Про Budni
Наші продукти
Останній рік став випробуванням для non-food рітейлу через закриття магазинів під час локдаунів. Водночас мережа магазинів товарів для сну та дому JYSK, попри обмеження, показала найкращі результати продажів за всю історію – зокрема й в Україні. Компанія не звільнила жодного працівника через кризу, ба більше – продовжила розвиток та активний рекрутинг. Як вдалося адаптуватися до нової ситуації та що допомогло отримати такий результат? Редакції онлайн-журналу The Point розповів Євген Іваниця, виконавчий директор JYSK в Україні.
Про зростання під час кризи, попит на хюґе та розвиток онлайн-продажу
– Євгене, філософія хюґе близька вашій компанії. І зараз це в тренді, адже змінився стиль життя – через карантинні обмеження люди проводять більше часу у своїх оселях і дбають про затишок. Чи змінилися запити покупців?
– Звичайно, можна відзначити зміни структури продажу в різних товарних категоріях. Для багатьох людей закордонний відпочинок тимчасово неактуальний. Натомість облаштування, покращення комфорту власного помешкання чи заміського будиночка стало нагальним, адже це доступний спосіб організації відпочинку. Наприклад, значно зріс попит на садові меблі, лаунж-сети, гамаки, парасолі, шезлонги тощо. А батути в минулому сезоні закінчилися вже в травні.
– Як мережа магазинів JYSK адаптувалася до карантинних обмежень і нової ситуації на ринку загалом?
– Попри локдауни, минулого року JYSK в Україні, як і в усіх країнах, де присутня компанія, показав найкращі результати продажів за всю історію. Звичайно, в Україні купівельна спроможність населення, як і підтримка держави, істотно менші, тому й рекорди JYSK в Україні дещо скромніші.
У нашій компанії фінансовий рік розпочинається першого вересня. Вперше ми стикнулися з карантинними обмеження в минулому фінансовому році (2020), а відтак фізичні магазини були зачинені майже три місяці. В поточному – ще незавершеному – фінансовому році, який розпочався 01.09.2020, тривалість періоду, коли магазини були зачинені, вже майже досягла рівня минулого року. У період локдауну в минулому фінансовому році ми відзначили падіння виторгів та кількості покупців. Проте загалом і в минулому, і в поточному фінансових роках компанія фіксує зростання обсягів продажу та кількості покупців у порівняльних магазинах (тобто тих, які мають статистику роботи за весь попередній рік).
Отже, мережа JYSK розвивається попри всі негаразди. Наприклад, у минулому фінансовому році компанія відкрила 12 магазинів. У цьому році ми плануємо відкрити принаймні стільки ж. Також щороку компанія перебудовує 5-6 магазинів, і ми плануємо збільшувати кількість таких магазинів у майбутньому.
– Рітейл через обмеження роботи фізичних магазинів активніше розвивав напрямок онлайн-продажів. А як щодо JYSK?
– У період карантинних обмежень частка онлайн-замовлень в загальній структурі продажів зростала у 3-4 рази (до локдауну вона складала лише близько 12%). Тож це не компенсувало роботу офлайн-магазинів повною мірою. Водночас споживачі стали більш обізнаними щодо різних варіантів онлайн-замовлень.
Карантин та локдауни стали викликом для всіх. Звичайні та усталені способи купівлі товарів потребували нових рішень як для покупців, так і для бізнесу.
Наприклад, для нас цим рішенням стала опція «Замов та забери» (Click and Collect): фактично споживач замовляє товар онлайн з уже доступних на залишках магазинів і забирає його в найближчому для себе магазині JYSK. Стандарти компанії гарантують, що товар буде готовий не пізніше, ніж за півгодини з моменту замовлення. Для споживачів це не тільки безпечно й зручно, а часто – ще й вигідно, адже під час акцій пропонувалися додаткові 10% знижки. Також під час локдауну минулого року доставка онлайн-замовлень додому була безкоштовною.
Ми запустили послугу «Замов онлайн та забери в магазині» (Order online pick up at store, OOPUS) – включно з товарами з розподільчого центру JYSK в Європі, а не тільки з запасів магазину. Споживачі цінують можливість зекономити на транспортних витратах.
Розвиток онлайн-каналу не зупиняється. Наразі крім «Нової Пошти», основного партнера в доставці онлайн-замовлень, ми розглядаємо ще одного перевізника. Також тестується запуск розстрочки платежів для всіх онлайн-замовників.
Кількість точок, де споживачі можуть забрати онлайн-замовлення, постійно зростає: JYSK стає ще ближчим до споживачів; мережа магазинів, де можна забрати необхідний товар, – ширшою та зручнішою.
– У складні часи постає питання скорочення витрат. За рахунок чого ви економите, а де не згодні «затягти паски» за жодних обставин?
– Одне із завдань у такі періоди – збалансувати дохідну та витратну частини. Наприклад, ми зупинили непотрібні сервіси в закритих магазинах (інкасацію готівки, обслуговування касових апаратів, заміну вхідних килимків тощо). Переважна більшість угод оренди визначають суму орендних платежів як відсоток від обороту. А також ми досягли домовленостей з орендодавцями щодо призупинення нарахування базової орендної ставки на період закриття магазинів.
Суттєвих змін зазнала маркетингова діяльність. Насамперед скоротилася кількість друкованих плакатів, газет, листівок, пов’язаних з централізованими рекламними акціями (а це корисно ще й з екологічного погляду). Натомість запроваджено фокусні діджитал рекламні акції, розвивається реклама в соціальних мережах.
Водночас ми категорично не готові економити на людях.
Про роботу на випередження, активний рекрутинг та адаптацію HR-процесів
– Чи вдалося компанії зберегти працівників? Якщо так – завдяки чому уникнули звільнень?
– Ми пишаємося тим, що компанія JYSK не звільнила жодного працівника через пандемію та локдауни. Галузь non-food рітейлу пережила непрості часи: багато роботодавців були змушені оформлювати простій, скорочувати зарплати, відправляти працівників у неоплачувані відпустки чи звільняти.
Ми не вдавалися до таких заходів, ба більше – продовжуємо рекрутинг, розвиток працівників, проводимо планові підвищення окладів.
Ми розуміємо: криза – це тимчасове явище. Тож скорочення в нашому випадку – це недалекоглядно, не кажучи вже про репутаційні ризики.
Мережа розвивається, ми відкриваємо нові магазини, тому збільшуємо команду. Перевагою є й те, що JYSK – це міжнародна компанія. Зокрема, в економічно найважчий період, у березні-квітні 2020 року, материнська компанія надала можливість відтермінувати оплату за поставлений товар.
У періоди фізичного закриття мережі ми зосередилися на стратегічних завданнях. Магазини були зачинені для покупців, але всередині «кипіла» робота – ми готувалися до подальшого розвитку без втрат швидкості та якості процесів. Грали на випередження: наводили лад, готували виставки товарів, організовували додаткове навчання працівників. Також під час локдаунів працівники користувалися нагодою та йшли в невикористані оплачувані відпустки. Водночас колеги відзначали, що дуже сумують за покупцями – їм бракувало живого спілкування.
– Нагальним завданням нині стало піклування про здоров’я – працівників та покупців. Які заходи запровадили ви?
– Ми не йдемо на компроміси в питаннях безпеки споживачів та команди у гонитві за фінансовими показниками. Всі працівники коштом компанії застраховані від нещасного випадку і мають медичне страхування. Ми не скорочуємо ці опції – навпаки, покращуємо. Звичайно, в усіх магазинах, більшість яких розміщені в торговельних центрах, компанія суворо дотримується комплексу вимог щодо захисту. Зокрема, встановлені диспенсери з антисептиками на вході до магазину, у касовій зоні, обов’язкове носіння масок, їх вчасна заміна, безпечне зберігання використаних масок, захисні екрани в касовій зоні, дезінфікування кошиків, робочих поверхонь тощо. Можливість замовити товар онлайн чи забронювати його в магазині додатково знижує ризики та кількість контактів.
– Які звичні HR-процеси довелося переглянути?
– Ми змінили низку внутрішніх процесів – зокрема, офіс перейшов на віддалену роботу, більше зустрічей проводиться онлайн. Багато рішень показали свою ефективність та забезпечили зниження витрат, тому ми продовжимо використовувати їх і надалі.
Водночас наші HR-процеси мають сильну базу, автоматизовані, а відтак не потребували значних змін.
Наприклад, під час локдаунів ми почали проводити співбесіди у Skype чи Zoom із міркувань безпеки, і виявилося, що відеоінтерв’ю значно економить час обох сторін.
Ми не скорочували та не спрощували адаптацію і навчання, адже віримо, що це допомагає людям розвиватися. Ці процеси теж автоматизовані: мають елементи гейміфікації, онлайн-тренінги та навчальні матеріали доступні у внутрішній системі MYLEARN, де керівникам магазинів легко відстежувати прогрес команд, проводити зрізи знань та практичні тренінги на робочому місці. Зараз навчання ми проводимо навіть частіше – як онлайн, так і офлайн, адже не всі навички, що важливі в торгівлі, можна передати віддалено. Водночас адаптувався формат офлайн-зустрічей – вони проводяться з дотриманням заходів безпеки.
Командна робота – це наша цінність та частина стратегії JYSK. Наприклад, кожен співробітник є ментором та наставником. А відтак не лише допоможе з робочими питаннями, а й дасть поради та підказки, якщо колега подається на внутрішні вакансії. Ми віримо, що таке ставлення, чесність та відкритість – це запорука успіху не лише співробітників, а й компанії загалом. Одна з наших обіцянок працівникам так і сформульована: «Сильні команди – внесок кожного».
Тімбілдинг залишається важливою частиною нашої роботи. Наприклад, команда одного з магазинів міста Рівне виграла річний конкурс за результатами роботи. Компанія скористалася нагодою, і поки магазин був зачинений під час локдауну – подарувала працівникам поїздку в Єгипет.
– Ви не зупиняли рекрутинг навіть під час локдаунів. Які позиції максимально затребувані зараз?
– Оскільки ми продовжуємо відкривати магазини по всій Україні, нам потрібні люди, що готові зростати та розвиватися разом із нами. У нас є різні вакансії в рітейлі: запрошуємо продавців-консультантів, завідувачів відділів та складів, керівників магазинів тощо. Також є пропозиції у відділі обслуговування клієнтів та в головному офісі. Важливо зазначити: яку б позицію не обрав пошукач, є рівні можливості побудувати кар’єру за дуже короткий термін. Ми маємо безліч прикладів працівників, що зростали від продавця до керівника магазину за два роки.
А ще ми розпочали акцію «3 000», присвячену святкуванню відкриття 3 000 магазинів JYSK у світі (загалом компанія планує відкрити 5 000 магазинів, і Україна відіграє важливу роль у досягненні цієї мети). Ми хочемо залучити нових керівників магазинів. Отже, кожен пошукач, який відчуває себе амбітним, енергійним, мультизадачним, може пройти невелике опитування на сайті JYSK.ua/3000 та визначити найактуальніші для себе посади.
Про екологічну свідомість, довіру як основу бренду й надійність роботодавця у складні часи
– Багато роботодавців наразі долучаються до суспільно корисних справ. Які ініціативи з корпоративної відповідальності є у вас?
– JYSK має багато різновекторних суспільно корисних ініціатив. Зосереджусь на кількох, мета яких – скоротити забруднення навколишнього середовища. Насамперед йдеться про упаковку. Якщо ви завітаєте в наш магазин, то помітите, що товари змінили своє пакування з кольорового картону чи поліетилену на більш екологічне. Все пакування продукції, маркування, етикетки тепер виготовляються із вторинного матеріалу. Це тривалий процес, зважаючи на кількість постачальників та логістику, але зміни вже видимі не лише для працівників, а й для споживачів.
В Україні вся додаткова транспортна упаковка товарів (папір, картон, стретч-плівка) здається на перероблення. Таке на перший погляд просте рішення вимагає багатомільйонних інвестицій у спеціальне обладнання для пресування цих матеріалів, щоб уможливити його подальше транспортування.
Також компанія JYSK уже понад рік не використовує одноразові поліетиленові пакети у продажу. Споживачі мають можливість придбати багаторазові сумки або використати власні. Компанія фінансово стимулює таке відповідальне ставлення до навколишнього середовища – періодично надає додаткову знижку всім покупцям, які скористаються власною сумкою для шопінгу, наприклад, як під час акції Bring your own bag. Також згадаю акцію з заміни матраців: компанія фінансово стимулювала покупців додатковою знижкою, щоб вони не викидали старі матраци на звалище. JYSK самостійно займався логістикою, відправляв уживані матраци на перероблення.
Ми розширюємо екологічну ініціативу: розміщуємо в усіх магазинах контейнери для збору використаних елементів живлення, й уклали угоду з ліцензованою компанією, яка організовує збір та відправляє на перероблення батарейки.
– Зважаючи на швидкість змін, роботодавці дедалі вище цінують такі якості пошукачів, як адаптивність та гнучкість. Які якості важливі для вас? І чи переглянули ви портрет пошукача через глобальні зміни?
– Нам не довелося це робити, адже ми й раніше орієнтувалися саме на таких людей – готових до змін та постійного навчання. Наші бізнес-процеси динамічні та швидко адаптуються до нової ситуації на ринку, і нашим командам важливо тримати цей темп. Не кожен пошукач готовий до цього, тож ми запрошуємо в команду людей, яких це драйвить. Європейські зарплати передбачають відповідний рівень сервісу, а відтак – ефективну та «розумну» роботу (work smart, not hard).
Ми чекаємо на пошукачів, які відповідають нашим цінностям і корпоративному духу. Наші працівники не бояться викликів чи нетипових завдань, сміливо беруть на себе відповідальність.
Це люди, які завжди бажають стати кращими. Вони щирі, порядні, відповідальні. Якщо кандидат має ці якості, нам абсолютно не важлива освіта чи досвід. Ми радо надамо всі можливості для професійного та кар’єрного зростання.
– Чому саме робота у ваших магазинах зацікавить пошукачів? Зокрема, з огляду на те, що ситуація на ринку лишається непередбачуваною, нові обмеження й закриття магазинів цілком можливі і в майбутньому.
– Певно, буде коректним посилатися на відповіді працівників магазинів під час останнього опитування рівня задоволеності. Такі глобальні дослідження ми проводимо кожні два роки, адже нам важливо отримувати зворотний зв’язок від кожного працівника, бачити свої зони розвитку й покращуватися як роботодавець. Відзначу, що загалом рівень задоволеності та лояльності дуже високий (значно вищий за середнє значення на ринку).
Отже, насамперед працівники магазинів JYSK цінують, що на компанію можна покластися, зокрема й у кризові часи. Відчуття підтримки та турботи особливо важливе в Україні: економічну ситуацію тут важко назвати стабільною, тому люди хочуть працювати в надійній компанії. Люди не мають сумнівів, що зарплата буде виплачена точно в строк. Ми практикуємо премії, а не депреміювання. Піклуємося про безпеку – наприклад, під час локдаунів оплачували працівникам таксі, аби вони могли безпечно дістатися на роботу. Поліпшуємо умови праці – зокрема, встановили підйомні офісні столи у відділі обслуговування, нове складське обладнання (електропідйомники), душові кабіни. Продовжуємо підвищувати ефективність та легкість здійснення бізнес-процесів.
Також колег мотивують відносини в колективі та ставлення керівників до працівників.
Вся наша робота ґрунтується на принципі безумовної довіри.
Здавалося б, проста річ, але саме це формує атмосферу. Нам усім має бути комфортно одне з одним. Наприклад, коли я планую візит у магазин – працівники впевнені, що ми будемо шукати шляхи покращення роботи, а не помилки. В першу чергу ми шукаємо кращі практики, щоб подякувати, винагородити команду та поділитися успішними кейсами з іншими магазинами. Ми впевнені: якщо працівник не дотримується певної процедури – він керується певною логікою. Тому говоримо про це, ставимо запитання – можливо, працівник може підказати, як саме процес можна спростити чи вдосконалити. Такий підхід ми вважаємо раціональним, і він працює.
Віримо, що тільки щаслива людина може бути ефективним продавцем. У нашій візії зазначено, що JYSK прагне бути роботодавцем №1 у рітейлі. Тому фокус на працівників – це звична складова нашої роботи.
Читайте більше за тегами: