Мене звати Олег Майборода, я – Head of Learning & Development у Boosta. Моя кар’єра розпочалась з позиції тренера для тренерів, згодом я став менеджером L&D-проєктів, а пізніше заглибився в розвиток у коучингу.
Обрав цей напрям, бо здавалося, що в усіх минулих підходах до навчання не вистачало важливого елементу, щоб зміни зрушили з місця й люди ефективно застосовували знання на практиці. У статті розповім, як працює коучинг та допомагає менеджерам досягати амбітних цілей. 

Про коучинг простими словами

Коучинг – особливий інструмент розвитку людини, що допомагає простежити й деактивувати негативні патерни, знайти нові опори, сформувати нові цінності людини.

Коучинг часто нагадує психологічні сесії. Він допомагає людини відрефлексувати те, на що вона спирається у своєму житті, і зрозуміти власні налаштування «за замовчуванням». 

Заведено вважати, що для змін достатньо отримати нові знання й навички, проте саме глибинне занурення в особистість людини запускає фундаментальну трансформацію та прискорює зміни. Наприклад, ви когось довго навчаєте, але виявляється, що людина теорію вивчила, а на практиці ці знання не використовує. Коучинг вирішує саме це завдання. Цінність коучингу також у тому, що сесії відбуваються регулярно, а це формує дисципліну.

Впровадження коучингу 

Коучинг став частиною програми адаптації менеджерів у Boosta. Ця програма складається з трьох етапів: 

  • освітній курс (знайомство з базовими правилами, як наймати, як комунікувати, як повертати фідбек, як розвивати команду тощо); 
  • коучингові сесії (раз на два тижні коуч і співробітник пропрацьовують складні особисті питання та виклики);
  • реалізація реального проєкту. 

Спочатку наша Managers Adaptation Program була побудована як традиційне формальне навчання навколо певного стандарту знань, якими має володіти менеджер. Від того, як ставити цілі команді та мотивувати людей до знання процедур із наймання, адаптації, звільнення, бюджетування тощо. 

Проте в цьому підході мало свободи й виклику для менеджера, щоб він ставав тим фахівцем, яким ми хотіли б його бачити. А від менеджерів ми очікуємо самостійності, вміння брати на себе відповідальність, досягати результату, вести за собою, не боятися ризикувати та проявлятися.

Ми проаналізували цей підхід й зрозуміли, що нам потрібна інша програма. Вона має бути побудована навколо тих компетенцій менеджера, які потрібні цій людині саме зараз. І навколо такого проєкту, у який людина вірить і який кидає їй виклик. Саме амбітна мета створює простір для внутрішніх змін. Тож додавання коучингу стало логічним кроком. Окрім того, під час навчання людей підтримує і їхнє середовище: люди, які одночасно проходять навчання, обмінюються досвідом, думками, викликами, з якими вони стикаються при реалізації проєктів. Це також породжує дух здорового суперництва, тож люди рухаються програмою швидше.

Як коучинг змінив життя? Досвід менеджерів

Дмитро Кісов, Head of UX Research

Проблема №1. До коуча я приходив із запитом на покращення моєї робочої взаємодії з людьми й моїх реакцій щодо цього. 

Результат. Завдяки менеджменту моїх запитів із коучем я отримав підвищення, змінив зону відповідальності й тепер маю в підпорядкуванні більше людей, ніж раніше. Коучинг допоміг досягти цього швидше через мою внутрішню трансформацію, підготувавши мене для нової позиції в компанії.

Крім того, коуч допоміг мені з адаптацією на новій позиції. Змінилася моя роль і внутрішні відчуття, тож спочатку було складно. Були також і певні непорозуміння з новою командою, а завдяки сесіям із коучем я досяг того, що команда мене прийняла, оцінила за soft і hard skills. Припинилися індивідуальні та кроскомандні конфлікти, я навчився знаходити компромісні розв’язання проблем.

Проблема №2. У мене були проблеми зі швидкістю роботи: моєї й команди загалом, у порівнянні з іншими командами, за роботою яких я спостерігав. Для мене стало челенджем змінити робочий флоу, навчитися процесити завдання швидше. Я почав переносити свої робочі невдачі на себе як особистість, псувалися настрій і самооцінка. 

РезультатНавчився ідентифікувати себе як особистість окремо від роботи. Відчув свою цінність як професіонала, якого вибрала компанія завдяки менеджерським якостям. Дав собі змогу адаптуватися до нових робочих процесів і зрозумів, що це тимчасово, перестав себе критикувати й вимкнув внутрішнього критика-перфекціоніста. Почав рівнятися лише на себе вчорашнього, а не тягнутися до найтоповіших топів, тобто навчився ставити реалістичні цілі.

Лілія Картанова, Fund operations and integration manager 

Я пройшла шість коуч-сесій, які значно вплинули на моє особисте та професійне зростання.

Проблема №1Внутрішні бар’єри, які заважали моїй ефективності в роботі. 

Рішення. Відкритий і ґрунтовний підхід коуча допоміг мені краще розуміти свої емоції та впевненіше реагувати на різні виклики. Це полегшило виконання щоденних завдань. Коучинг дав мені не лише нові навички, але й можливість переосмислити свій підхід до багатьох аспектів роботи та життя. Я дуже задоволена результатами, оскільки ці сесії дали мені можливість рухатися вперед, звільнившись від того, що раніше сковувало мене.

Проблема №2. Внутрішні страхи та невпевненість під час виступів і тісного спілкування з командами.

Рішення. Коуч допоміг знайти справжнє джерело цих страхів, що дало змогу значно знизити рівень тривоги та реагувати спокійно.

Яна Євсюкова, Product Manager

Коучинг став для мене справжньою підтримкою. Моїм викликом було поєднання ролі продакта та керівника команди. Тоді я чітко розуміла, що маю всі необхідні навички, щоб впоратись, а коучинг допоможе досягти цієї мети швидше. 

Проблема. Не могла знайти баланс між цими обов’язками, не втрачаючи контроль над процесами. Це вимагало бути справді ефективним менеджером, який вміє грамотно розподіляти свій час між різними завданнями. 

Рішення. Разом із коучем навчилася краще керувати своїм часом, зменшила рівень стресу та стала більш упевненою в ухваленні рішень. Також навчилася делегувати завдання, мотивувати команду, робити помилки й не картати себе за них. Це дало мені змогу досягти бажаних результатів як для себе, так і для команди.

Психологічні рівні в коучингу

Рівень «Хто» в коучингу

Це рівень особистості. У традиційному й формалізованому навчанні ми працюємо за пірамідою логічних рівнів Роберта Ділтса, психолога, експерта з НЛП. Психологічні рівні, на яких працює коуч за цією системою:

  1. У чому моє призначення? (Місія).
  2. Ким я проявляюсь? (Ідентичність).
  3. Що для мене важливо? (Цінності).
  4. Як? Завдяки чому? (Здібності).
  5. Що я роблю? (Поведінка).
  6. Що я маю? (Оточення).

Люди, зазвичай, чудово усвідомлюють три нижні рівні: оточення, поведінка й здібності людини. Проте іноді цього недостатньо, коли керівник має певні упередження до працівників, які заважають йому вибудувати комфортне середовище в команді. Наприклад, те, що допомагало йому давати чудовий результат як спеціалісту, як-от перфекціонізм, у ролі керівника проявляється вже як схильність до надмірного контролю чи мікроменеджменту, що демотивує команду. Тому необхідно пропрацювати з людиною на всіх рівнях піраміди.

Насправді кожен може провести собі мінісесію з коучингу, якщо поставить питання: «Яку історію про себе я розповідаю світу щодня? Який міф про себе формую: для колег, для родини, для самого себе?». І чесно на нього відповість. Зазвичай, ролі, які ми про себе вигадуємо, пронизують усі нижні рівні піраміди й визначають те, що ми отримуємо. Якщо ми попрацюємо й на рівні цінностей, і упереджень, і бачення власної місії, це призведе до кардинальних змін. 

Рівень «Що» в коучингу

Це рівень дій. Цей рівень спирається на «Модель змін» організаційного теоретика й професора Массачусетського технологічного інституту Річарда Бекхарда. Він вважав, що будь-яка зміна відбувається тільки тоді, коли наш опір до нового в житті (Resistance – R) стає значно меншим за три інших компоненти. Ось вони:

  • D (Dissatisfaction) = незадоволеність реальним станом справ;
  • V (Vision) = бачення реальних перспектив майбутнього, яке приваблює;
  • F (First steps) = розуміння конкретних кроків, які можна зробити для реалізації цих перспектив.

Проте не треба недооцінювати схильність людини до того, щоб не змінювати в житті нічого. Щоб змінюватися цілеспрямовано та швидко, важливо усвідомлено збільшувати вагу кожного з трьох компонентів. І коучинг у цьому допомагає.

Принципи в роботі коуча

У своїй роботі я послуговуюся принципами International Coaching Federation, до якої важко потрапити, а для отримання акредитації потрібно провести сотні годин практики.

Принципи в роботі коуча:

  1. Коуч має спиратися на професійну етику.
  2. Коуч має втілювати коучингове світосприйняття у всіх сферах власного життя.
  3. Коуч має встановлювати й підтримувати домовленості з клієнтом і робити це прозоро.
  4. Коуч має культивувати довіру та безпеку для клієнта, дотримуватися конфіденційності.
  5. Коуч має підтримувати присутність, тобто зберігати усвідомленість під час сесій та не включатись в ігри, в які любить грати наш мозок в повсякденному житті.
  6. Коуч має слухати активно, тобто сприймати енергію клієнта, його інтонації, неусвідомлені рухи.
  7. Коуч має пробуджувати усвідомленість клієнта.
  8. Коуч має допомагати зростанню клієнта, тобто фасилітувати цей зріст, кидати виклик і забезпечувати підтримку.

Більше про компетенції коуча читайте на сайті ICF.

Замість висновку

Упередження та наші цінності, розуміння того, якими ми маємо бути, щоб досягати своїх цілей, впливає на результат значно більше, ніж може здаватися. Те, за що ми себе любимо, може бути нашою опорою та ресурсом, але доволі часто є обмеженням, яке ми тягнемо за собою без усвідомлення, навіщо. 

Якщо ви – керівник, спробуйте не бути «найрозумнішим хлопцем у кімнаті». Використовуйте коучинговий підхід в керуванні. Дослухайтеся до працівників, коригуйте їхнє бачення питаннями та створюйте необхідний простір для їхніх перемог. І ви здивуєтеся, наскільки швидко зростатимуть ваші люди.

Читайте ще: 8 трендів на робочому місці, які визначать 2025 рік