Про Budni
Наші продукти
Вікторія Закарчевна,
HRD мережі магазинів «Територія мінімальних цін»,
експерт з мас-рекрутингу,
засновник школи рекрутерів MarafonРітейл – одна з найбільш чутливих сфер бізнесу не лише в Україні, а й в усьому світі. Торгівельні центри йдуть на локдаун першими та відкривають свої двері для клієнтів останніми. Працівники вимушені залишатися на цей період без роботи, частково або повністю. Такі коливання суттєво вплинули на ринок праці саме в цьому секторі. З початку 2021 року ринок праці змінився й не на користь роботодавців.
Через надмірну вразливість рітейлу до карантинних обмежень кандидати в останню чергу обирають саме це місце роботи, якщо у них немає чіткої мети будувати кар’єру в галузі. Як показують численні дослідження, сферу рітейлу кандидати частіше обирають як тимчасове місце роботи. А середня тривалість роботи працівника становить 6 місяців.
Ці фактори змушують роботодавців створювати додаткові мотиваційні програми, програми розвитку та утримання персоналу для зменшення кадрового голоду.
Сфера рітейлу вимагає від працівника постійного контакту з клієнтом, що є додатковим ризиком захворіти. Кандидати, що перебувають у зоні ризику, або ж просто мають підвищений страх до хвороби COVID-19, не обирають це місце роботи, надаючи перевагу вакансіям з можливістю працювати дистанційно. За останні чотири місяці відсоток кандидатів, що надають перевагу дистанційній роботі, зріс на 60%.
Читайте ще: Мистецтво зворотного зв’язку: як українському бізнесу ефективно використовувати цей інструмент
Карантинні обмеження змінили підхід до сфери освіти та виховання дітей. Відповідно, батькам все частіше потрібно залишатися з дітьми вдома, що також ускладнює роботу в сфері торгівлі. По-перше, через підвищений ризик для всієї родини, а по-друге, через потребу залишати дітей самих. Цей фактор залишає роботодавця без одного з двох потенційних кандидатів.
Щоб компенсувати підвищений ризик, роботодавці вимушені істотно підвищувати заробітні плати. Тренд підвищення заробітних плат саме персоналу в рітейлі є глобальним та спостерігається у країнах з різним рівнем розвитку економіки.
Для заохочення кандидата вибрати вакансію саме в сфері роздрібної торгівлі компаніям недостатньо платити конкурентну заробітну плату. Важлива безпека на робочому місці, а також стабільність під час карантинів.
В Україні до глобальних трендів додаються й специфічні для нашої країни. Наприклад, масовий відтік трудового населення в інші країни. Локдаун лише погіршив матеріальне становище населення та підштовхнув лінійний персонал шукати кращого життя за кордоном. Низка європейських країн гостро потребують «синіх комірців» та створюють всі умови для їх притоку (в тому числі безкоштовна вакцинація). Тому конкуренція за кандидата зросла втричі за останні декілька місяців. Незважаючи за складнощі, пов’язані з карантинними обмеженнями, люди знаходять шляхи для працевлаштування за кордоном.
Читайте ще: Завтра обов’язково настане: топ-3 “рятівні” кроки для ритейлу
Далеко не кожна українська компанія має резервні фонди, щоб забезпечити персонал фінансовою допомогою на період простою. Тому співробітники залишаються без заробітної плати на цей період та обирають звільнення замість невизначеності та очікування. Пошук нової роботи кандидати пов’язують з більш стабільною сферою. Це ще одна причина, чому потік кандидатів в рітейлі істотно знизився.
Ще одним трендом у підборі лінійного персоналу є пошук роботи біля дому. Кандидати заздалегідь вибирають місце, до якого вони зможуть дістатися пішки. Так торгівельні центри та магазини в промислових зонах втрачають потенційних працівників. Як рішення, вони вимушені забезпечувати трансфер на такі періоди.
Ще один тренд у підборі персоналу в рітейлі: діджиталізація та омніканальність. Кандидату, щоб влаштуватися на роботу, тепер не обов’язково проходити всі етапи співбесід, витрачаючи час на дорогу. Перший етап співбесіди можна пройти онлайн, всю важливу інформацію отримати у чат-бота. А якщо вакансія зацікавила, витратити час лише на фінальне інтерв’ю. Якщо залишаються сумніви щодо вакансії, можна знайти віртуальний 3D-тур, почитати відгуки не лише працівників, а й клієнтів мережі магазинів.
Адаптацію на робочому місці тепер забезпечує чат-бот, що знаходиться у смартфоні та готовий надати повну відповідь у будь-який час.
А найголовніше – всі процеси в рітейлі значно пришвидшилися. Зокрема й підборі персоналу, адаптації, навчанні та розвитку. Світ вимагає змін, а рітейл знаходиться на передовій цих змін, тому відчуває їх найбільше.
Читайте більше за тегами: