Про Budni
Наші продукти
У сучасному світі інформація є одним з головних активів, а отже питання цифрової гігієни є основою функціонування будь-якого бізнесу. Саме тому кібербезпека на робочому місці є сферою відповідальності, де перетинаються обов’язки та інтереси як роботодавця, так і працівників.
Звернулися до експерта, аби дізнатися, які правила та вимоги до кібербезпеки існують у законодавстві, як правильно закріпити внутрішні політики та яку відповідальність несуть сторони у випадку витоку даних.
Нагадуємо, якщо у вас є запитання до юристів, які потребують роз’яснень, – надішліть нам його на пошту budni.info@robota.ua і ми спробуємо вам допомогти разом з фахівцями з трудового права.
Михайло Ткаченко, молодший юрист практики трудового права юридичної компанії ARZINGER
Які мінімальні гарантії кібербезпеки роботодавець має забезпечити працівникам, у тому числі віддаленим?
В українському законодавстві немає чіткого переліку мінімальних гарантій кібербезпеки, у тому числі для віддалених працівників. Проте, виходячи із Законів України «Про захист персональних даних» та «Про інформацію», роботодавець зобов’язаний:
Отже, закон встановлює лише загальний обов’язок захищати персональні дані працівників.
Всі інші вимоги – наприклад, використання ліцензійного ПЗ, антивірусних програм, правил роботи з документами чи технологіями штучного інтелекту – можуть бути прописані у внутрішніх політиках компанії або в трудових договорах, але вони не є обов’язковими.
Виняток становлять держслужбовці, військові, депутати, працівники державних органів та підприємств. Для них закон прямо передбачає проведення інструктажів і регулярних тренінгів із кібергігієни (п. 27 ч. 3 ст. 8 Закону «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України»). У приватному секторі таке зобов’язання відсутнє.
Чи можна юридично зобов’язати працівника дотримуватися політик інформаційної безпеки?
Так, можна. Для цього компанія повинна:
Лише тоді такі документи матимуть юридичну силу, а компанія зможе застосовувати дисциплінарні заходи у разі порушення.
Коли мова йде про політики групи компаній, то вони мають бути адаптовані до українського законодавства, а також затверджені належним чином на кожному конкретному підприємстві.
Чи може роботодавець контролювати електронну пошту, чати працівників з метою запобігання витоку інформації?
Так, але будь-який контроль вважається обробкою персональних даних і повинен відповідати Закону України «Про захист персональних даних».
Основні моменти:
Роботодавець повинен повідомити працівника про застосування засобів контролю:
Досить показовим є рішення Європейського суду з прав людини у справі BĂRBULESCU v. ROMANIA, в якому було визначено чіткі вимоги для здійснення контролю у вигляді відстеження електронної пошти та інших онлайн-інструментів:
Таким чином, контроль дозволений, але лише у межах закону, прозоро та з повагою до прав працівників.
Яку відповідальність несе працівник у разі порушення правил кібербезпеки (наприклад, якщо він випадково «злив» дані конкурентам)? Як розподіляється відповідальність між працівником і роботодавцем у разі витоку даних?
У випадку випадкового витоку даних, працівник може бути притягнутий до відповідальності, в тому числі перед роботодавцем.
Основними видами відповідальності, які може застосовувати роботодавець, є:
Ключовою умовою для притягнення до вказаних видів відповідальності є доведення роботодавцем того факту, що працівник був належним чином (під особистий підпис) ознайомлений з відповідними внутрішніми політиками.
Якщо ж працівник свідомо збирав та передавав дані, які є комерційною таємницею, такі дії можуть бути кваліфіковані як кримінальне правопорушення, що тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 51 000 до 136 000 гривень (ст. 231 КК України). У такому випадку головними умовами є наявність умислу та спричинення істотної шкоди роботодавцю.
Окрім цього, у випадку несанкціонованого витоку інформації, яка зберігається або обробляється в комп’ютерах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, особа, яка має право доступу до такої інформації, може бути притягнена до кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 362 КК України, що тягне за собою позбавлення волі на строк до 3 років із позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
У разі недодержання встановленого законодавством про захист персональних даних порядку захисту персональних даних, що призвело до незаконного доступу до них, тягне за собою накладення штрафу у розмірі від 1 700 до 8 500 гривень для працівників, та від 5 100 до 17 000 гривень для посадових осіб підприємства (ст. 188-39 КУпАП).
Серед основних видів відповідальності роботодавця у разі витоку даних, окрім тих, що зазначені вище, є цивільно-правова відповідальність у вигляді відшкодування збитків, завданих третім особам (в т. ч. працівникам) внаслідок витоку даних, а також кримінальна відповідальність для посадових осіб роботодавця:
Чи потрібно включати положення про кібербезпеку у трудовий договір?
Включення положень про кібербезпеку до трудового договору не є обов’язковою вимогою згідно з чинним законодавством України та не є істотною умовою трудового договору.
Однак, незважаючи на відсутність такого обов’язку, рекомендується додавати такі положення до трудового договору та/або внутрішніх політик, оскільки в такому випадку вони стають складовою частиною трудових функцій працівника.
Окрім цього, наявність таких положень є, беззаперечно, підвищенням рівня уваги працівників до питань кібербезпеки.
Які особливості звільнення працівників у випадках порушення правил кібербезпеки?
Важливо розуміти, що звільнення та притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності за порушення правил кібербезпеки, можливе виключно у випадках, якщо працівник був належним чином ознайомлений із відповідними внутрішніми політиками або якщо такі обов’язки прямо зазначені в трудовому договорі.
Якщо до працівника раніше застосувалися заходи дисциплінарного стягнення (наприклад, догана) то можна застосувати звільнення на підставі п. 3 ч. 1 ст. 40 КЗпП України (систематичне невиконання працівником покладених на нього обов’язків) за умови, що відповідний обов’язок був передбачений трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Альтернативним можливим варіантом є звільнення на підставі п. 14 ч. 1 ст. 40 КЗпП України (невиконання працівником правил поведінки), однак застосування цієї підстави можливе в тому випадку, якщо відповідні положення є складовою частиною правил поведінки на підприємстві, затверджених разом з правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Своєю чергою, законодавство надає більше можливостей для звільнення окремих категорій осіб (керівник, головний бухгалтер, їх заступники) підприємства за такі порушення на підставі п. 1 ч. 1 ст. 41 КЗпП України (одноразове грубе порушення трудових обов’язків). Однак, для застосування такої норми необхідно, щоб у трудовому договорі чи у відповідних політиках було чітко визначено, що порушення правил кібербезпеки вважається грубим порушенням.
Вказані вище види звільнення вважаються дисциплінарними звільненнями. Тому, роботодавець зобов’язаний зафіксувати факт порушення, а також запросити письмові пояснення від працівника, дотримуватись строків притягнення до дисциплінарної відповідальності та інших належних процедур.
Слід зауважити, що чинним законодавством України передбачені також і інші застосовні види звільнень, які не вважаються дисциплінарними стягненнями.
Відтак, з певними категоріями осіб (керівники, члени виконавчого органу та наглядової ради підприємств, а також працівники резидента Дія Сіті) передбачена можливість укладення трудового контракту, в якому можуть бути також передбачені додаткові підстави для звільнення, зокрема і за порушення правил кібербезпеки.
Також додатковою підставою для розірвання трудового договору (контракту) з посадовими особами товариств з обмеженою відповідальністю є розголошення конфіденційної інформації або комерційної таємниці, за винятком випадків, коли розкриття такої інформації вимагається законом (ч.ч. 7-8 ст. 42 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю»).
Читайте ще: Як отримати допомогу по безробіттю у 2025 році? Коментар фахівця Державного центру зайнятості