Завдяки глобальній діджиталізації сервіси онлайн-торгівлі стрімко розвиваються. Але й на них, як і на інші галузі економіки України, впливає повномасштабна війна. Як компанії, які працюють у сфері E-commerce, адаптуються до нових викликів? Ми запитали експертів під час онлайн-зустрічі.

 

Йолана Каменчук,
директор з управління персоналом, «Епіцентр К»

Лілія Скоропад,
HRBP E-commerce, «Епіцентр К»

Наша група компаній є одним із найбільших гравців українського ринку рітейлу та лідером у сегменті товарів для дому та ремонту. Крім мережі ТЦ, до її складу входять виробничі активи, а також інтернет-магазин. 

Загалом під час війни – через зменшення кількості населення, бойові дії та тимчасову окупацію територій, ринок «просів», попит споживачів знизився. Робота в онлайн-торгівлі ускладнилася в усіх напрямках – технологій, складських та логістичних операцій. 

Пріоритети та настрої покупців змінилися – це підтверджує, зокрема, аналітика Google. Фіксується зниження трафіку та купівельної спроможності в порівнянні з минулими періодами. Найбільшим після 24 лютого був попит на такі категорії товарів, як корм, сумки та переноски для домашніх тварин, каністри, сумки, газові балони, каремати, надувні матраци, електрочайники, а також дитячі суміші та борошно. Згодом стрімко зріс попит та електросамокати, каністри та автолійки, а також рації та тактичні черевики (для підтримки ЗСУ).  

Компанія має великий власний автопарк. Наразі частину транспорту передали армії, частина, як і раніше, використовується для доставки замовлень. Щодо логістики, до війни 50% покупців при оформленні та сайті обирали самовивіз із центрів видачі замовлень. Зараз таких – 30%, основна ж частка замовлень доставляється перевізниками («Епіцентр К» є другим за обсягом відправлених посилок по Україні клієнтом «Нової пошти»). Також компанія запустила мобільні центри видачі замовлень у містах, нещодавно звільнених від окупації – Бучі та Ірпені. 

У групі компаній «Епіцентр К» працює близько 40 000 людей. Щоб забезпечити функціонування бізнесу, безпеку та зайнятість, компанія проводить ротації та навчання працівників, і водночас продовжує найм.  

До повномасштабної війни рекрутинг у напрямку E-commerce був більш персоналізованим. Наприклад, при пошуку категорійних менеджерів надавалася перевага кандидатам із досвідом роботи саме в цій галузі, які знають ринок, конкурентів та не мають потреби довго вивчати асортимент. Зараз здебільшого шукають універсальних фахівців, які вміють адаптуватися до змін та швидко приймати рішення.

Частина команди працює віддалено (практика налагоджена ще за часів роботи в умовах COVID-19), частина – в ТЦ мережі по всій Україні. Близько 150 працівників київського офісу перемістилися в інноваційний IQ-офіс у Хмельницькій області, створений компанією понад рік тому. 

Керівники та команди постійно перебувають на зв’язку, адже прийняття рішень та пошук альтернативних варіантів щодо різних питань пришвидшився (до 1-2 днів замість тижня, як раніше).  

Головним фокусом «Епіцентр К» є перемога України у війні. Компанія підтримує ЗСУ, ТРО та волонтерів. Відкрила три гуманітарні штаби – в Києві, на заході, а також хаб у центральній частині України, де цілодобово приймають біженців із Маріуполя, Бердянська, Мелітополя та інших гарячих точок. Спільно з Хмельницькою ОДА створено кол-центр для вирішення гуманітарних питань внутрішньо переміщених осіб, що працює в режимі 24/7. Також компанія працює над тим, щоб надавати якісний сервіс клієнтам – зокрема, збільшує вибір товарів, залучає нових постачальників, на сайті повернулася можливість оформлення банківських кредитів та розстрочок. 

Читайте ще: Сфера маркетингу під час війни: кейси Optimum Media OMD, Havas Village Ukraine, Senate та IAMIDEA

 

Євгенія Петрук,
HRD Promodo

У лютому та березні робота нашої агенції з performance-маркетингу та digital-розвитку бізнесу практично зупинилася. Адже її клієнти – великі компанії з різних галузей – поставили на паузу маркетингові активності. Станом на кінець травня робота відновлюється навіть більш швидкими темпами, ніж очікувалося. Зокрема, найбільш затребувані SEO та просування в інтернеті, а також діджитал-комунікації з клієнтами в соцмережах.

Promodo розвиває кілька проєктів в інших країнах, проте в фокусі лишається саме український ринок (близько 80% клієнтів). 

Ще в лютому 2022 року 350 співробітників працювали в у трьох представництвах в Україні. Нині, через повномасштабну війну, працівники роз’їхалися по 25 країнах світу. З перших годин війни компанія допомагала з евакуацією співробітникам та їхнім родинам – зокрема, з головного офісу в Харкові, адже місто перебувало і досі перебуває під обстрілами.  

Команда працює переважно віддалено. Проблем із переходом на дистанційний режим роботи не виникало, адже через епідемію коронавірусу досвід уже був. Головним завданням, після евакуації в безпечні місця, було налагодження стабільного доступу до інтернету (з огляду на специфіку роботи).

Нині близько 15% співробітників уже виявили бажання повернутися в офіси Києва та Львова, і навіть збиралися в харківському офісі.

Одним із пріоритетів компанії є комунікація – як з командою, так і з клієнтами. Будь-яке прийняте рішення має чітко та доступно доноситися до людей.

Бізнес максимально зберіг команду, продовжує працювати та вбачає точкою відбудови – своєю та української нації загалом – вміння швидко адаптуватися до нових умов і відновлюватися. 

Дмитро Кудренко,
співзасновник сервісів eSputnik.com та Stripo.email

Продуктами компанії (маркетингова платформа та редактор електронних листів) користуються як ключові великі гравці E-commerce ринку України, так і тисячі невеликих бізнесів із цього сегменту. 

У лютому-березні компанії вдалося зберегти близько 10% «довоєнної» активності. Зокрема, бізнес відмовився від співпраці з росією, в Україні клієнти також призупинили роботу через бойові дії. Протягом перших місяців війни компанія, що працює в Дніпрі, сфокусувалася на підтримці функціонування бізнесу та збереженні зарплат команди. Не всі працівники змогли продовжити роботу – близько 30% виїхали на захід України та за кордон. 

Наразі галузь E-commerce відновлюється – зокрема, сервіси електронних розсилок. За даними компанії – товарообіг клієнтів загалом уже в квітні вийшов на рівень 50% від того, що був у грудні, і зростає надалі. Робота складів та логістика також стають більш стабільними в багатьох містах України – не тільки кількісно, а й якісно (наприклад, швидкість доставки). Не можуть поки відновитися насамперед ті бізнеси, діяльність яких пов’язана з послугами, що в умовах війни тимчасово втратили актуальність – наприклад, зі сфери розваг. 

Продукти eSputnik та Stripo з початку повномасштабної війни підтримують клієнтів, щоб вони могли зберегти бізнес (наприклад, можуть надавати сервіси безкоштовно чи за спеціальною пропозицією на певний період). Зі свого боку партнери також підтримали їх (наприклад, знижки надав Amazon).

Для продуктових компаній, які працюють із клієнтами з E-commerce, війна стала поштовхом для пошуку нових форматів позиціонування та каналів продажу.

Наприклад, eSputnik створив інструмент для мобільних девайсів, а також новий сервіс віджетів. Для E-commerce бізнесів у комунікаціях із клієнтами надважливо адаптувати всі повідомлення – вони мають транслювати турботу, а от надмірно радісні емоції (наприклад, з приводу акцій та зниження цін) – не на часі.

У роботі з командою змінилися акценти. Цільові показники зростання, які компанія встановлювала до повномасштабної війни, не актуальні. Керівники та команди мають більше свободи дій та гнучкості у впровадженні ініціатив, щоб зберегти бізнес. Між командами відбуваються ротації для взаємної допомоги, адже завантаженість і стан справ відрізняється – наприклад, глобальному сервісу Stripo простіше, ніж eSputnik, орієнтованому на локальний ринок.

Продовжується найм. Рівень зарплат не впав, а на деяких позиціях навіть підвищився в порівнянні з «довоєнним». Кандидатів стало більше, водночас рівень їхньої підготовки різний, і треба витрачати більше часу на відбір та проведення інтерв’ю. 

Свою місію компанія вбачає в тому, щоб лишатися в Україні та відновлювати її економіку. Багато клієнтів прогнозують, що вже в червні досягнуть тих самих показників роботи, що й у грудні.

Читайте ще: Промислова галузь під час війни: як зберегти бізнес та команду

Переглянути запис вебінару можна за посиланням: