Про Budni
Наші продукти
Експертна колонка Ренати Карпенко, керуючої партнерки O2IT Recruitment. Про hard і soft skills потенційних кандидатів, які вирішили змінити професію на IT.
Сьогодні не обов’язково мати технічну освіту, щоб підкорити IT-ринок. Зростає потреба не тільки на розробників, але і на інших фахівців у цій галузі. Гнучкість середовища дозволяє змінити роботу, скажімо, психолога на HR-менеджера, педагога — на гейм-сценариста, а фінансиста — на бізнес-аналітика. Розвиватися у нових напрямках можна і всередині сфери.
Ми дуже часто спостерігаємо ситуацію, коли не IT-фахівці переходять у цю сферу. Один із найпростіших шляхів — почати кар’єру, наприклад, у ролі тестувальника. Багато хто намагається, але не у всіх виходить. Як і в підприємництві, в IT оцінюють якість роботи та те, що ви можете привнести в бізнес своїми знаннями та вміннями. Увійти в IT не так вже просто, і тільки бажання буде недостатньо. Наполеглива праця над собою незабаром може дати вам бажані плоди. Попит регулюється ситуацією на ринку. Зараз, наприклад, не найкращий час для кардинальних змін. Якщо у вас все-таки є ресурс для зміни професії, то використовувати його потрібно з користю. Нові знання — це ваша сила в боротьбі за краще місце в компанії у будь-якій галузі.
Успіх у сучасних IT-компаніях визначається не стільки профільними знаннями, скільки особистими якостями співробітника та вмінням працювати в команді. Відтепер hard і soft skills правлять світом.
«М’які» навички проти «жорстких»
Ви не зможете бути водієм автобуса, не знаючи правил дорожнього руху. Hard skills — це вміння, безпосередньо пов’язані з виконанням повсякденних професійних робочих завдань. У випадку з IT мова йде про знання мов програмування, алгоритмів, шаблонів проєктування тощо.
Чому та для кого важливі soft skills? Тут все просто: якщо ви працюєте в печері та не спілкуєтеся з навколишнім світом, вам такі навички, швидше за все, не потрібні. Якщо ви комунікуєте з командою, співпрацюєте з клієнтами, у цьому випадку soft skills —особливо значущі та вагомі.
Інновації забезпечує креативність. Для топових компаній ініціативність, критичне мислення та адаптивність іноді стають вирішальними під час вибору серед кількох гідних претендентів. Подібні soft skills віддзеркалюють характер людини, можуть допомогти спрогнозувати його поведінку в тій чи іншій ситуації. Вони не прив’язані до певного виду діяльності, тому актуальні далеко за межами IT.
Існують спеціальності, в яких завжди домінують професійні навички. Скажімо, фізик-ядерник може відмінно виконувати свої обов’язки, але абсолютно не бути командним гравцем. А ось стати переконливим маркетологом з високим показником продажів без добре розвинених soft skills практично неможливо. Це класичний приклад професії, де «гнучкі» навички в пріоритеті.
Найчастіше, навчити людину можна всьому: писати код, тестувати, фотографувати, а от навчити бути, наприклад, хорошим комунікатором набагато складніше, а іноді й зовсім неможливо
Аналіз ринку LinkedIn показав, що в кандидатах роботодавці все частіше шукають збалансоване поєднання «жорстких» і «м’яких» навичок. Клієнтоорієнтованість повинна супроводжуватися вмінням переконувати замовника, а підкованість в технічних нюансах — оригінальним способом вирішення завдань. Окремо керівники холдингів відзначають важливість творчого підходу в розробці функціоналу.
Україна не відстає від світових тенденцій. Ми все частіше спостерігаємо, що відкритість до спілкування та розвинута емпатія — запорука продуктивного клімату в колективі та потенціал для підвищення. Можна роками майстерно писати ідеальний код, але, як мінімум, без комунікабельності у світовому IT-середовищі не зайняти високу посаду.
Досвід — досвідом, а вчитися треба завжди
Раніше вибір вишу фактично визначав майбутнє. Зараз цілком звично бачити людей, що змінюють сферу діяльності з року в рік. Однак за прагнення знайти справу до душі часом доводиться платити в прямому сенсі. Співробітник ризикує тим, що на перших порах зарплата зменшиться в середньому на 20-30% в порівнянні з попереднім доходом. Тому незалежно від бажаної професії, спершу визначтеся: чому ви хочете змінити галузь. Здається, питання просте, але HR-фахівцям часто трапляються кандидати, які не можуть аргументувати раціональність входу в нову індустрію.
Переходити з однієї сфери в абсолютно іншу часто страшно через відсутність профільного досвіду. Новачок може відчувати себе некомфортно в оточенні більш досвідчених, на його думку, колег.
У будь-якій роботі сьогодні цінується бажання фахівців регулярно підвищувати кваліфікацію. Це прагнення має підкріплюватися діями
Дослідник Університету штату Арізона у США Май П. Трінь називає здатність безперервно навчатися (lifelong learning) однією з ключових компетенцій майбутнього. IT — дуже динамічна галузь. Тут точно не місце тим, хто вважає за краще розмірене життя. Інтелектуальна праця не завжди легша за фізичну. Бути програмістом — не означає просто сидіти за комп’ютером, як багато хто вважає. В IT цінуються фахівці, які вміють знаходити швидкі рішення складних завдань, які одночасно збільшують капітал й економлять ресурси бізнесу. Часто у цій сфері доводиться самостійно розбиратися в проблемах. IT — для тих, хто шукає можливості, а не чекає на готовий результат.
Проте, у вузькоспрямованих стартапах наявність непрофільної освіти буде тільки плюсом. Ваше економічне, медичне або філологічне минуле дозволить відтворити реальний користувальницький досвід для того чи іншого сервісу.
Робота над функціоналом не закінчується написанням останнього рядка коду. Після тестування оновленого додатку працю розробників ще належить презентувати споживачам і вибрати відповідний метод монетизації. Для цього команді потрібні маркетологи, бізнес-аналітики та проєктні менеджери. Ці ролі органічно переймають екс-фінансисти, колишні працівники інвестиційних банків і аудиторських компаній.
Профілі у соцмережах не поступаються традиційним резюме
Соціальні мережі стали обов’язковим інструментом рекрутерів у підборі персоналу. Профіль в LinkedIn іноді розцінюється як заміна стандартного CV, але в більшості випадків є доповненням до даних про кандидата, що існують.
За нашими спостереженнями, роботодавці все частіше цікавляться, чим живе кандидат: яке його коло інтересів, які звички, цінності, традиції. Все це допомагає сформувати повне уявлення про людину не тільки, як про професіонала, але і як про особистість взагалі. Найчастіше, відповіді криються в наших профайлах.
Facebook — це зведення захоплень, друзів та інформації, якою ви ділитеся з дописувачами. Здебільшого це стосується особистого життя. А ось LinkedIn — професійна соціальна мережа, яка розповідає про ваші компетенції. Важливо, щоб профіль збігався з кар’єрною історією у вашому стандартному резюме. Прогалини можуть насторожити рекрутера.
Якщо ви відкриті до пропозицій, розберіться в налаштуваннях сторінки: чи немає там сумнівних для вашої репутації фотографій та публікацій. Оцініть свій віртуальний імідж з бажаним у новій організації. Повагу й інтерес викликають люди з активною життєвою позицією, які регулярно аналізують новини з професійного середовища й обговорюють актуальні світові теми. Ваша присутність у соцмережах формує імідж, який ви хочете показати аудиторії та потенційному роботодавцю.
Профілі в соцмережах малюють рекрутеру портрет претендента в житті — те, як він проявить себе в колективі. Але все-таки традиційне резюме залишається головною вимогою для прийняття на роботу.
Поширена помилка більшості першопрохідців в IT — висилати рекрутеру неактуальне CV. Резюме варто оновити під релевантну вакансію, підкресливши вміння та досвід, які найбільше підходять для бажаної посади
Попередньо дізнайтеся про рівень необхідних професійних якостей з того чи іншого напрямку та приблизні очікування від співробітника на даній позиції. Інформація допоможе створити дорожню карту на шляху до бажаної ролі.
Розвиток цифрових технологій неминуче вплинув на глобальний ринок праці. Повсюдна автоматизація виробництва з одного боку звільнила співробітників від виконання рутинних процесів, з іншого — підвищила конкуренцію серед фахівців. Альтернативний, непрофільний досвід роботи може бути як перевагою, так і складністю. Основне завдання — переконати рекрутера, що ваші початкові навички повноцінно застосовні в конкретній компанії. Зосередьтеся на своїх сильних сторонах і проявіть їх у вигідному світлі. Універсальний рецепт: будьте самі собою, і вашу чесність обов’язково оцінять.
Перш ніж задуматися про перехід в IT, запитайте себе: навіщо вам це? Грамотні фахівці потрібні у всіх галузях, і зміна діяльності може бути помилкою. Іноді краще залишатися професіоналом у теперішній сфері, ніж відчувати себе не у своїй тарілці. Отримуйте задоволення від результатів поточної роботи. А якщо все-таки вирішили ризикнути й увійти в IT — дійте, інвестуйте в себе та своє майбутнє. Буде нелегко, але дуже цікаво.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!
Читайте більше за тегами: