Про Budni
Наші продукти
Вікторія Закарчевна,
HRD мережі магазинів «Територія мінімальних цін»,
експерт з мас-рекрутингу,
засновник школи рекрутерів MarafonСьогодні доступно безліч публікацій про те, як діяти в умовах карантину, яка криза на нас чекає і які прогнози можна зробити.
Ринок праці, як і будь-який інший ринок, дуже чутливий до змін зовнішнього середовища, особливо коли вони масштабні та відчутні на всіх рівнях.
Поки є час на аналіз ситуації та планування подальших кроків після виходу з карантину, давайте поглянемо на ринок праці “сьогодні” та ринок праці “завтра”. «Завтра» обов’язково настане, тому про це варто думати вже зараз.
Сектор роздрібної торгівлі сьогодні знаходиться в непростому становищі. З одного боку, ми бачимо drogerie – ритейлерів (Watsons, Космо, EVA тощо) та food-ритейлів, які зараз дуже активно заповнюють вакансії, що були відкриті протягом місяців до карантину. А з іншого боку, non-food – інших ритейлерів, діяльність яких зараз практично зупинена, як і набір будь-якого персоналу. Не буду пояснювати, чому це відбувається, причини очевидні.
Зосередимося на аналізі ситуації та прогнозі.
Тренди сьогодні:
Окреме питання, як довго протримається такий профіцит. Це буде залежати від двох показників: по-перше, від перспективи відкритих кордонів та можливостей виїхати на роботу до інших країн, а по-друге, від швидкості оживання ринку та економіки загалом, а точніше – від росту заробітних плат на ринку.
Ще два місяці назад кандидати «продавали себе» за оплату вище ринкової і часто аргументом був лише «перегрітий» ринок праці.
У період дефіциту лінійного персоналу роботодавець мусив бути мегакреативним, залучати максимум каналів реклами та впроваджувати безліч нових технологій (чат-боти, Telegram-канали тощо) з однією метою – залучити якомога більше релевантних кандидатів. Криза знизить градус напруги на ринку та поверне роботодавців до базових пропозицій, а саме: стабільність, соціальні гарантії та впевненість у завтрашньому дні.
Отже, HR-фахівцям у ритейлі варто зосередити увагу на завданнях, які постануть перед нами «завтра»:
Варто переглянути всі проекти, а особливо ті, що потребували значних інвестицій, на предмет їхньої актуальності в кризові часи. Щоб ваш аналіз був максимально наближеним до бізнесу, робіть це через призму стратегії виходу з кризи.
Якщо проект не конвертується для бізнесу в результати, які можна отримати найближчим часом, варто поставити його на паузу. Ви обов’язково до нього повернетесь, коли прийде час.
У кращі часи в компаніях створювали додаткові відділи та функції для підвищення операційної ефективності, збільшення об’єму продажів та поліпшення клієнтського сервісу. Всі ці завдання виконувала армія людей, і всі були перевантажені.
Насправді ж досвід попередніх кризових часів показує, що скорочення чисельності персоналу на 30% не знижує ані операційну ефективність, ані продажі, ані клієнтський сервіс. Наведу приклад роботи одного магазину: при чисельності штату 40% від нормативу магазин виконав план продажів за місяць на 90%, при збільшенні чисельності персоналу до 85% від нормативу магазин виконав план продажів на 92%. Зазначу, що дані наведені при однакових зовнішніх умовах, тобто Like-for-Like (LFL).
Якщо ж ми додаємо прогноз падіння купівельної спроможності населення на 30-50% (йдеться про товари не першої необхідності: одяг, взуття, галантерея та інше), стає очевидним, що оптимізація буде відбуватися в усіх операційних процесах роботи магазинів. Завдання HR-а – збалансувати кількість персоналу в магазині, але не втратити якість роботи. Тому здорова оптимізація персоналу буде одним з необхідних рішень.
Вихід з кризи відбувається повільно, але потребує оперативних рішень. Одним з таких рішень має стати перегляд KPI, якщо не всіх, то точно ключових підрозділів разом з керівниками.
Наприклад, якщо два місяці тому одним з ключових показників ефективності торгового персоналу було дотримання скриптів, то наразі його варто спростити і залишити ключовим показник «виконання плану» (який, до речі, теж буде переглянуто). Адже один із важливих меседжів кризових продажів – «не продамо зараз, не продамо ніколи».
Підбиваючи підсумки огляду, варто зазначити, що «завтра» випробує HR-системи та HR-фахівців на готовність бути бізнес- орієнтованими. І від того, наскільки це передбачено в стратегії, буде залежати майбутнє компаній.
Читайте більше за тегами: