Про Budni
Наші продукти
Момент вибору професії – чи не найважливіший у житті кожної людини. І спецпроект «Хочу стати», який The Point реалізує разом з Освітньою платформою для дітей і підлітків Shamrock та платформою розвитку кар’єри CareerHub, має на меті допомогти всім, хто ще вагається з вибором майбутньої роботи або ж планує змінити свою спеціальність.
Героїнею нового інтерв’ю стала Ольга Мартинець – дизайнерка інтер’єру, керівниця студії ОМД дизайну інтер’єру. Вона розповіла про вибір професії, її труднощі та переваги, а також підказала, як молодим спеціалістам розвинути кар’єру та якими навичками повинен володіти дизайнер.
– Пані Олю, як ви прийшли у сферу дизайну?
– Коли я вибирала професію, її фактично не існувало в Україні. Це був 2000 рік, університет з кафедрою архітектури і дизайну існували лише два роки. Новий напрямок, де можна було по сучасному продовжити розвивати свої творчі здібності, які сформувалися у художній школі.
Багато хто ставився до цього скептично. Тільки закінчилися 90-ті роки. Грошей у людей мінімум, квартири нові будуються, але без дизайну. Дизайн у той час існував тільки для певних верств населення. Публікувалося два профільні журнали, на які можна було звернути увагу. Там були дуже круті інтер’єри іменитих дизайнерів зарубіжжя, київських, харківських і дніпропетровських. Це були фахівці у віці, які адаптувалися з архітектури в дизайн інтер’єру.
– Якими навичками та знаннями має володіти сучасний дизайнер?
– Зараз потрібно бути універсалом у всьому. Бути електриком, сантехніком, маляром.
Універсальний дизайнер інтер’єру повинен бути в першу чергу психологом, щоб зрозуміти клієнта, його сприйняття простору, відчути, що йому подобається, де йому буде комфортно.
Потрібно мати гарні комунікативні навички: вміти розповісти, показати, пояснити. Як правило, дизайн-студії та окремо дизайнери працюють в різних стилях і напрямках. Проте є студії, які принципово не роблять класичних інтер’єрів і навпаки, студії, які займаються на 90% класикою. Також, є студії, які є професіоналами в розробці дизайн-проектів ресторанів і більшість проектів у них в цьому напрямку.
– Що вивчають дизайнери у вишах?
– Коли я вчилася, відділення працювало всього два роки. Це була абсолютно сира програма. Зараз з першого курсу всі розуміють, що потрібен ARCHICAD, 3ds Max, SketchUp, photoshop. Це чотири базові програми які потрібно знати обов’язково.
Звичайно, вивчають основи. Дизайнер повинен відчувати форму, світло, вплив кольору на людину. Якщо немає почуття стилю, його можна розвинути. Так само як і навички малювання. У нас на потоці навчалися люди, які ніколи не тримали олівець у руках. До третього курсу вони розмалювалися так, що голову Гомера відтворювали в кольорі.
Ця професія вимагає постійного навчання. Всі архітектори, дизайнери, які володіють студіями постійно розвиваються. Їздять на виставки, беруть участь у різних зустрічах типу брифів: збирають дизайнерів і діляться досвідом після успішно виконаного проекту.
– Такі зустрічі можна відвідувати студентам?
– Так. Їх можна знайти через Facebook чи Instagram. Підписатися на архітекторів, дизайнерів та студії. Там постійно є заходи.
– Як студентам можна напрацювати досвід?
– Не чекати закінчення навчання, а під час нього починати проектувати інтер’єри власної квартири або допомагати друзям. Вивчати програми.
Зараз дуже легко завантажити, як виглядає дизайн-проект у солідній фірмі, який вигляд мають креслення та як вони оформлені. Зробити сторінку в Instagram та у Facebook, ходити на зустрічі дизайнерів-архітекторів, щоб люди вже знали і розуміли, чим ви займаєтеся.
Молодим фахівцям хочу порадити піти в помічники до досвідчених дизайнерів. Набратися досвіду.
Також варто відвідувати вузькоспеціалізовані вебінари. Спробувати себе в якійсь дизайн-студії. Там потрібно набиратися досвіду: дивитися, як будуються креслення, можна пару років. Зарплата там середня, як для Києва, але це не ті гроші, які дизайнер заробляє, коли він працює сам на себе.
– Що робити дизайнеру, коли замовник помилився з бюджетом?
– Ніхто не застрахований від помилок, але з досвідом вони зводяться практично до мінімуму. Всі помилки можна грамотно вирішити в процесі реалізації та авторського нагляду. Я завжди раджу клієнтам брати послугу нагляду за проектом.
Адже проект – це не аксіома для ремонту. У процесі реалізації завжди можна щось замінити або поліпшити. І тільки дизайнер зможе грамотно інтегрувати ці зміни без естетичних і фінансових втрат. Це називається авторський нагляд над пректом. Це окремо оплачувана частина.
Буває замовники відмовляються від неї. Звичайно, проект у підсумку стає зовсім іншим. Будівельна бригада буває навіть не дивиться на візуалізації, для них головне креслення, там прописано все: таблиця оздоблювальних матеріалів, кількість. Вони постійно звертаються до дизайнера та уточнюють деталі. Тому, коли замовник не бере авторський нагляд, будівельник звертається до нього, а він часто не має поняття, як повинні з’єднуватися ті чи інші площини, і будівельники починають це робити на свій розсуд. Тож виходить те, що виходить.
– Як уберегти молодого дизайнера від провальних моментів?
– Потрібно бути дуже уважним та перевіряти декілька раз всі свої креслення. Основа – це креслення. Картинка – це тільки для замовників. У нашій країні люди, як правило, візуали – їм обов’язково потрібно побачити 3Д картинку, щоб розуміти, як буде виглядати їх інтер’єр. До прикладу, в Америці упор роблять на зразках матеріалів, з яких він буде складатися, і поєднанні кольорів.
Важливо також заздалегідь позначити межі тих послуг, які ви можете надати замовнику, і кордони тих очікувань, які є у замовника стосовно вас. Це можна зробити за допомогою договору або угоди, де будуть прописані весь перелік послуг, вартість, терміни. Коли все закріплено на папері, то неприємні ситуації зводяться до мінімуму.
Проте, бувають інші фактори. Наприклад, клієнти довго не можуть визначитись з вибором, декілька разів приїжджають в одні і ті ж магазини, дивляться на вподобані речі, їдуть і так по колу. Інколи не можуть прийти до спільної думки між собою. Зустрічаються і найбільш непередбачувані ситуації: коли дизайн-проект розроблявся для закоренілого холостяка з проханням підкреслити в інтер’єрі його брутально-парубоцький статус, а в процесі реалізації він одружився і нова дружина намагається кардинально змінити всю концепцію інтер’єру з темних тонів і шорстких поверхонь на світлі та глянцеві.
– Чи можна створити дизайн на роки?
– Передбачити стилі неможливо, можна тільки робити сучасну класику або класику. Сучасна класика без всяких вигадливих елементів, більш легкі предмети декору, меблів. Вони поза часом, але це все дуже дорого.
Навіть якщо дивитися на візуалізацію інтер’єрів п’ятнадцятирічної давнини, вони ті ж що і зараз, єдина відмінність – вже інші люстри, лампочки, світильники. Дуже багато нюансів, які видають вік інтер’єру. Зараз виступають на провідні позиції автоматизація квартир, будинків, система розумних будинків.
– Наскільки робота дизайнера є мобільною?
– Зустрічі із замовником проходять там, де йому зручно: на роботі у нього, в офісі, на самому об’єкті. Багато обговорень також проходять в онлайні. Проте сидіти за столом доведеться: робити проект, моделювати його на комп’ютері, розробляти креслення, візуалізації.
Величезний відрізок часу під час реалізації свого дизайн-проекту – це виїзди на об’єкти, роботи там із замовниками, будівельниками, виїзди в магазини з клієнтами для підбору техніки, сантехніки, оздоблювальних матеріалів. Це мобільна робота.
Специфіка роботи дизайнером полягає в тому, що ви не можете попрацювати з 9 до 6. Тому що, коли ви творець – ви цілодобово продумуєте новий інтер’єр.
Такий важливий нюанс: замовник вас не відпускає протягом дня і вечора. Тому що він на основній роботі й лише ввечері може прийти і подивитися те, що ви йому відправили для затвердження. Точно так само люди можуть тільки в суботу і неділю поїхати до себе на об’єкт, зустрітися там з дизайнером, поїхати в магазини.
– Що вам подобається в професії?
– Робота з прекрасним, формування естетичного простору навколо людей, формування смаку людей.
Найприємніше отримувати подяку, коли замовники в’їжджають в нову квартиру і вони настільки щасливі, раді та вдячні. Цей енергетичний обмін найкращий.
Мені подобаються зустрічі дизайнерів, архітекторів, коли вони діляться досвідом, спілкування з новими людьми. Працюючи дизайнером, ви ближче дізнаєтеся нових людей, нову сім’ю, і ви настільки близько стаєте з ним знайомими, що згодом деякі клієнти стають друзями.
– Яке майбутнє професії?
– Велике. Світ змінюється, з’являється багато новобудов, формується розуміння людей, що простір, який їх оточує має величезний вплив на самопочуття, на працездатність людини, і навіть на здоров’я. Тому що, якщо жити в похмурих інтер’єрах, людина себе почуває депресивно, пригнічено, втрачає здоров’я. Зараз навіть люди, які мають невеликий бюджет, намагаються знайти хоч початківця дизайнера.
Інші статті у рубриці:
1. Хочу стати готельєром: все про роботу у сфері гостинності
2. Хочу стати MICE-менеджером: все про роботу у сфері корпоративного туризму
3. Хочу стати дипломатом: все про роботу у сфері зовнішньополітичних відносин
4. Хочу стати лаборантом: все про роботу у сфері медичних досліджень
7. Хочу стати авіаконструктором: про ідеальний літак, розробки «в стіл» та інші особливості професії
8. Хочу стати 2D художником: про роль освіти, критику від замовників та інші особливості професії
9. Хочу стати фінансовим радником: про довіру до банків, пенсії та професійні навички
10. Хочу стати фармацевтом: про біотехнології та перспективи галузі в Україні
11. Хочу стати музикантом: про патріотизм, українських митців у світі та силу музики
12. Хочу стати логістом: про Одеську митницю, експорт лісу та майбутнє професії
13. Хочу стати співробітником банку: про готівку, тягар відповідальності та касирів-роботів
14. Хочу стати благодійником: про роботу благодійного фонду Таблеточки
15. Хочу стати юристом: про знання, які не дають у вишах, право на помилку та постійне самовдосконалення
Фото надані спікером.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб читати найсвіжіші статті, брати участь в опитуваннях і дізнаватися про актуальні вакансії!
Читайте більше за тегами: