Про Budni
Наші продукти
Катерина Бабіч,
співзасновник проекту з пошуку, оцінки та розвитку персоналу ManyHr,
спікер, автор освітніх програмОрганізувати правильний набір співробітників – найважливіший, але тільки перший крок до успіху компанії. Важливо, щоб професіонали, які працюють у штаті, були мотивовані виконувати свою роботу якісно. Пропонуємо вашій увазі кілька цікавих фактів про мотивацію, а також актуальних рекомендацій, як на неї впливати.
Зовнішня і внутрішня мотивація: що важливіше?
Зовнішня мотивація співробітника передбачає своєчасну виплату заробітної плати, а також преміальні за перевиконання планових показників. Важливі також корпоративні заходи, де люди можуть відчути командний дух і налагодити більш ефективну комунікацію.
Ще один приклад зовнішньої мотивації – це забезпечення кращим співробітникам додаткового підвищення кваліфікації за рахунок компанії. Хоча на перший погляд може здатися, що в цьому більше зацікавлена сама компанія, яка буде в подальшому користуватися новими компетенціями фахівця, це не зовсім так. Цей приклад знаходиться на стику зовнішньої і внутрішньої мотивації. Професіонал, який отримує визнання своїх досягнень і можливість вдосконалення, підкріплює позитивне бачення себе в середовищі інших фахівців. Він відчуває себе потрібним, корисним і визнаним.
Внутрішня мотивація стосується насамперед відчуття, яке пов’язане у співробітника з перебуванням у компанії. Тут важливо виділити такі фактори:
Отже, зовнішня і внутрішня мотивація співробітників рівноцінні.
Читайте ще: Mental Health: тренд чи необхідність?
У першому випадку йдеться про заохочення, а в другому – про можливі негативні наслідки недобросовісного виконання співробітником посадових обов’язків.
У цьому питанні є важливе правило. Хвалити співробітника слід публічно, щоб не тільки зміцнити його імідж, а й мотивувати інших членів колективу прагнути до успіхів. А публічний осуд співробітника не тільки є психологічним ударом. Це негативний приклад того, як у колективі культивується токсичне ставлення людей одне до одного, дух нездорової конкуренції і самоствердження на чужих невдачах. Керівництву компанії варто працювати над тим, щоб уникати цього, інакше неефективні моделі управління негативно впливатимуть на розвиток компанії.
Американський вчений Клейтон Крістенсен є розробником теорії «підривних інновацій». Яскраві приклади вчений описує у своїй книзі «Як ви збудуєте своє життя?», написаній у співавторстві з Джеймсом Олвортом і Карен Діллон. Коли Крістенсен був викладачем, неодноразово закликав студентів міркувати про найбільш ефективні моделі мотивації. Приклади він приводить у розділі, який називається «Не премії керують світом».
Коли студенти намагалися відстоювати теорію мотивації економістів Дженсена і Меклінг, в основі якої лежить матеріальна винагорода, Крістенсен пропонував інший підхід: крім фінансової мотивації, важливо задоволення співробітника тим, що він робить. Йдеться про сенс у роботі. Вчений доводить – є безліч прикладів людей, які працюють за невисоку плату в благодійних фондах або подібних проектах, але з мотивацією немає проблем. Справа в тому, що людина відчуває сенс у тому, що робить. Співробітник розуміє: він не просто виконує професійні обов’язки, його робота наповнена глибоким змістом і корисна. Така робота більше пов’язана не з формальним підходом, а з внутрішнім розумінням свого призначення і місії.
Можливо, у когось виникло питання: як застосувати цю теорію на практиці комерційних компаній, які випускають продукт, який не викликає асоціацій із чимось піднесеним або унікальним? Насправді все не так «безнадійно». Щоб надати діяльності компанії ще й соціально орієнтований зміст, можна реалізувати навіть невеликий напрямок благодійності. Ба більше – продумати все настільки грамотно, щоб згуртувати колектив і надихнути спільною справою. Наприклад, це можуть бути спільні поїздки бажаючих співробітників раз на місяць у дитячий будинок з майстер-класами і розважальною програмою. Або ж – аналогічні візити в будинок для людей похилого віку, щоб організувати свята й культурну програму для одиноких пенсіонерів.
Наведені приклади – це стратегічна робота. Коли керівництво компанії залучає співробітників у такі ініціативи, люди відчувають причетність до доброї справи. Вони можуть проявити милосердя, розкрити свої таланти і паралельно допомогти комусь. Такі заходи неодмінно зміцнять позитивну атмосферу в компанії.
Читайте ще: Як відмовляти кандидату на посаду: 5 важливих правил
Коли людина отримує матеріальну винагороду, це, звичайно, теж важливо, але така мотивація є короткочасною. А коли керівництво компанії піклується про підтримку доброзичливої атмосфери в колективі, здоровий психологічний мікроклімат дає хороші результати в довгостроковій перспективі.
Слід пам’ятати, що колективне має бути в гармонії з індивідуальним. Важливо, щоб співробітники не відчували себе частиною якогось «бездушного механізму», а розуміли – керівництво підприємства усвідомлює взаємозв’язок їх індивідуального професійного розвитку з успіхом бізнесу.
Матеріальні та нематеріальні мотиваційні чинники мають доповнювати, а не замінювати один одного. Якщо мотивація стосується лише матеріальних аспектів, вона створює прогалини в бюджеті компанії і рано чи пізно перестає працювати. А якщо акцент робиться виключно на заохочення і культивування корпоративної ідеології, такий підхід породжує нездоровий дух екзальтації в колективі. Водночас фахівці відчувають, що їхні навички не цінуються, якщо перевиконання планів або видатні результати залишаються без матеріальної винагороди.
Отже, керівникам і тим, хто відповідає за HR-політику, важливо працювати над підтриманням рівноваги в матеріальній і нематеріальній мотивації співробітників. Тоді компанія буде послідовно розвиватися і в тактичному, і в стратегічному контексті.
Читайте більше за тегами: