, як показав досвід компанії, можливо відновити будь-що.
– Як проводиться найм нових співробітників?
– Потреба в персоналі виникає як на виробництві, так і на позиції менеджерів. Зокрема, додатковий найм проводився вже на новому місці виробництва – серед місцевих мешканців та вимушених переселенців з інших регіонів.
Нині потреба в працівниках зберігається. Деякі працівники виробництва повертаються додому на Київщину – ремонтувати свої пошкоджені під час окупації будинки й готувати їх до зими. Також у вересні розпочався навчальний рік, і частина колег повернулася, щоб діти пішли у свої школи. Не всі менеджери, які виїхали за кордон, змогли продовжити роботу – через різницю в часі або сімейні обставини. Плюс багато процесів компанії доводиться адаптувати до нових умов – тому в команду запрошують нових фахівців, які мають необхідний досвід.
– Які виклики є найскладнішими?
– Насамперед – пов’язані з логістикою, оскільки бізнес орієнтований на експорт: зруйновані логістичні ланцюги, термін доставки значно збільшився, як і її вартість (добре, що клієнти ставляться до ситуації з розумінням і готові чекати на замовлення довше).
Також є складнощі з постачанням сировини: багато вітчизняних виробників зупинили діяльність через війну, а від співпраці з росією та білоруссю, звичайно, відмовилися. Тому довелося шукати альтернативних постачальників за кордоном, збільшились строки доставки і вартість імпортної продукції.
Ще одне пріоритетне питання – кваліфікація працівників, яка передбачає роботу зі специфічним обладнанням. У поточних умовах немає часу на тривале навчання, вкрай цінний досвід працівників – і це ще одна причина, чому так важливо зберегти команду.
І не можна недооцінювати моральний стан працівників. У всіх своя історія. Люди залишили свої домівки. Дехто втратив житло чи навіть близьких. Усі завзято працюють, але кожен має свій біль.
Найважливіше для компанії – приділяти якнайбільше уваги комунікації з людьми, щоб усі працівники відчували опору та підтримку.
– Яка допомога потрібна від держави, щоб витримати кризу війни?
– Оскільки компанія акцентує увагу на експортній торгівлі, основна проблема – це нестабільний валютний курс. Наразі НБУ зафіксував курс і дуже важливо, щоб він був контрольованим державою.
Також підтримка з боку держави полягає в можливості зберегти співробітників. У компанії працює багато людей призовного віку. І загальна мобілізація призведе до дестабілізації функціонування бізнесу, який виконує свою важливу місію – працює на підтримку економіки країни.
– Які є прогнози розвитку виробничої галузі в Україні?
– Завдяки глобальній діджиталізації сервіси онлайн-торгівлі стрімко розвиваються. Електронний експорт дає можливість продавати свої товари на міжнародних ринках, що в умовах війни суттєво розширює ринок збуту. Тож у компанії впевнені, що розвиток галузі не тільки збережеться, а й підсилиться. Тож Enjoy The Wood продовжує роботу – на своєму фронті.
Інтерв’юер – Дмитро Сидько, Key Account Manager robota.ua
Читайте ще: Phoenix Contact в Україні: робота під час війни, зміни в колективі та підтримка закордонних колег