Про Budni
Наші продукти
Небагато українських компаній мають швейцарське коріння. Як вдалося започаткувати у Львові успішний європейський бізнес, ми спитали у одного з засновників, голови аутсорсингової компанії «DMP Development Group» Марка Cавченка.
– Про компанію DMP небагато інформації на теренах українського Інтернету. Тому розкажіть, будь ласка, докладніше, що стало передумовою її виникнення?
– Коли ми з моїм бізнес-партнером починали працювати, для студентів роботи, як такої, не було, окрім як офіціантом чи десь на будівництві. Саме тому ми шукали інші шляхи заробітку. Ми тоді працювали в компанії, яка продавала акції по телефону, – був такий бізнес у Швейцарії. І зрозуміли, що телефон – це потужний інструмент, щоб робити певний маркетинг або навіть продажі.
Це нас спокусило, і ми захотіли цим займатися. Хоча, відверто кажучи, фінансовий сектор – це не найцікавіший сегмент для того, щоб просувати цю послугу. На той час Google та інші потужні компанії відкрили філії по Європі та в Швейцарії, де в нас головний офіс. Ми почали обдзвонювати всі IT-компанії і пропонувати нашу послугу. Ми розуміли – набереш 100 контактів, а знайдеться хтось один чи двоє, хто скаже «о’кей, зробимо тестовий проект». Так у нас і сталося. Ми успішно реалізували проект нашого першого клієнта, тому наприкінці першого року ми мали нові завдання, і нас було дев’ятеро.
Від початку ми зрозуміли, що такий бізнес – це чудова нагода для висококваліфікованих молодих людей з відмінним знанням іноземних мов отримати цікаву роботу у міжнародному вимірі, залишаючись на Батьківщині. Оскільки у мене українське коріння, я одразу подумав про Львів, в якому жив певний час і знав, що там дуже хороша мовна база, щоб відкривати офіс. Саме так ми і зробили: головний офіс – Швейцарія, дочірня компанія – Львів (основний операційний ресурс, по ідеї – аутсорс).
– Персонал зі знанням німецької мови не важко було шукати?
– На той час – ні, чесно сказати. По-перше, не було безвізового режиму. По-друге, ми були одними з перших у цьому напрямку, тому були цікаві для багатьох. Наприклад, у тому, що ми робимо, як ми це робимо, а де перегукуємося з IT-сектором, що також почав активно розвиватися в Україні та Львові. Це було майже 7 років тому.
Тоді я особисто займався підбором персоналу і думаю, це була одна з основних причин того, що ми швидко набрали в команду чудових людей. Тим більше, що ми робили це з максимальною самовіддачею, азартом та бажанням. Це був такий «золотий час» для нас, засновників. А до того ж для німецькомовних львів’ян вибір альтернативних робіт був невеликим: або викладання в школі, або перекладацька робота, або виїзд за кордон.
– Тепер складніше людей підбирати?
– У Львові конкуренції ми дотепер не маємо (в сенсі специфіки компанії, системи, що побудувалася, клієнтської бази і т.д.). Не всі пошукачі, звичайно, це розуміють та усвідомлюють, але над виправленням цього ми активно працюємо. Зараз ми почали робити це цільово. Окрім того, оплата праці у нас абсолютно інша (у позитивному розумінні) у порівнянні зі «схожими» компаніями. Ми пропонуємо дійсно високі зарплати у Львові для кандидатів з філологічним бекграундом.
Але щоб бути, у певному розумінні, «монополістами» у своїй сфері, нам доводиться будувати систему, що має KPIs, цілі, а, отже, і вимоги до аналітичних і навіть технічних вмінь наших працівників. Це, з одного боку, лякає філологів, а з іншого – ставить конкретні вимоги до кандидатів під час відбору та проходження випробувального терміну.
Звичайно, більша наша проблема сьогодні – це безвізовий режим, це нелегальна робота за кордоном. Часто трапляється так, що у виборі між нашими пропозиціями та можливістю роботи за кордоном, кандидат обирає виїзд з України. Ми продовжуємо тримати контакт з такими людьми, і траплялися випадки, коли вони поверталися до нас, чому ми дуже раді.
– А що дозволяє вашій компанії виплачувати такі високі зарплати?
– Наша відмінність – у нашій спеціалізації, у слові, яке іноді лякає – «телемаркетинг». Ми це пояснюємо нашим претендентам трохи по-іншому – це девелоперська робота. Кожна компанія, яка пропонує свій продукт або послугу на ринку, іноді витримує «маркетингові бої», щоб вивести або втримати на ринку свій товар або послугу. І один з найефективніших інструментів цього – це телемаркетинг. У нас це пряма розмова з потенційними клієнтами наших власних клієнтів, які вирішують, чи потрібен їм такий продукт, така послуга.
Наша команда володіє унікальним набором вмінь, знань та навичок. По-перше, це відмінна іноземна, спілкування «на рівних» з носіями мови. По-друге, це вміння презентувати компанію-клієнта з усією віддачею та максимальною «заочною» лояльністю, бути спеціалістами своєї справи у різних сферах бізнесу. Ще одна наша ключова перевага – вміння досягати поставлених цілей, чітке розуміння інструментів, які маємо надати, вміння аналізувати та прогнозувати.
Завдяки цьому компанія задовольняє запити клієнтів різних сфер – IT-компаній, індустрії, сфери послуг, торгівлі і банківської сфери. Задоволений клієнт – це хороша матеріальна віддяка, продовжені/поновлені контракти, репутація та нові клієнти, а, відповідно, можливість віддячити своїм колегам гідною зарплатнею.
– Я вірно розумію, що телемаркетинг – це такий собі телефонний продаж?
– Ні, це не продаж, і не опитування, а саме презентація, так званий «промоушн». Наша головна ціль – це просто призначати зустріч для швейцарського sales-менеджера. Саме він має поїхати до цієї компанії і вже вести предметну розмову і «продавати» на місці. Ми просто «відкриваємо двері», готуємо все для цієї зустрічі та забезпечуємо максимальну заангажованість потенційного клієнта нашим замовником у особі відповідальної людини за той чи інший напрямок, сферу тощо.
– Добре, тоді про мотивацію. На що може очікувати кандидат?
– Сьогодні співробітник, який хоче розвиватися, попри хорошу матеріальну винагороду, може очікувати, що шлях від звичайного працівника до працівника середнього менеджменту – набагато коротший, аніж раніше. Зараз ми дуже швидко ростемо, відповідно, постійно потребуємо ресурсу в операційному менеджменті. І ми радо заохочуємо тих колег, хто може і хоче рости з посади на посаду, з одного функціоналу в інший. Наша сфера зараз активно розвивається, тому і для працівника, і для всієї компанії загалом – це реальний і беззаперечний шанс.
Кандидат може очікувати, що матиме можливість досвіду роботи в Швейцарії. Враховуючи, що ми плануємо протягом наступного року відкрити ще один офіс у Мюнхені, є величезний шанс працювати там. Ми маємо чітке усвідомлення того, що там команду здебільшого формуватимуть наші кращі українські колеги, котрі добре знають, що таке наш бізнес та як його вибудовувати.
– Що має зробити людина, аби працювати вже не у Львові, а у Швейцарії?
– На сьогодні проектні менеджери, наприклад, просто зобов’язані часто бувати у Швейцарії на прямому контакті з нашими клієнтами. Питання ускладнюється процедурою працевлаштування з усією специфікою швейцарського законодавства, особливо для України. Ну і, звісно, доцільністю роботи стаціонарно в межах нашої специфіки – наразі спостерігається стагнація ринку Швейцарії… Поки що питання «забрати» працівника зі Львова до офісу сюди має багато суперечливих і різнобічних моментів.
– Але в німецький офіс буде потрапити легше, ніж в швейцарський?
– Звісно, враховуючи нещодавні оптимізуючі зміни у процесі працевлаштування у Німеччині для українців, а також об’єктивні плани і перспективи нашого бізнесу, ми думаємо про Німеччину.
– Що всередині компанії є ще цікавого?
– У нас є свій бізнес-тренер, який працює п’ятий рік. Вона займається навчанням та адаптацією новачків, максимально готуючи до специфіки та ментальної особливості роботи з швейцарцями, надає чітке розуміння задач, цілей, інструментів їх досягнення. Це людина, яка має шалений досвід навчання людей різного віку, роботи за кордоном і т.д.
Тобто у кожного новачка, окрім максимального морального адаптаційного «опікування» зі сторони відділу HR, є нагода отримати чітке розуміння, що нове абсолютно «не страшне», воно легко вчиться, а поруч є завжди підтримка. Варто наголосити, що кожен проект має свого керівника, проектного менеджера, який зобов’язаний за першої потреби допомогти зрозуміти специфіку проекту, клієнта, товару і т.д. не лише новачку, але кожному з колег.
До того ж, ми дуже часто, за моєї участі, проводимо спільно дозвілля. Це нагода знайти собі підтримку, друга, освоїтися максимально легко та швидко та, зрештою, запитати про все, що може цікавити, лякати чи бути незрозумілим.
– Себто ви готові приймати до Львівського офісу людей з інших міст?
– Навіть не просто готові, а уже кілька років радо зустрічаємо нових колег з практично усіх регіонів України, а також з інших країн (Німеччини, Франції). Помічаємо, що такі люди справді лояльні, свідомі у відповідальності та самостійності, з готовністю будувати життя і майбутнє тут, у Львові.
Якщо дивитися на цілу компанію, то у нас десь 40% з Галичини, а все решта – це інші регіони, які переїхали до Львова. Ми допомогли їм з проживанням у перші пори, максимально забезпечили адаптацію у чужому місті і бачимо віддачу для себе, за що вдячні та радо продовжуємо дану практику.
– Чи вигідно, наприклад, киянину, кинути свої столичні забаганки, і переїхати до Львова?
– Скажу як людина, котра тривалий час жила в Києві і там навчалася: так, абсолютно. Конкуренція у Львові менша, тому, працюючи у компанії, як наша, людина має більше шансів на здобуття кар’єрних вершин, має гідну винагороду, що повноцінно конкурує з київською, отримує відмінний соцпакет «від релокації до масажу» та, зрештою, пожити у західній столиці, культурному осередку України.
– Які є ще такі «плюшки», як у нас кажуть?
– У нас їх чимало. Ми постійно моніторимо ринок, вдосконалюючи їх набір та актуалізуючи його. Окрім релокаційного пакету, у нас є страхування, яке покриває основні потреби у лікуванні та надає можливість отримати послуги масажиста. Робочі місця максимально ергономічні, з ортопедичними кріслами. Якщо хтось має проблеми зі спиною, є можливість працювати стоячи час від часу. Є релакс-кімната, де можна попрацювати в тиші. У нас затишно – в офісі є солодощі, фрукти, чай, кава, по понеділках солодкий бонус. Біля офісу є велопарковка.
Пропонуємо можливість часткової зайнятості/гнучкого графіку роботи (для студентів, молодих батьків тощо) та щогодинні технічні перерви. Маємо оплачувані мовні курси за необхідності підняти мовний рівень, та компенсацію таксі для тих, хто працює в другу зміну та хто навчається мові ввечері.
Влаштовуємо Surprise Day кожного місяця для всіх, щоб розвеселити і потішити кожного сюрпризом. Щомісяця кращий за результатами працівник отримує цінний подарунок (смартфон, годинник, ювелірну прикрасу). Поздоровляємо колег з днем народження та святами, організовуємо корпоративи та тімбілдинги…
– На яких людей чекає компанія? І що для вас важливо в кандидатах?
– Ми чекаємо на «нашу» людину. Найголовніше – це володіння мовою (німецькою, французькою, як пріоритет) на рівні В2 і вище. Наша команда збудована з людей, котрі чітко розуміють, що хочуть працювати у нашій сфері, розвиватися у ній. Вони готові інвестувати власний час, бачать перспективу розвитку та можуть сказати, чого їм бракує. Пізнати нас навряд чи можливо за місяць, тому новачок має розуміти, що нове – це не завжди легко. Маємо дати час один одному, щоб «відчути смак» спільної роботи. І «засмакувати» нею.
Випробувальний термін у нас 2 місяці – на старті (1-2 тижні) проводимо навчання теоретичній частині роботи (специфіка компанії, її структура, техніка роботи новачка), надалі певна “тестова практика” (моделювання ситуацій, робота в них, розв’язання різних робочих кейсів у тренувальному періоді). Далі – старт роботи на проекті під менторством керівника напрямку навчання та безпосереднього керівника проекту/відділу. Протягом випробувального терміну маємо щоденні, за потребою, та не рідше 2х разів на тиждень, фідбеки щодо роботи колеги і навпаки.
– А по віку є якесь обмеження, хто бажаний, а хто небажаний?
– Немає. У нас є досвід співпраці з колегами «за 50», а є і з 18-річними. Більше питання до світоглядів та «ностальгії за минулим» у форматі бюрократії та повільності – у зрілих колег, та недосвідченої амбіційності – у зовсім юних. З таким нам важко працювати і навпаки. Тому пріоритетом є готовність до специфіки молодого, активного у рості бізнесу, до роботи над собою та подолання викликів, а також природна гнучкість до змін. Наприклад, не кожен фахівець з відмінним рівнем мови зможе презентувати клієнта так, що захочеться одразу з ним співпрацювати. І не кожен настільки вільний всередині, що легко йде на контакт з різними людьми, залюбки вивчає різноманітну тематику проектів та з «патріотичністю» їх веде.
– Але ж люди від вас звільняються. З якої причини вони це роблять?
– Так, звісно, адже це природній процес нашого і людського розвитку та досвіду. На сьогодні, маю з гордістю сказати, плинність у нас дуже низька. Зазвичай причинами звільнення є бажання працівника продовжити кар’єру тут або за кордоном у зовсім іншій сфері, або бажання розвитку при невідповідній кваліфікації для цього у нас. Таких людей буває кілька у рік.
Незважаючи на щоденну/надалі щотижневу підтримку HR-відділу та структуроване навчання, нам доводиться прощатися з деякою кількістю кандидатів. Це відбувається на перших днях/рідше тижнях роботи через нерозуміння специфічності сфери, небажання розвитку мовних знань (навіть за нашої допомоги), або відсутність здорової гнучкості, що притаманно поколінню випускників.
– А ви намагаєтеся втримати тих людей, які хочуть піти?
– Це залежить від людини. У ситуації нашого високого темпу розвитку втрачати людей з досвідом – це, не побоюся цього слова, смертельно. Ми намагаємося зробити все, щоб продовжувати співпрацю з такими колегами. Але є випадки, коли люди, попрацювавши 4 роки в нас, хочуть просто спробувати «щось геть нове та інше». І ми з розумінням і максимальною підтримкою ставимося до цього.
Оскільки колектив у нас у більшості жіночий, то часто ми зустрічаємося з великими декретними перервами…
– Я про це саме хотіла спитати.
– Так, нам доводиться, хоч, визнаю, з радістю, відпускати наших прекрасних дівчат у декрет 🙂
– Але повертаються і знов працюють?
– Є такі, які повертаються. Або народжують дитину за дитиною і вже залишаються поза роботою. Але це природньо та позитивно. Україна стає багатшою.
– Я так гадаю, якщо у вас так добре, до вас багато приходять по рекомендаціях?
– Так, звісно. Окрім того, ми маємо цікаву систему заохочування таких рекомендацій. Це певна матеріальна винагорода за рекомендованого кандидата, що стає нашим колегою, пройшовши випробувальний термін. І це добре функціонує. Ми також тісно працюємо з університетами, вибудовуємо систему партнерства, отримуючи хороші рекомендації і від них.
– Тоді давайте ще раз про перспективи. Чи будуть нові філії, наприклад, по Україні?
– Відкриття інший філій в Україні поки на стадії обговорення – зважуємо всі «за» і «проти». У цьому році ми починаємо будувати ще один новий, сучасний, адаптований до нових планів офіс у Львові. Бачимо у цьому чітку і беззаперечну необхідність. Та рано чи пізно питання офісу у іншому місті стане актуальним. Це може бути Тернопіль або Івано-Франківськ.
Вкотре повторюся, що на сьогодні наш бізнес у максимально хорошій потенційності розвитку. Ми розвиваємо нові напрямки, маємо нові виклики, посади, потреби. Ми на стадії перетворення з організатора телемаркетингу у потужний «соціальний канал» у всіх його інструментах та можливостях презентації. Новий офіс, новий напрямок, нові перспективи для кожного в Україні чи закордоном – чому б і ні?
– Тоді останнє питання – чому саме кандидат має обрати вашу компанію?
– Прекрасний колектив, висока зарплата, класний соціальний пакет, гарне робоче місце, перспективна сфера, міжнародна компанія і соціальний роботодавець. Я говорю про благодійність, про підтримку українського культурного сектору, сектору сфери здоров’я, АТО. Дуже багато і в цю сторону вклали. Для мене це щось-таки означає, для декого, я думаю, теж.
Ми виросли за минулі два роки – багато працюємо над своїм брендом, розробляємо новий веб-сайт. Компанія другий рік підтримує інструментальний колектив, який набуває обертів популярності – “Рококо”. Ми допомагаємо у випуску їх першого альбому (є їх основними партнерами у цьому), розвиваємо ідею спільної допомоги інтернатам, де дітки зможуть вчитися музикуванню та соціалізації взагалі. Я і мої партнери неодноразово їздили з волонтерською допомогою на лінію фронту, а дітям воїнів АТО радо дарували екскурсії у розважальний центр.
І я думаю, що це і не лише це ми будемо робити в наступні роки. Ще більше працювати над нашим брендом, розвивати себе як бізнес і як соціальний партнер, давати перспективу молоді у роботі в Україні з можливістю забезпечувати себе та родину. Вірю, що у Львові та далеко поза його межами про нас знатимуть усі, кому можемо бути цікаві, як роботодавці, партнери, друзі та просто хороший приклад успішного бізнесу у специфічній сфері, що на початку саме великою вірою і запалом здобули далеко непересічне місце під сонцем 🙂
Читайте більше за тегами: