Про Budni
Наші продукти
Під час онлайн-зустрічі «UHR: Сфера маркетингу під час війни», організатором якої виступила robota.ua, представники компаній Optimum Media OMD, Havas Village Ukraine, комунікаційних агенцій Senate, IAMIDEA та robota.ua обговорювали, як війна вплинула на сферу маркетингу.
Питання, які розглядали експерти:
Ксенія Михайленко,
стратегічна директорка Optimum Media OMD
Ринок медіа у перші півтора місяця після початку війни був помножений на 0. Падіння ринку склало 98%, залишились дуже дрібні проєкти, вся реклама на телебаченні була зупинена, в Інтернеті — майже зупинена.
Коли пройшов перший шок від того, що відбувається, першим завданням було — підтримати співробітників зарплатами якомога довше; другим — підтримати партнерів. Це було складне завдання, адже співробітники опинилися у різних ситуаціях (дехто знаходився під обстрілами у селах під Києвом, дехто намагався працювати навіть з окупованих територій). Але в компанії цей етап пройшли.
«Є дуже важливий фронт, на який мало звертають увагу зараз, — економічний. Рекламодавці досі не виходять з меседжем «Ми працюємо!», «Ми намагаємося щось робити для підтримки нашої економіки!». Все, що ми показуємо наразі в рекламі, що робимо у бізнесі — це теж важливо. Ми намагаємося підтримувати зарплатами співробітників, платити податки, допомагати державі гуманітарно. Розуміємо, що той запас коштів, який був на початку у всіх бізнесів, закінчується, і, не працюючи, підтримувати державу та працівників буде дуже важко. Тому наприкінці квітня та на початку травня почали з’являтися перші рекламні кампанії, які намагаються тихо сказати: «Ми працюємо!», «У нас є такі товари!». Життя повинно з точки зору економіки продовжуватися. Це майбутнє українців зокрема.
Співробітникам у рекламній галузі дуже важко — ринку немає, є якийсь запас коштів, але він мінімальний. Тому зараз постають питання: «Як жити далі?», «Як трансформувати галузь хоча б на найближчий рік?». Нашій агенції пощастило, адже ми — частина великої міжнародної компанії американського холдингу «Омніком». Материнська компанія зараз допомагає підтримати наших працівників.
Ми не скорочуємо співробітників і не плануємо це робити найближчим часом, намагаємося знайти їм роботу, а тих, кому не можемо знайти роботу за кордоном, підтримуємо в Україні.
Відчуваємо і міжнародну підтримку: голова холдингу Флоріан Адамскі влаштовував благодійні вечори, збирав кошти на підтримку сімей, жінок, дітей з України. А чеські колеги у перші тижні війни назбирали та відправили цілий потяг гуманітарної допомоги українцям. На зворотному шляху цей потяг вивозив людей, евакуюючи їх з України.
У Telegram був створений чат для співробітників, де вони допомагали одне одному. Співробітники організувалися та атакували росію та білорусь різними повідомленнями, плели сітки, допомагали евакуювати тварин з Ірпеня, Бучі (домашніх та з великих зоопарків), укріплювали будинки, збирали техніку для лікарень, організовували кулінарні батальйони та психологічну допомогу, допомагали людям з релокацією, збирали та роздавали гуманітарну допомогу.
Компанії допомагають колеги з Польщі, Чехії, Угорщини, Словаччини, Нідерландів не словом, а ділом, що дозволяє співробітникам працювати спокійно.
Головне завдання — знайти роботу для співробітників в офісах компанії в інших країнах та їх розвиток. В компанії розуміють, що частина співробітників може не повернутися в Україну, але більшість хочуть повернутися і будуть допомагати розвивати ринок.
З точки зору фокусу роботи в компанії наразі існує два завдання: перше — підтримка співробітників з точки зору матеріального забезпечення і з точки зору їх рівня довгострокової кваліфікації; друге — допомога партнерам-рекламодавцям з точки зору відновлення економічної комунікації зі споживачем.
Сергій Леско,
співзасновник комунікаційної агенції Senate
В компанії вважають, що головне — не складати руки, зібрати волю в кулак і почати працювати. Співробітники агенції волонтерили та допомагали на інформаційному фронті, адже про Україну не повинні забувати. Важливо, щоб кожен робив свій посильний внесок.
Багато компаній призупинили свою роботу з початку війни, але наразі починають потроху працювати. Реклама — це двигун прогресу, саме тому потрібно адаптуватися та продовжувати працювати.
Українці згуртувалися та активно висловлюють свою думку, це потрібно зафіксувати в комунікації на постійній основі. Бренд має отримати свій голос, який буде доступним для аудиторії, та мати чітку позицію. Відмовчуватися на будь-які ситуації вже не вийде. Важливо також подумати над проєктами, які будуть збагачувати комунікацію (як культурно, так і інформаційно).
Потрібно підлаштовуватися під нові умови, намагатися залучати нові інструменти, знаходити нові канали комунікації, імпровізувати, користуватися швидким контентом, створювати проєкти, які не забирають велику частку бюджету, аби компанія не зникла з поля зору.
Ком’юніті-менеджмент працює на образ бренду та формує бачення перед аудиторією. Важливо навчитися дружити з людьми. Бренд не буде існувати, якщо у нього не буде аудиторії, яка його полюбить. Потрібно навчитися будь-який негатив переводити в позитив, відповідати на прямі незручні запитання працівників і вести з ними прямий і лояльний діалог. Також під роботу з ком’юніті підпадає експертність. Якщо компанія сильна в чомусь — потрібно поділитися цим з аудиторією.
Органіка працює таким чином: чим більше реклами, тим менше органіки, менше рекомендацій. Зараз реклами досить мало, саме тому органічного трафіку в соцмережах багато. Якщо ви створюєте цікавий актуальний контент, можете отримати органічний трафік.
Це маскування під користувацький контент. Не намагайтеся створювати в нинішніх умовах контент, який потребує багато фінансів. Чим більше ви будете уподібнюватися до реального контенту, який створюють люди, тим легше буде сприйматися це аудиторією. Картинка має бути в міру якісною, схожою на ту, яку створила не велика компанія, а людина самостійно. Чим більше ви вибудовуєте дружні відносини з аудиторією, тим більше вони вам самі будуть допомагати просувати бренд.
Не намагайтеся братися за велику кількість проєктів, які не можете втілити в життя. Робіть менше, але якісніше.
Для органіки важливо, щоб ви контролювали реакцію. Коли створюєте проєкт суворо за протоколом (комент, лайк, репост, перегляд), подивіться, як люди реагують на це, і намагайтеся в майбутньому, опираючись на ці дані, створювати новий контент. Якщо він не знаходить відгуку, не потрібно продовжувати.
Сучасна валюта — це діапазон уваги людини. 6-8 секунд — це проміжок уваги; 47% інформації доставляється за перші 3 секунди. Тому для збільшення переглядів важливо, щоб у перші 3 секунди ви зацікавили, а в наступні 47 секунд утримали. І якщо аудиторія захоче — додивиться контент до кінця/дочитає його.
Подбайте про швидкість завантаження сайтів. 53% відвідування мобільних сайтів припиняються, якщо на завантаження сторінок потрібно понад 3 секунди.
У багатьох моментах лайка є недоречною, тому потрібно її кількість зменшувати і повертатися до часів, коли звичайними словами можна донести свій меседж. Пам’ятайте про обличчя бренду.
Раніше перед запуском нових проєктів бренди тестували їх. Наразі, якщо ви придумали новий проєкт, намагайтеся його реалізовувати на повну, тобто спираючись на свої відчуття, як вважаєте за правильне. Тестувати його не потрібно. Якщо це близько вам, обов’язково знайдуться люди, яким це також близько. Робіть проєкти на відчуттях — це запорука успіху.
Це проста істина. Зараз час зібратись і почати працювати, створювати проєкти, постійно бути в комунікації, не забувати про свою аудиторію – вона наразі хоче відчувати від бренду підтримку та увагу. Просто зникати на певний час — не варіант, намагайтеся знаходити сили, але комунікуйте.
Ілля Янков,
креативний директор Havas Village Ukraine
Havas Village перетворилися в агенцію Havas Cloud — Havas Village Ukraine in exile — хмарну агенцію, яка працює над міжнародними проєктами. Їх вдалося знайти завдяки Havas Group (загальній міжнародній групі агенцій), СЕО і тим людям, які вміють домовлятися, продавати, знаходити креатив і стратегію медіа та інших спеціальностей.
В компанії відчувають підтримку колег з інших країн. Havas Group влаштували велику фандрейзингову кампанію з фінансової допомоги співробітникам Havas Ukraine, які втратили роботу. Запустили ініціативу підтримки терапевтів та психологів, які розмовляють українською мовою.
У компанії є чат Havas Village, в якому з початком війни всі групи компаній об’єдналися і створювали креативи, проєкти. Більше фокусувалися на компаніях, які не хотіли або не хочуть виходити з російського ринку. Завдяки силам Havas Digital створювали креативи, щоб суспільство бачило важливі проблеми, ніхто не забував, хто робить позитивний вклад, а хто — навпаки.
Робити те, що робили до війни, але швидше, більше навчатися, вивчати англійську мову.
Ігор Фінашкін,
CEO & Creative Director креативної агенції IAMIDEA
Арам Сімонян,
Strategy Director креативної агенції IAMIDEA
Галузь креативу та реклами зараз знаходиться в непростій ситуації. Наприклад, IAMIDEA втратила близько 80% того, що мала у довоєнний час. В компанії намагаються працювати над відновленням, роблять все, щоб утримати команду: інвестують кошти та поділили фокус уваги на три вектори.
Зараз компанія на зв’язку з усіма колегами по галузі: вони обмінюються інформацією, напрацюваннями щодо пошуку контактів за кордоном. Дізнаються, хто як працює зараз з командами. Переймають досвід і діляться своїми думками щодо наявної інформації.
«Зараз не час конкуренції в галузі — ми всі разом і за одне. Працюємо на відновлення індустрії», — відмічають експерти.
Компанія активізувалася у міжнародному піарі, спілкується із закордонними редакторами та журналістами, постійно транслює свій досвід. Вважають, що, окрім інформаційної війни та підтримки теми «Україна», потрібно показувати світові, що у нас є змога працювати, ми в безпеці, наші команди на ремоуті.
Можна потрапити у пастку, якщо будемо говорити лише про те, що нам потрібна зброя та допомога, і тим самим зробимо так, що потенційні клієнти думатимуть про це і боятимуться давати проєкти. Тому один із пунктів, який є в роботі, — доносити до західних клієнтів: ми можемо працювати, можемо брати проєкти.
Закордонним колегам працівники компанії здебільшого говорять про ринок та креатив у повному обсязі, а не про агенцію. Західні ЗМІ та журналісти охоче йдуть на контакт і самі просять розповісти, що відбувається в Україні з креативом.
Намагаються донести, що зараз український креатив потребує уваги, адже це дуже конкурентний продукт у всьому світі (здебільшого на Заході), він готовий до кооперації та партнерства.
«У західних агенцій є два шляхи: перший — сприймати нас як конкурентів; другий шлях — сприймати нас як партнерів, як суперсилу, яку вони можуть використовувати для розвитку їхньої індустрії в їхніх країнах. Це важливо наразі для нас і для всього українського креативу», – коментують Ігор та Арам.
Ольга Саранча,
бренд-менеджерка robota.ua
Запис відеозустрічі можна переглянути тут:
Читайте більше за тегами: