Добрих вам буднів, дорогі читачі! Кожен з нас може зіштовхнутися з аб’юзом на роботі. Захиститися від нього досить складно, головне – вчасно розпізнати ознаки і знати, як поводитися в ситуації, що виникла.

Конфлікти і суперечки трапляються не лише вдома, але й на роботі. Причин багато. Але, якщо маніпуляції та приниження співробітників у вашій компанії вже стали нормою, перед вами – психологічне насилля. Аб’юз може бути «горизонтальним» або «вертикальним». У першому випадку працівник зазнає тиску з боку колег. Це схоже на цькування у школі та досить складно для психіки. Але так само тиск може бути і з боку керівника.

Тут варто підкреслити, що треба розрізняти авторитарний стиль менеджменту від аб’юзу.

Якщо начальник не відпускає вас на дитяче свято в садочку в робочий час чи вимагає виконувати свої обов’язки належним чином, то не можна говорити, що це насильство. Дії, пов’язані з аб’юзом, відрізняються тим, що вони завжди спрямовані на деморалізацію особистості та її придушення.

Що є ознаками справжнього аб’юзу?

Частіше за все це:

  • публічні нападки та образи;
  • глузування та сарказм;
  • знецінення професійних якостей;
  • перекладання відповідальності;
  • емоційні гойдалки та маніпуляції.

У червні ми проводили опитування серед роботодавців, аби з’ясувати, чи трапляються в компаніях конфлікти та як вони виходять з таких ситуацій. У дослідженні взяли участь 1 154 компанії.

76% опитуваних повідомили, що в їхніх компаніях траплялися конфлікти між керівниками і підлеглими. 15% стверджують, що такого не відбувалося, і 9% було складно відповісти (конфліктів або не було, або їм про це не відомо).

Частіше за все такі конфлікти вирішуються залученням третьої сторони, зазвичай HR-спеціаліста. Рідше за все – шляхом застосування офіційних доган або штрафів.

Опитування показало, що для всіх без винятку роботодавців неприйнятні будь-які прояви насильства, неналежної поведінки та аб’юзу на роботі. Найбільше негативу в роботодавців викликають образи та приниження (93%), хамство і грубість (81%) та інтриги (76%). Водночас лише 26% категорично не приймають нецензурну лайку в робочому колективі, а розмови на підвищених тонах вважають неприйнятними 34% роботодавців.

Переважна більшість роботодавців (84%) вважають, що співробітнику не можна пробачати неприйнятну поведінку, навіть якщо він демонструє цінні результати для компанії.

В цілому, працедавці відзначають, що з початку війни в Україні конфліктів на роботі стало менше. Так відповіли 66% опитуваних компаній.

Війна, як нам здається, згуртувала колективи.

Як захиститися від психологічного насилля на роботі?

Для багатьох найлогічнішим може здаватися рішення все кинути і піти. Це відбувається, тому що на підсвідомому рівні ми маємо три варіанти розв’язання проблеми. Наш мозок влаштований так, що в момент небезпеки він обирає оптимальну стратегію поведінки: втечу, бій або спробу сховатися. Хтось, звичайно, ставши жертвою аб’юзу, обирає бій. Але психологи кажуть, що найчастіше це саме втеча. Чесно кажучи, вона допомагає не завжди.

Що робити, якщо ви стали учасником конфлікту на роботі?  

Порада 1 – візьміть паузу. Сходіть у відпустку, щоб відновитися. Через певний час ви зможете тверезо оцінити те, що відбувається, зрозуміти, наскільки ситуація критична, і вибрати правильну стратегію для подальших дій.

Порада 2 – правильно поставте себе на роботі. Прийшовши на нове місце або навіть перебуваючи на старому, дотримуйтесь дистанції з керівництвом і вибудовуйте особисті кордони. Проблеми з психологічним тиском найчастіше пов’язані зі слабкими межами чи їхньою відсутністю. Коли людина не вміє відстоювати свою точку зору і прагне бути хорошою для всіх, вона стає мішенню для психологічної атаки. Робота з особистими межами – складна штука. Але варто навчитися вчасно говорити «ні» і не допускати принизливого ставлення до себе.

Порада 3 – усвідомте свою цінність і зосередьтеся на досягненні своїх цілей. Робота – це угода між вами та компанією. Ви віддаєте свій час, знання та працю, натомість отримуєте гроші. Сприятливий клімат важливий, але головне – це ваш дохід, кар’єрний розвиток і професійне зростання. Зосередьтеся саме на цьому, і тоді, можливо, проблеми з начальником втратять свою актуальність. Розвивайтеся, навчайтеся та підтримуйте соціальні контакти. Тоді ви позбавитеся страху втратити роботу і перестанете реагувати на маніпуляції. Пригадуєте слова головного героя фільму «Револьвер»? «У будь-якій грі завжди є суперник. І завжди є жертва. Вся хитрість – вчасно усвідомити, що ти став другим, і зробитися першим».

Порада 4 – якщо все зовсім погано – йдіть. Якщо наведені вище рішення не допомагають, а ваш емоційний стан залишає бажати кращого (зник інтерес до роботи, до протилежної статі, до життя) – йдіть. Значить це не те місце, де вам потрібно бути. Скористайтеся нашими порадами на новому місці – і, ми впевнені, ситуація кардинально зміниться на краще.

10 корисних матеріалів

Як керувати стресом, спричиненим проблемами на роботі? Наостанок – ми підготували для вас кілька цікавих відео та книг, які можуть виявитися дуже корисними.

Відео:

Книги:

  • «Стресостійкість. Як зберігати спокій та ефективність у будь-яких ситуаціях» – Шерон Мельник.
  • «Усвідомлена медитація. Практичний посібник зі зняття болю та зниження стресу» – Відьямала Берч, Денні Пенман.
  • «Мозок: коротке керівництво. Все, що вам потрібно знати для підвищення ефективності і зниження стресу» – Джек Льюіс, Адріан Вебстер.
  • «Усвідомленість. Як знайти гармонію в нашому шаленому світі» – Марк Вільямс, Денні Пенман.
  • «Під тиском. Як досягати результатів в умовах жорстких дедлайнів і невизначеності» – Хендрі Вейсінгер, Дж. П. Полів-Фрай.
  • «Стій, хто веде? Біологія поведінки людини та інших звірів» – Дмитро Жуков.
  • «Управління стресом. Як знайти додаткові 10 годин на тиждень» – Девід Льюіс.